My Sweet Enemy

4K 107 9
                                    

“ Ni tugas kamu nanti , Saya nak awak urus....”

“ Papa stop..!” Hannah menerja masuk ke dalam bilik pejabat Datuk Xavier.

“ Hah Hannah , ada apa..” Soal Datuk Xavier. Hannah memandang wanita yang berada di sebelah Datuk Xavier.

“ Saya nak jawatan PA tu..”
Datuk Xavier senyum Lalu ketwa kecil.

“ Papa sudah serahkan tugas awak dengan dia..”

“No Pa , papa kan dah...”

“ Sebagai pengurusan pejabat..” Hannah melepaskan keluhan.

“ Kenapa papa ni..” Hannah memusingkan tubuhnya membelakangi Datuk Xavier. Hannah menahan air matanya jatuh ke pipinya.

“ Hannah memang kerja sebagai PA baru Favien , Papa tak gantikan tempat Hannah pun.. Ini pekerja baru kita , dia akan kerja sebagai pengurusan pejabat kita..”

“ Baik la Datuk , saya akan mulakan kerja saya esok , terima kasih..” Datuk Xavier mengangguk. Wanita itu berlalu pergi.

“ Papa nak Hannah mulakan tugas Hannah hari ni , so pindah ke tingkat 10 .. Petang ni saya rasa ada meeting dengan Klien dari Syarikat Kingdom..” Hannah memandang datuk Xavier.

“ Annoying..” Ujar Hannah dan melangkah keluar dari bilik pejabat Datuk Xavier. Datuk Xavier terus ketawa. Kadang-kadang Sikap Hannah mencuit hatinya. Dalam sikal degil Hannah , Hannah sebenarnya seorang yang Boleh buat orang ketawa.

*******************************

Puan Annie melepaskan keluhan .

“ Datin , Saya bukan apa , Ien tidak setuju dengan rancangan kita ni , lagipun mereka berdua Hannah tak pandai berbaik..”

“ Annie , awak jangan la risau pasal tu , Sebenarnya mereka bukan la gaduh besar pun lagipun Favien tu , saya tengok pandai memujuk.. Hannah tidak la begitu degil sangat..cuma kadang-kadang dia nak dia sahaja yang betul..”

“ Itula Datin..” Datin Mariam memegang tangan Puan Annie.

“ Jangan panggil Datin , panggil je Yam..kitakan berbesan sudah..”  Puan annie senyum.

“ Yam , Macam mana kalau mereka tak bahagia..”

“ Jangan fikir macam tu Yam , Mereka akan bahagia , Favien mampu menundukkan Hannah ..” Puan Annie melepaskan keluhan.

“ Sebab saya nak mereka melangsungkan perkahwinan mereka Bulan depan ..lagi cepat lagi bagus..”

“ Tapi kita beluk berbincang dengan budak-budak ni lagi..”

“ Jangan risau , kita makan malam Esok , kita berbincang tentang ni okay..”

“ Jangan risau la.. Semuanya akan baik-baik.. ” Puan Annie senyum dan mengangguk.

*******************************

Hannah memeluk fail dan buku notanya sambil menunggu Favien habis berbual dengan Datuk Nicholas pengurus Hotel Kingdom. Hannah melepaskan keluhan.

“ Terima kasih Datuk , saya pergi dulu..”

“ Sama-sama..” Favien melangkah menghampiri Hannah.

“ jom..” Langkah Favien terhenti bila tiba-tiba seorang gadis memeluk dia dari belakang.

“ Ien..” Favien menoleh ke belakang.

“ Sarah..wow , how are you..”

“ Nasib baik You ingat I.. Am okay , awak apa khabar sekarang..” Soal Sarah. Hannah melepaskan keluhan.

“ Maaf ye cik , kami nak cepat..” Hannah menarik tangan Favien.

“ Wait first..” Sarah lalu mengeluarkan satu kadnya dan memberi kepada Favien.

“ Just Call me..” Ujar Sarah dan melangkah masuk kedalam hotek Kingdom.
Hannah mengambil kad itu lalu buang dalam tong sampah.

“ Eh , apalah awak ni Hannah..”

“ Eh , kau boleh tanya aku kenapa pula.. Kita ke sini atas urusan kerja bukan nak berkenalan bagai dengan perempuan murahan macam tu , no class betul..”

“ Eh , walaupun No clasa kalau hati budi baik , tak macam kau ni.. Suka menyusahkan orang..” Jawab Favien dengan geram.

“ Yes ,saya suka menyusahkan orang sebab saya tak suka tengok awak senang , menumpang harta Papa i..”

“ Eh , sejak bila pula aku ni menumpang harta papa kau , kau ada nampak aku ni makan gaji buta ke..”

“ ada , kau buat baik depan papa aku sebab nak minga simpati kan..” Favien menggelengkan kepalanya.

“ Kau dah memang melampau Hannah, sebab itu semua orang tak suka kau..”

“ Eh , adalah , kau je tak suka lihat aku ni..”

“ Memang , semua staff kat pejabat tu ,semua tak suka kat kau  , sebab apa sebab kau kerang busuk macam ni..”

“ Eh , aku bagus lagi kerang busuk , kau tu , mulut longkang..”

“ Hah , padan la semua tu dengan kau , mulut longkang , kerang busuk..” Jawab Favien lagi sambil melangkah ke arah kereta.

“ Poyo..”

“ Kerang busuk..”

“ Poyoooooo!!”

“ Mulut Longkang.....!!!”

“ Stop ! Jangan cakap banyak lagi , sebab saya tak nak apa-apa keluar dari mulut kau..” Ujar Favien dan masuk kedalam kereta. Hannah masuk sama.

“ Entah macam mana la orang macam kau ni”
Favien mendekati Hannah , Hannah terus diam bila wajah Favien hanya berapa inci dengan wjahnya.

“ Baru je macam tu , dah naik pucat macam apa , safety bel lupa nak pakai.. ”

“ ee kau ni , suka ambil kesempatan..” Hannah memukul lengan Favien dengan geram.

“ Eh , tak sayang nyawa ke..” Ujar Favien dan terus memandu keretanya balik ke pejabat semula.

“ Cakap jelah , tak payah nak pasang bagai..” Hannah tetap tidak mahu mengalah. Favien melepaskan keluhan dan terus zio mulutnya , selagi belum habis cakap , selagi itulah Hannah akan terus cakap.

*********************************

Datin Mariam memberitahu Datuk Xavier hasratnya nak makan malam bersama dengan keluarganya serta Puan Annie dan Favien pada malam esok.

“ Saya nak bincang tarikh perkahwin mereka la yang.. Lagi cepat kita buat , lagi bagus.” Ujar Datin Mariam Sambil menggosok losen di tangannya.

“ eh bagus apa , lagipun , tadi Hannah pelik sikit , Tadi Saya suruh Si Julia pujuk Hannah , menjadi..” Datin Mariam ketawa kecil.

“ Terus masuk pejabat , Papa saya nak jawatan tu..PA Favien..”

“ Bagusla Yang , dengan cara tu sahaja kita dapat rapat mereka berdua..”

“ Yalah yam , lagipun Hannah tu ,sikit-sikit nak cari salah Favien , entah apa yang buat dia sakit hati sangat dengan Favien tu , aku tengok budak tu baik je..”

“ Itula Yang , Yam pun suka dengan Favien tu , lagipun Favien baik , caring , tak mustahil dia dapat bahagiakan anak kita Yang , Favien seorang je tahan dengan sikap Hannah tu..”

“ Yalah Yam , kita doakan yang terbaik untuk mereka..”

“ Okayla , Kita tidur , mengantuk.. Siang tadi Yam pergi jumpa Annie..”

“ Jumpa kenapa..”

“ alah , pasal Hubungan Hannah dan Favien la.. Annie pun setuju juga.. ”

“ Bagus la kalau macam tu..” Datin Mariam Senyum dan mengangguk.

My sweet Enemy Where stories live. Discover now