Hannah menghempas failnya atas meja , tidak puas hati dengan perlantikkan Ketua baru Lembaga Perakaunan Syarikat G.FO.
“ Kenapa papa mesti nak lantik dia jadi ketua lembaga perakaunan , Jimmy ada , Puan Leya ada , kenapa dia.. Eeeeeee...” Hannah mengenggam jemarinya geram.
“ Cik Hannah , Geram tu kenapa..” Julia sahabat baik Hannah masuk ke dalam bilik pejabatnya.
“ eee , aku tak puas hati tahu tak dengan si mamat poyo tu , kenapa ea papa suka sangat dengan dia , awak tahu tak papa selalu puji dia , cakap dia itu ini , then i think Dia ni guna bomoh tak untuk buat papa daya suka sangat kat dia..” Julia menggelengkan kepalanya.
“ Tak dala sampai macam tu Hannah ..kenapa papa awak tak lantik je jimmy jadi ketua Lembaga perakaunan tu..” Soal Julia lagi.
“ itula yang saya tak puas hati ni.. Awak nak kerja ke bawah orang macam tu .. Aku ee tak sanggup la.. Hidup menumpang harta orang je..” Hannah memeluk dadanya.
“ Me too..” Julia buat memek muka menyampahnya. Hannah mengeluh dan fikir apa perlu dia lakukan untuk jatuhkan Favien dari memegang jawatan itu.
“ Kau cuma layak memegang jawatan pembantu pejabat je..” Hannah senyum sinis.
*******************************
Favien Menunduk tanda hormat kepada semua klien Datuk Xavier. Datuk Xavier Menepuk bahu Favien dan senyum kepadanya.
“ Taniah Favien.. Disebabkan awak , Projek kita berjalan dengan lancar.. Awak memang pekerja yang terbaik , Pak cik suka kerja dengan kamu..” Favien senyum.
“ Saya tak la sehebat Datuk , Saya cuma belajar daripada Datuk..” Jawab Favien dengan rendah diri.
“ No , You are my best staff , You will go to next level , the higher level..” Ujar Datuk Xavier dan melangkah keluar dari bilik mesyuarat. Favien melepaskan keluhan. Favien menyusun failnya lalu melangkah keluar dari bilik mesyuarat.
“ Auwww.. ” Favien terlanggar seorang gadis.
“ You , Mata letak depan.. Jalan macam ayam..” Hannah terus memarahi Favien. Favien mengeluh.
“ Awak ke saya jalan macam Ayam..”
“ You , Sudahla berlagak , sombong.. Tak mengaku diri tu salah lagi..” Hannah terus melemparkan kata kesat kepada Favien.
“ Eh , kalau kau ni bukan anak Datuk Xavier , dah lama aku cincang badan kau ni..”
“ Poyo..” Hannah melangkah pergi dari situ. Favien menggelengkan kepalanya.
Sejak dari hari pertama Favien berkerja di syarikat G.FO Dia dan Hannah memang suka bergaduh. Benda kecil boleh jadi besar.“ Favien..” Jimmy menghampiri Favien.
“ Kau ada busy tak lepas ni..” Favien menggelengkan kepalanya.
“ Hah ,kalau macam tu , jom kita lunch sama-sama..” Favien melihat jam tangannya , sudah menunjukkan pukul 2 petang.
“ Lunch apalagi Jim , sekarang dah pukul 2 petang pun..” Jawab Favien.
“ Kita belum makan tadi , jom la , dont worry la , Datuk izinkan..” Jimmy memaut bahu Favien. Favien mengangguk.
*********************************
“ What ?? papa and Mama nak Hannah Kahwin dengan mamat poyo tu..eh , ini dah tahap melampau ni..” Hannah bangun dari sofa.
“ Favien seorang lelaki yang baik , dia tidak macam lelaki di luar sana, He the best For You Hannah.. Yes or not , Papa and Mama dah buat keputusan , awak mesti kahwin dengan Favien..”
“ Papa , Ni soal hati dan perasaan..macam Hannah nak kahwin dengan Favien kalau Hanah tak cintakan dia , How could that be happen.. ”
“ Cinta boleh di pupuk selepas kahwin Hannah..” Ujar Datin Mariam pula.
“ Come on Mama , Cinta kalau kita memang tak suka dia , macam mana nak pupuk cinta tu Ma , Mama , papa ni bukan untuk kebahagian Hannah tapi untuk Mama dan Papa..”
“ Kami buat semua ni untuk kebaikkan Hannah , One day You will Know why we do this..”
“ No , This Not unfair for me..” Hannah terus belari masuk ke dalam biliknya.
Datuk Xavier dan Datin Mariam melepaskan keluhan. Hannah memang degil. Mereka tahu Favien dan hannah bagaikan kucing dengan anjing.
“ Yang , macam mana ni.. Macam mana kita nak satukan mereka..” Soal Datin Mariam.
“ Jangan risau Yam , Saya boleh lakukan semua ni..” Jawab Datuk Xavier.
“ Saya risau Yang , Hannah tu bukan boleh dengar cakap kita pun , bab macam ni , dia memang tak suka , lagipun dia and Favien bukan boleh berbaik , dah 3 tahun Yang , mereka asyik bergaduh je.. Asal jumpa je , ada je yang tak kena , Anak kita tulah yang mulakan dulu.. Dia memang tak suka Favien..”
“ That We call is Sweet Enemy..”
“ Sweet Enemy apa benda Yang.. Kalau hari gaduh , bukannya sweet..” Jawab Datin Mariam.
“ One day , Wait and see..”
“ Saya pun mengharap macam tu Yang , saya nak sangat lihat mereka berdua tak bergaduh.. Kasihan Favien Yang , mulut Hannah tu bukan boleh cover , apa dia nak cakap , dia cakap terus je tu..”
“ Tak pa , Saya akan ajar dia nanti , macam mana hormat orang , Saya tak pernah ajar anak saya macam tu..” Datin Mariam mengangguk. Risau dengan Hannah.
********************************
Favien duduk termenung sambil memandang ke langit. Puan Annie menghampiri Favien.
“ Ien , Awak termenung apa tu..”
“ Eh , Ibu , tak ada apa , Ien ambil angin je sini..Ibu belum tidur lagi..” Soal Favien.
“ Belum lagi , Ibu nak cakap sesuatu dengan kamu boleh..” Favien mengangguk.
“ Siang tadi , Datin Mariam datang jumpa Ibu , Dia kata , Dia nak Ien jadi menantu dia..”
“ Menantu ?? Dengan si Kerang busuk tu Ibu..”
“ Jangan la cakap macam tu Ien , Datin Mariam nak Ien jadi menantu dia..and Ibu setuju ..Ibu tahu anak Ibu ni sukakan kerang busuk tu kan..” Favien melepaskan keluhan.
“ Ibu , Ien memang sukakan Dia , yes it long time ago , Tapi Ibu sampai bila kami nak hidup macam anjing dan kucing , dia selalu cari salah Ien , selalu cari gaduh dengan Ien , Ibu rasa , bahagia ke hidup kami nanti..”
“ Ibu doakan sahaja Ien , cinta boleh di pupuk selepas Kahwin , Hannah bukan macam tu , sebenarnya mesti ada sesuatu yang Hannah tak suka pada Ien , bukan sebab benci tapi sesuatu yang buat dia cemburu..tapi Ibu tak tahu apa..”
“ Ien tak tahu la Ibu , Kerang busuk macam tu , memang sesuai dengan Ketam busuk juga..” Puan Annie menepuk bahu Favien , tidak suka mendengar Favien memburukkan nama orang.
YOU ARE READING
My sweet Enemy
Romancepercintaan antara dua darjat. " Kau tu tak layak di panggil Boss kat syarikat ni.. and kalau kau nak tahu , kau hanya layak di. panggil " orang bawahan " - Hannah vyra " Luaran kau ni semua cukup sempurna tapi dalam hati kau ni busuk , Mulu...