Love Without Restriction
#Lilia_NinaPart 6
"Lily." panggil Alex dari dalam bilik. Lily yang sedang bersembang dengan puan Maya terkejut dengan jeritan panggilan Alex.
"Mummy, Lily pergi atas dulu tengok Alex tu." kata Lily.
"Bah pigilah. Meroyan kali anak tu teriak tiba2. Dia tak pergi kerjakah tu?"
"Tak. Alex kata nak cuti hari nie. Lily pun tak tau dah 3 hari dia tak masuk kerja. Konon ambil cuti. Kalau ada yang penting tinggal fax jar dia bilang." balas Lily.
"Hmmm nak berkepit dengan isterilah tu." kata puan Maya.
Merona pipi Lily mendengar balasan daripada puan Maya. Mak mertuanya nie sengaja lah mau buat dia pakai pemerah pipi pagi2 macam nie.
Puan Maya hanya tersenyum melihat Lily yang berlalu ke bilik dengan muka yang merona malu. Dia harapkan hubungan anak dan menantunya kekal hingga ke akhir hayat.
"Ya kenapa tu." kata Lily sesampai di bilik.
"Apa kau buat di bawah tadi?" soal Alex. Matanya masih menatap laptop. Huh tak pergi kerja tapi buat kerja di rumah. Sama jar cuti kunun tapi kerja juga.
"Cerita2 sama mummy. Kenapa??" soal Lily.
"Lepas tu saya mau cerita sama sapa. Takkan kau kawan mummy jar. Saya tidak." kata Alex. Suara dan mukanya seakan merajuk. Ceiii macam budak2 bah dia nie.
"Tapi kau kan sibuk dengan kerja. Saya tak mau lah kacau kau. Lagipun saya tak tau mau cerita apa sama kau."
"Okay saya stop kerja. Kita cerita." kata Alex sambil memperbetulkan cara duduknya di atas kerusi agar lebih selesa.
"Tapi saya tak tau mau cerita apa. Lagi pula di bawah tu masih banyak kerja yang perlu saya kasih siap." Lily cuba mengelak. Dia tidak mau hatinya terluka lebih banyak lagi. Cukuplah dengan Alex yang mula melayaninya dengan baik itu sudah membuat dia bahagia.
"Bibik kan ada. Apa kata kita keluar dating. Macam dulu tapi kau jangan pakai lawa2 okay." kata Alex.
"Lawa2 apa pula. Saya selalu pakai yang besa2 jar pun." balas Lily.
"Yalah." mau sahaja Alex memberitahu kalau dia cemburu melihat berpasang2 mata yang kerap memerhatikan Lily.
"Tapi kita mau pigi mana." soal Lily.
"Pigi bulan madu mau kah?" balas Alex sambil menaik turunkan kedua belah keningnya.
"Kalau macam tu kita isap gam jangan lupa bawa madu sampai bulan kita minumlah tu madu." Lily cuba membuat lawak.
"Hahaha mau madu yang 'asli' atau palsu."
"Yang manis. Bukan manusia. Kalau manusia saya taknak join." balas Lily.*****
"Kau nampak tu bintang." kata Alex. Mereka sedang duduk di pesisiran pantai sambil menikmati jagung bakar. Keluar dating sampai malam bah.
"Ya kenapa."
"Kau tau apa besanya kau dengan bintang."
"Lol. Ermmm bintang tu lawa dan jauh tapi saya bida." balas Lily.
"Salah."
"So?"
"Bintang menyinari malam hari. Kau menyinari hati ku." balas Alex.
"Hahaha cia cia cia lah kunun nie."
"Betullah."
"Okay kau tau kah apa besa kau sama cicak?" soal Lily pula.
"Adakah cicak. Bukan tu paling kau gelikah?"
"Suka hati sayalah. Cepat jawap."
"Saya hensem. Cicak tidak."
"Deiii perasaan taik kucing warna coklat betul kau nie."
"Betullah bah.
"Tak ada besa pun. Dua2 bikin panas." kata Lily sambil tergelak kuat.
"Ohhh panas kah. Ermmm cuba peluk mana tau boleh sejuk." kata Alex.
"Eiii gete."
"Apa salahnya. Bini sendiri pun."
Dari kejauhan ada mata yang memandang dua pasangan yang baru mengenal cinta lebih mendalam itu. Ada api amarah dalam diri jejaka itu. Lily miliknya.
Dia hanya memerhatikan pasangan itu dari kejauhan. Hari ini mungkin Lily masih bersama Alex tapi nanti Lily akan bersama dengan dia.*****
"Mummy tengok dah 4 hari Alex tak masuk kerja. Selalunya Alex tak pernah macam nie." soal puan Maya. Dia sedikit senang melihat anaknya yang mula mampu tersenyum dan sikapnya pun lebih tenang.
"Alex boringlah di sana. Di rumah pun boleh buat kerja jugakan." balas Alex.
"Ya sebab di rumah ada isteri tercinta." sakat puan Maya.
"Eiii mummy nie. Mana ada."
"Bah cepat2 lah bagi mummy cucu. Lama sudah mummy mengidam mau cucu nie." kata puan Maya. Lalu berlalu pergi ke dapur.
"Kau kenapa senyum2." soal Lily.
"Salahkah saya senyum sama kau." balas Alex.
"Ya salah. Dah pergi sana kau jauh2. Panas saya tengok muka kau." kata Lily. Alex mengaru kepalanya yang tidak gatal pun.
Alex terus pergi ke dapur. Otaknya penuh soalan. Apa juga salah dia kenapa tiba2 Lily mau marah2.
"Mummy. Kalau perempuan marah2 tu kenapa?" soal Alex.
"Hmmm kenapa."
"Lily tiba2 jar marah2. Macam tiada mood. Alex tak buat apa2 pun just senyum tapi kena suruh pergi pula."
"Sakit perempuan lah tu." jawap puan Maya sambil menghirup jus buah.
"Hah Lily sakit. Kenapa mummy tak bagitau Alex pun. Okaylah mummy, Alex jalan dulu pergi hantar Lily jumpa doctor takut nanti jadi makin teruk pula."
"Tak perlu doctor. Nanti seminggu okaylah tu."
"Maksud?" jelas Alex kebingungan.
"Sakit perempuan lah. Datang bulan itulah mood tak menentu."
"Jadi takkanlah Alex nak menjauh dari Lily jar."
"Alex." jerit Lily tiba2.
"Mummy. Isteri Alex jadi valak sudah." kata Alex.
"Ishhh kamu nie. Pergilah jumpa dia. Turutkan apa jar dia mau kalau taknak di jadikan musuh." kata puan Maya seakan mengugut. Dia mau lihat berapa sabarnya anaknya itu melayan tabiat Lily yang sedang datang bulan.
"Ya. Kenapa tu. Janganlah bah teriak2.
"Suka hati sayalah bah. Saya mau coklat." kata Lily.
"Okay2 kejap."
Tak lama kemudian Alex datang dengan coklat di tangannya yang langsung di rampas Lily. Terbesar mata Alex lihat Lily makan coklat banyak macam tu.
Seharian Alex hanya layan Lily. Bawa keluar pergi makan. Urut kaki Lily semua bilang kebas.
"Baru datang bulan. Kalau mengandung lagi lah Alex kena tahan." kata puan Maya. Dia tergelak kecil melihat anaknya yang hanya menurut kemahuan Lily.
Siapa cakap Alex mesti nyatakan cintakan. Melihat cara layanan dia sahaja pun boleh tau kalau dia sangat mencintai isterinya itu.Bersambung part 7
YOU ARE READING
LOVE WITHOUT RESTRICTION by LILIA NINA (Complete)
RomanceLove Without Restriction #Lilia_Nina Sinopsis Perkahwinan antara Lily dan Alex tidaklah sebahagia seperti dalam khayalannya Lily. Alex adalah crush Lily sejak zaman sekolah lagi tapi malangnya Alex sudah mempunyai kekasih. Akibat mau penuhi permin...