Selepas aku grad dalam tahun 1985 degan kelulusan sarjana muda pengurusan ladang (estate management), aku diseap masuk sebagai management trainee oleh sebuah syarikat peladangan yang tersinarai saham nya didalam bursa saham malaysia. dulu dipanggil malaysian stock exchange. Oleh kerana pengajian aku dibiayai biasiswa syarrikat tersebut semasa pengajian, jadi kena lah terima. Sebagai management trainee, aku diberi pendedahan cara pengurusan ladang yang besar yang beribu2 hektar. Latihan selama setahun ini di adakan ibu pejabat di KL dan juga secara praktikal diladang di seluruh semenanjung. Selalu nya aku disupervise oleh pengurus ladang yang di panggil Estate Manager yang kebanyakan terdidiri dari orang2 british. Ada yang english, scottish dan wales. Ada juga bangsa india, tapi tak ramai, dua atau tiga je. Melayu sama jgak tak ramai, tapi sepanjang aku bekerja tak penah bekerja dibawah pengurus melayu. Cuma berjumpa bila ada seminar atau berjumpaan yang diatur bahagian HR.
Aku memang minat lapangan ini kerana berasal dari estate diutara semenanjung. Bapak aku pemandu kepada manger mat salleh disitu semasa aku kecil lagi hingga aku grad. Lepas itu family aku berpindah ke kampung asal bapak aku selepas dia pencen. Oleh kerana aku membesar didlam estate yang kebanyakan nya terdiri dari kaum india, aku fasih bertutur bahasa tamil. Kebolehan ini aku rahsiakan semasa study kerana malu dikutok rakan2 uni aku,yang kebnayakan nya dari famili yang educated and berada. aku juga rahsiakan kebolehan ini semasa temuduga biasiswa dan semasa menjalani training oleh syarikat.
Aku diposted dekat satu estate diselatan tanah air dan diberi quaters tinggal. Pengurus seorang scottish yang tegas tapi suka minum arak. Paul, dalam lingkungan 50 yahun umur, dah berkawin tapi isterinya tinggal diKL. beliau akan bderulang ke KL tiap2 petang jumaat and balik ptg ahad atau pagi2 isnin. Diberikan rumah bunglowb yang besar dan quarters pekerja yang berdekatan, Walaupun tegas tapi beliau banyak tunjuk ajar selokbelok pengurusan dan tidak kedekut degan knowledge.
Ada 3 orang penyelia india. Tapi seorang saja tamil dan dua lagi orang kerala. Bahasa agak2 sama tapi banyak perbezaa loghat, macam loghat kelentan dan penang. Ada seorang pemandu melayu untuk manager, Pck Borhan, isterinya kak milah yang juga menjadi tukang masak. Mereka tinggal di kuarters dalam kawasan bunglow pengirus. Seorang lagi yang tinggal dikuarters disitu adalah Krishnayang merupakan supervisor akaun dan isterinya Lakshimi yang juga bertugas untuk membuat kerje2 rumah mencuci , basuh kain dan menyapu. Mana ada vaccum zaman tu lagi. :)
Aku diberikan kuaters yang sebelah Pck Borhan, yang masih kosong. Makan minum aku disediakan olehkak Milah. Sama je makan yang dia masak tuk Paul. Kos ditanggung oleh syarikat. Kira jarang le duit gaji aku gunakan kerana semua kemudahan sedia ada. Kalau sekali sekala balik kampung baru sku belenje beli2 hadiah tuk adik2 aku and bagi parents.
setakat ini intro je. nanti sambung macam mana aku diberi kepercyaan yang lebij oleh Paul dan macam mana aku belajar rahsia2 penyelia melepas nafsu serakah mereka.
Routine keje biasa nya awal pagi yang melibatkan ketiga2 penyelia. Zaman itu mereka dipanggil mandor atau dalam bahasa tamil Kangani. Semua penoreh yang majoriti nya perempuan india akan berkumpul untuk menerima arahan keje untuk pagi itu. Macam roll call dalam askar atau dihostel le. Nak pastikan sape hadir dan tak hadir.
Daripada 3 Kangani ini, yg paling senior adalah yang bernama Murugan, dan yang dua lain Bala dan Selvam. Murugan yang akan menentukan pembahgian keje dan menentukan pekerja yang akan buat keje itu. Kawasan ladang itu dibahgikan kepada 3 sector dan selepas pembahgian , pekerje2 akan dihantar gunakan lori ke sector masing2. Ladang kan beribu hektar luas, jadi jauh dari tempat berkumpul. Pemandu lori2 ini juga bangsa india dan biasa nya suami kepada pekerje prempuan yang keje menoreh. Ada juga yang bapak kepada dan suami kepada penoreh perempuan tadi. Kira pekerjaan keturunan.
Semasa itu hanya boleh menoreh di 2 sektor saje kerana disektor ketiga sedang proses ditanam semula pokok getah. Hanya perlukan keje2 pembersihan , membaja dan triming. Jadi keje disini tak seberat menoreh. Disektor yang boleh ditoreh pulak, dibahagikan mengikut jumlah pokok dan keluasan. Angaran seorang bagi keluasan 1.5 hektar atau disebut lot toreh. Lori akan meninggalkan mereka di lot masing2 dengan hanya berbekalkan lampu yg dikat dikepala dan bekalan mkn dan minum.
YOU ARE READING
Estate
Fantasykisah lampau seorang graduan melayu yg bekerja diladang getah (org putih panggil estate) pada awal tahun 80an. Liku2 hidup dia didalam hutan ladang getah yang jauh dai bandar. mengurus beratus ratus pekerja yang kebanyakan berbangsa india yang t...