AZALEA menopangkan dagunya di atas meja kerjanya. Fikirannya menerawang memikirkan kejadian malam tadi. Entah apa yang merasuknya hingga dia bertindak begitu. Sebelum ini, tak pernah lagi dia menangis di depan orang, namun entah kenapa air matanya laju meluncur di hadapan si dia yang tidak diketahui namanya.
“Noah...” Bisiknya perlahan. Entah siapa pemilik nama itu Azalea sendiri tak tahu. Anehnya, nama itu terasa dekat dengannya walau tak punya kenalan bernama Noah.
“Dah gila agaknya aku ni,” kepalanya digeleng perlahan. Nafas dihela panjang sambil menyangkutkan stetoskop di lehernya, menyiapkan diri untuk bertugas.
Tepat pukul 8 pagi, seorang demi seorang pesakit keluar masuk ruang pemeriksaan tempatnya bekerja.
“Pak cik ada rasa sesak nafas ke?” Tanyanya sopan pada seorang pak cik tua. Pak cik itu hanya mengangguk.
“Kita check paru-paru dulu boleh? Pak cik cuba pusing belakang sekejap,” arahnya. Tanpa banyak soal, pak cik itu hanya menurut. Pam diagfarma diletakkan di bahagian belakang tubuh lelaki itu.
“Tarik nafas,”
“Hembus,”
“Tarik”
“Hembus,”
“Okey pak cik,” tangannya kemudian menulis sesuatu di atas kertas. Sempat dia senyum kepada lelaki tua itu. Teringat pula dia pada atoknya di kampung.
“Nurse!” Panggilnya sedikit kuat. Tak lama dari itu, seorang jururawat perempuan masuk ke ruang itu.
“Tolong bawa pak cik ni ke jabatan radiologi, bagi ni dekat doktor bertugas.” Kertas laporan kesihatan diserahkan pada jururawat itu.
“Pak cik ikut nurse ni ya? Lepas dah buat X-ray pak cik datang balik ke sini,” dengan lembut dia berkata. Azalea memang terkenal dengan sifat ramahnya. Sebab itulah ramai yang suka. Baik rakan sekerja mahupun pesakit, semua berasa senang ketika bersamanya
Tidak banyak soal, kedua manusia itu hanya menurut katanya. Belum sempat berehat sebentar, seorang jururawat masuk lalu menyerahkan laporan kesihatan pesakit seterusnya.
“Terima kasih,”
“Atlas Ezekiel...” Ucapnya perlahan sambil memutar-mutarkan pen di tangannya. Dia membaca sebentar laporan itu sebelum pen di tangannya terjatuh ke atas lantai. Azalea menunduk ke bawah meja dan dalam masa yang sama, pesakit seterusnya masuk ke dalam bilik itu.
Agak lama Azalea menunduk mencari pennya yang terjatuh. Tiba-tiba satu tangan memberikan pen di hadapan wajahnya. Dengan segera Azalea mengangkat wajahnya
YOU ARE READING
Together Once More
RomanceAntara azan yang berkumandang dan loceng yang berdentang. In shadows deep where secrets lie, Two hearts entwined yet bound to sigh, Lost in love's bittersweet embrace, Silent battles mark their place, A hidden thorn that only they know. Also known a...