chap 10

44 5 3
                                    

'Aslm ibu'. Kata ashraaf sambil membuka pintu rumahnya. 'Masukla'. Kata ashraaf kepada zulaika. 'Boleh ke?'. Tanya zulaika. 'Ya.. Kamu berdua udah sampai, mari yuk masuk'. Kata ibu ashraaf. 'Baik la.. Tapi zulaika kena tolong ashraaf angkat barang dulu'. Kata zulaika. 'Ahh.. Gakpapa kot, acap boleh angkat barang tuh sendiri. Mari yuk masuk dalam'. Kata ibu ashraaf. 'Okeh'. Kata zulaika lalu masuk ke dalam. 'Haih..happynya ibu tuh. Layan zulaika macam anak dia dah aku tengok. Nih baru bawak  kawan pompuan mai rumah, kalau zulaika tuh jadi menantu dia.. Tak tau la'. Bebel ashraaf perlahan sambil mengangkat barang yang baru dibeli tadi masuk ke dalam rumah. Zulaika pula sedang duduk di ruang tamu, manakala ibu ashraaf sedang membancuh air di dapur. 'Nah, minum.. Terima kasih ya udah menolong acap memberi barang dapur bentar tadi'. Kata ibu ashraaf sambil meletakkan piring yang berisi dua cawam air keatas meja. 'Haha... Hal kecik je tuh'. Kata zulaika sambil menggaru belakang kepalanya. Tiba ii ashraaf datang dan minum air di dalam piring itu. 'Kalau gitu, ibu sediakan makan malam dulu ya.. Buat kamu semua. Hmm.. Zulaika, kamu makan malam ajar disini.. Ya?'. Kata ibu ashraaf. 'Eh... Takpe ii saya-'. Belom sempat zulaika nak habiskan percakapannya ashraaf sudah memotong. 'Ibu jangan risau, zulaika mesti makan malam kat sini punya. Lagipun dia teringin sangat nak makan masakkan ibu'. Kata ashraaf tipu. 'Ouh.. Kalau gitu ibu pergi masak bemtar ya... Kamu duduk sini ajar sama acap'. Kata ibu ashraaf lalu terus pergi ke dapur untuk masak. 'Oi.. Bila masa aku cakap camtuh hah?'. Tanya zulaika. 'Haha.. Lek laa.. Lagipun rugi tau kalau hang tak rasa masakkan ibu, sedapp'. Kata ashraaf. 'Tapi aku malu la'. Kata zulaika lagi. 'Lek la... Abang ngan kakak aku takdak harini, yang ada cuma ibu ngan ayah ja'. Kata ashraaf. Zulaika hanya mengangguk. 'Hmm.. Ok la hang duduk sini jap,aku nak naik atas mandi dulu.bye'. Kata ashraaf lalu bangun dan berjalan menuju ke biliknya.'bye'. Kata zulaika. 'Pastu sekarang aku nak wat pa kat sini? Tolong ibu je lah'.kata zulaika perlahan lalu berjalan menuju ke dapur. 'Ermm..ibu ada apa yang boleh ika tolong?'. Kata zulaika. 'Ehh..kamu potong bawang ajar yang diatas meja itu'. Kata ibu ashraaf sambil menunjukkan bawang yang terletak di atas meja itu. Zulaika hanya menurut lalu beliau langsung memotong bawang tersebut. 'Ting tong ting tong' bunyi loceng pintu rumah ashraaf berbunyi. 'Zulaika, ibu buka pintu bentar ya'. Kata ibu ashraaf. 'Okeh'. Kata zulaika. Ibu ashraaf langsung berjalan menuju ke pintu rumah dan membukanya. 'Kamu udah balik, mari masuk yuk'. Kata ibu ashraaf. 'Ada tertamu ka?'. Tanya ayah ashraaf lembut. 'Iya.. Zulaika mari kerumah kita, aku juga menjemputnya untuk makan malam di sini. Abang gak marah kan?'. Kata ibu ashraaf. 'Ehh.. Bagus la tuh. Boleh abang berborak dengan dia kejap'. Kata ayah ashraaf lalu mereka berdua naik ke atas bilik mereka bersama. Sebelum naik keatas, ibu ashraaf memberi tahu dahulu kepada zulaika lalu terus naik keatas. Sementara itu, ashraaf pula turun kebawah dan menuju ke ruang tamu. 'Aik mana lak dia p?'. Kata hati ashraaf. 'Zulaika.. Ohhh.. Zulaika'. Jerit ashraaf. 'Ye.. Kat dapur nih'. Balas zulaika kembali. Tanpa membuang masa, ashraaf pun menuju ke dapur. 'Hiks.. Hiks.. Aahh... Sakitnya'. Kata zulaika sambil memotong bawang tersebut. 'Laa.. Pahal nangis nih?'. Tanya ashraaf yang berada di tepi zulaika. 'Mata... Aku pedih'. Kata zulaika sambil menutup matanya yang pedih itu. 'Ermm.. Dah ii mai sini aku basuh mata hang'. Kata ashraaf langsung membawa zulaika kesingki lalu mengambil sedikit air dan direjiskan kemata zulaika. Zulaika mengosok matanya manakala ashraaf mengambil kain untuk mengelap mata zulaika. Ashraaf mengalihkan tangan zulaika dari mengosok matanya dan beliau mengelap mata zulaika perlahan lahan manakala zulaika hanya memerhatikan tingkah laku ashraaf. Secara tiba ii ashraaf terus memandang anak mata zulaika dengan dalam. 'Ehem.. Ehem'. Kata ayah ashraaf sambil tersenyum dan tidak lupa juga ibu ashraaf yang sedang berdiri di sebelah ibunya juga sedang tersenyum melihat anaknya. 'Kalau ya pun nak bersweet.. Tengok la tempat. Btw sorry sebab ibu dan ayah kacau korang'. Kata ayah ashraaf sambil tersenyum senyum. 'Ehh.. Mana ada pakcik, tadi mata saya pedih sebab potong bawang. Tuh yang ashraaf tolong cucikan'. Kata zulaika. Manakala ashraaf pula hanya diam menahan tawa. 'Haha..zulaika,lepas nih panggil pakcik ayah ja'.kata ayah ashraaf. 'Haha.. Kamu berdua ini lucu banget. Kalau gitu biar ibu yang masakkan makanannya. Kamu berdua boleh rehat ii dulu ya'. Kata ibu ashraaf. Ashraaf dan zulaika langsung keluar dari dapur dan duduk di ruang tamu menonton TV manakala ayah ashraaf pula keluar untuk membeli barang.

Skip((malam))

Sekarang ashraaf, zulaika, ibu ashraaf dan ayah ashraaf sudah bersedia untuk menikmati juadah yang berada di atas meja. Ashraaf membacakan doa lalu mereka semua menikmati juadah enak itu. 'Zulaika gimana sih? Sedap gak??'. Tanya ibu ashraaf. 'Sedap sangat masakkan ibu nih'. Kata zulaika sambil tersenyum. 'Wah.. Bagus aa tuh,, nanti rajin ii ya kamu datang kesini. Ibu akan masakkan kamu lebih banyak makanan ii yang enak ii'. Kata ibu ashraaf lagi manakala zulaika pula hanya mengangguk. 'Acap, nanti waktu nak berbuka puasa bawak la zulaika mai sini, boleh dia bukak puasa sekali ngan kita'. Kata ayah ashraaf. 'Ehh.. Takpa ayah,,, menyusahkan je'. Kata zulaika sambil tersenyum. 'Tak menyusahkan pun.. Nanti aku ambik hang datang sinih or kita berbuka kat luaq ja'. Kata ashraaf. Ayahnya pula hanya menggeleng.

Skip((selepas makan))

'Hmm.. Ibu ayah, ika balik dulu ya.. Tima kaseh sangat ii sebab bagi ika makan kat sini'. Kata zulaika sambil bersalaman dengan ibu ashraaf. 'Nanti rajin ii la datang sinih ya'. Kata ayah ashraaf. Zulaika hanya mengangguk lalu masuk ke dalam kereta ashraaf. 'Ibu ayah, acap p hantaq zulaika jap'. Kata ashraaf. 'Bawak keta tuh leklok'. Kata ayah ashraaf. Ashraaf hanya mengangguk lalu ashraaf terus melungsurkan keretanya ke rumah zulaika.

Setibanya di depan rumah zulaika, zulaika mula keluar dari keretanya. 'Maseh'. Kata zulaika. 'Same ii'. Kata ashraaf lalu senyum kearah zulaika. 'Esok aku ambik hang tau'. Kata ashraaf lagih. 'Okeh'. Balas zulaika. 'Dah p masuk, nite, sweet dream... Dream about meh. Kalau jatuh katil bangun sendiri'. Kata ashraaf. 'Baik boss... Dream about meh too. Jangan bawak keta laju ii sangat nanti accident aku yang sakit'. Kata zulaika sambil tergelak lalu beliau terus masuk ke dalam rumahnya,manakala ashraaf pula pulang ke rumahnya.

Tbc

This chap already finish...just wait for my nest chap😉.when u see typo,,, just ignore him😝😌

🐝Vote🐝

Pencuri Hati Mr.PengawasWhere stories live. Discover now