Aku dah taktahu apa yang sr sakinah cuba sampaikan. Pening kepala aku. Dia ni nak cakap atau nak perli aku? Dia panggil aku, katanya nak jumpa aku. Tapi last last, aku termanggu sepi kat sini.. Dia sibuk sembang dengan matron nora. Huhh!
Aku dengar jugak dia sebut nama ammar itula inilah. Aduhai. Aku dah lapar ni. Time rehat kot. Dah lah balik pukul 5 nanti. Hmmm... Sabar tau baby. Ammar pun dah call banyak kali. Yela aku janji nak lunch dengan dia, tapi aku masih kat sini.
"sister.. lambat lagi ke? Saya nak pergi makan kejap boleh tak?" okey disebabkan perut da menyanyi, terpaksa la ku suarakan soalan itu. Lantak lah kurang ajar ke idak.. Soal makan tak boleh tolak tepi.
"ai, baru tunggu kejap dah merungut pia?" soalnya padaku. Okey aku zip mulut. Walaupun ayat dia lagi kasar dari ayat aku tapi dia lagi tua dari aku dan aku perlu hormat dia sebagai ketua aku.
"pia belum lunch ke?" soal matron nora.
"belum.."
"saya ingat pia pergi lunch dulu tadi. Kan saya kata pukul 2 baru jumpa. Sebab saya ada kerja sikit ni"
Pulak dah... Tadi cakap lunch time. Aku hela nafas perlahan.
"kalau macam tu.. Saya pergi lunch la kejap"
"alang alang dah ni pia. Stay jela dulu. Lagi 10min nak pukul 2. Tadi boleh tunggu ni takkan tak boleh?" kata sr sakinah pula. Aku kerling jam ditangan. Hmm aku tunggu jelah kalau macam ni.. Sabarlah wahai perut..
"macam ni pia.. Saya dapat arahan dari matron anita.. Untuk resuffle staff dalam atau keluar department.. Jadi, saya terpaksa la letak nama pia kat dalam senarai tu sebab husband pia kan department ni jugak. So ikutkan tak boleh ye pia.. Saya terpaksa letak nama pia ye. Tapi dalam kes pia ni, saya letak nama pia reshuffle ke luar deparment lah.. Sebab dr ammar pun akan kekal dalam deparment ni unless dia transfer hospital lain" kata matron nora.
"apa?" bulat mataku mendengar. Reshuffle? Betul ke aku dengar ni.. Aduhai.. Mana pulak la diorang nak campak aku ni. "tapi sister, matron nak letak saya kat mana.." terus murung perasaan aku harini. Gelap dunia. Nak adapt kat sesuatu tempat tu bukan senang. Siapala yang buat rules ni. Kenapa la suami isteri tak boleh bekerja satu tempat.. Bukannya aku selalu jumpa ammar pun.. Hmm.. Redha jela pia.. Dah nasib kau..
"tu masih dalam perbincangan saya dengan matron anita.."
_____________________________________________
Seharian aku tak bercakap dengan sesiapa. Dengan ammar pun tak. Esoknya aku shift pagi. Ammar macam biasa, awal awal pagi dah hantar aku. Tapi aku masih takde mood nak cakap dengan dia. Kepala aku masih fikirkan kat mana la aku bakal ditempatkan nanti..
"sayang okey tak ni?" soal ammar. Aku angguk sebelum keluar dari perut keretanya. Lupa nak salam. Biarlah. Aku tutup pintu kereta. Lalu menapak perlahan ke dalam lobi department ku.
Harini aku buat kerja senyap senyap. Entah lah. Aku rasa macam dibuang pulak. Penat lelah aku berkhidmat disini, tapi bakal ditukar pulak.. Rasa macam tak dihargai..tapi nak buat macam mana.. Rules tetap rules..
"misi, kenapa ha itu doctor pakar manyak garang harini?" soal pesakit berbangsa cina dihadapanku. Jauh sangat aku ni mengelamun sampai tak sedar apa yang jadi.
"yeke?"
"yalah.. Saya dengar dia marah marah tu"
"yeke? Kejap saya pergi tengok" kataku lalu meninggalkannya. "kenapa kak?" soalku pada kak dila yang sedang mengikut round ammar.
"weh lain macam husband pia harini" bisik kak dila. Kenapa pulak dengan ammar harini? Tadi dia okey je. Aku yang tak okey adalah.
"kan saya dah cakap, medication bukan benda main main. How you manage your staff sampai benda simple macam ni pun you all tak boleh nak kawal?" kata ammar. Memang mukanya nampak tegang. Sister sakinah & matron nora yang berada disebelahnya hanya tunduk. Mo, intern, staffnurse serta student yang ada semua menjadi penonton. Begitu juga pesakit.
"saya mintak maaf, dr."
"dah beribu kali maaf, tapi benda ni banyak kali jugak dah jadi. How ha? U nak patient pass away cepat ke bagi double antihypertension? Haa? You see the blood pressure suddenly drop then simply2 report kat mo bp drop?"
Semua menikus. Apahal lah si ammar ni marah sangat pagi ni. Lain macam je. Ada yang tak kena pulak ke.. Jarang dia macam ni..
" setiap kali admission, i told u, take their medication. Simpan dulu. Bagi pharmacist saring. Sekarang patient makan ubat sendiri, uolls serve ubat lagi. Dengar ye sister, matron. Ni maybe bukan department i, tapi tolong ye, ni bukan tempat you jugak. Write explanation letter, give me before this 2pm or i'll report this pada pengarah! "
Masing2 beriak terkejut. Aku pun, muka aku lagi tak boleh sorok. Sebab aku sendiri taktau kenapa dengan ammar. Kemain menyinga ye dia harini. Tapi seronok pulak aku tengok muka sister & matron macam tertelan kapur barus. Tula semalam cakap aku macam macam lagi.
Ammar meneruskan ward roundnya. Kelihatan mood nya memang kelaut harini jadi aku malas nak tanya banyak. Balik karang baru aku tanya.
YOU ARE READING
hello husband
RandomKisah tentang seorang jururawat yang berkahwin dengan seorang doktor. "apa abang buat dekat wad sayang?" "abang dapat transfer sini. Kena jaga wad ni 6bulan. Kenapa?" "apa??!" Atas permintaan sofea, hubungan mereka dirahsiakan. Nanti orang sibuk ta...