Part 3

10.4K 136 0
                                    

Megat menghabiskan suapan terakhir nasi lemaknya.
"Mandi jap."
"Cehh aku ingat dah mandi. Kau makan tadi gosok gigi tak??"
"Gosok lahh!!" Megat melaung dari jauh dan cepat cepat mencapai tuala dan masuk ke bilik mandi.

Iskandar yang baru sahaja menyauk t shirt megat menghampiri meja makan. Naina menghulurkan nasi lemak.
"Nak air manis buat sendiri."
"Cehh I guest kan. You tak boleh tolong bancuhkan ke. 3 in 1 je pun."
"I rasa baik you minum je air kosong tu banyak-banyak. Bersihkan sikit perut tu."
Iskandar hanya senyum.

"By the way... Thanks and sorry susahkan korang. Anndd.. Naina.. It's been a long time right."
Naina hanya senyum sedikit.
"So.. What's up? Apa yang jadi minum sampai lembik semalam?"
Nada Naina biasa. Tidak jijik. Terdengar ikhlas. Lama rasanya Iskandar tidak mendengar soalan 'ambil berat' seperti ini.
"Kalau I cakap I putus cinta?"
"I see.."
Iskandar menjeling Naina. Cuba menghadam reaksi Naina. Biasa.
"You tak rasa I bodoh ke?"
Naina berhenti menguis nasi lemaknya.
"Sebagai lelaki.. Yes, you are.. Stupid. Putus cinta.. Pastu clubbing.. Mabuk.. You ni budak budak ke? Tu perangai I putus cinta masa budak je bro."

*******************************

Seminggu sudah peristiwa terjumpa Iskandar tu berlalu. Sempat sebelum Iskandar pulang mereka bertukar nombor telefon. Naina pun sudah mula bekerja di tempat baru. Setakat ini okey sahaja.

Tiba tiba lagu 'When Night Falls' berbunyi.
"Hello.. Naina..Is lah.."
"Tahu.. I save la number you. What's up?"
"Free tak? I nak jumpa jap. Need your help lah."
"Wooo since when kita rapat sampai you nak mintak tolong I ni"
"Since you tolong I and I trust you and I really need you this time. Please Naina."
"Ok lah. Jumpa mana?"
"Nnti I pick up you kat rumah."
"Yelah."

**************************
"So.. Apa bendanya?" Naina bertanya sambil menyisip minumannya.
"I nak mintak tolong you jadi gf I sekejap." Wajah Is serius.
"Woooo!!! Apa kejadahnya kau ni. Tadi you drive mabuk ke??!"
Wajah Is serius.

Lalu Iskandar menerangkan apa yang terjadi. Sejak Iskandar balik dari oversea,sikapnya yang suka berhibur merisaukan neneknya dikampung.   Parents dia okey ja. Tidak kata apa pun. Normal mungkin bagi mereka. Selagi Iskandar tidak ponteng kerja, tidak buat hal lain.

Jadi nenek Iskandar akan datang untuk jumpa Iskandar dan siasat pasal Iskandar. Dan tentulah nak tahu siapa gf Iskandar. Dengarnya model seksi. Memandangkan mereka sudah berpisah dan Naina adalah pernah jadi murid mengaji kesayangan neneknya, idea kurang bernas bagi Naina dirasakan sangat bernas bagi Iskandar.

Oh ya, nenek Iskandar adalah guru mengaji di kampung. Naina belajar mengaji di rumah nenek Iskandar. Iskandar masih ingat Naina memang kesayangan neneknya. Budak mudah belajar katanya.

Itu zaman waktu kecil. Apabila sudah besar, semuanya berperangai setan. Haha.

"Apa I dapat kalau tolong you?"
"Pahala?"
"Pahala kepala hangguk you tolong menipu orang tua. Btw.. I miss your nenek. Balik kampung pun dah tak jumpa."
"So... Jom jumpa. As my fake gf."
"Gila!"
"Nenek dah tak sihat Naina.. I nak dia tak susah hati je.."
"Kalau you taknak dia susah hati berubah la.."
"Susah.. I need time"
"I boleh takkan you tak boleh Is."
" Boleh kalau you tolong I?"

Iskandar senyum penuh makna. Naina hanya mengeluh perlahan.

Girlfriend kiriman TuhanWhere stories live. Discover now