Datuk Xavier menerima kad jemputan untuk ke sebuah majlis dari Datuk Osmus. Datuk Xavier menyuruh Favien dan Hannah menggantinya sebab banyak kerja nak buat.
“ Hannah dah tahu ke..” Soal Favien.
“ Papa belum beritahu dia lagi.. Nanti awak beritahu dia..”
“ Okay..” Favien melangkah keluar dari bilik pejabat Datuk Xavier.
Langkah Favien terhenti bila melihat Hannah berbual dengan Simon di ruang rehat pejabat itu. Hannah ketawa dan gembira bila bersama dengan Simon.Favien melepaskan keluhan dan duduk di kerusinya.
“ Encik Favien..” Jimmy masuk kedalam bilik pejabat Favien.
“ Hah , Jim , lama tak jumpa..so macam mana sekarang.. Dah jadi ketua Audit..”
“ Okay la boss, cuma busy sikit , ni saya nak hantar dokumen ni dengan boss , Datuk tadi lupa nak bagi..”
“ Okay simpan atas sana dulu..”
“ awak okay ke ni..macam banyak masalah je aku tengok kau ni..” Soal Jimmy bila melihat Favien mengurut dahinya.
“ Tak da apalah.. Banyak kerja..” Jawab Favien.
“ Tapi , Dah kahwin macam ni takkan stress kot.. Tapi.. ” Jimmy diam sejenak. Dia terserempak dengan Hannah dan Simon di bawah tadi.
“ Nevermind.. Saya keluar dulu boss.. ” Favien mengangguk kepalanya. Jimmy menggelengkan kepalanya.
**********************************
Datuk Xavier melihat meja Hannah sudah kosong tapi Favien masih membuat kerja di dalam bilik pejabat , jam sudah menunjukkan pukul 6 petang.
“ Favien.. Belum balik lagi ke..” Tegur Datuk Xavier.
“ Eh , papa.. Masuk la.. Saya nak siapkan kerja saya dulu..” Jawab Favien.
“ Hannah mana..” Soal Datuk Xavier. Favien menjengguk memandang keluar. Meja Hannah sudah kemas.
“ Dah balik kot..” Jawab Favien acuh tak acuh.
“ Balik.. Kenapa tak balik sekali.. Dia ikut siapa balik..” Soal Datuk Xavier lagi.
“ Entah.. Julia kot..” Datuk Xavier mengangguk. Favien mengeluh.
“ Sudahla tu , jom balik.. Esok buat lagi..” Favien mengangguk dan menyuruh Datuk Xavier balik dulu.
“ Jangan lambat balik..” Favien mengangguk. Datuk Xavier lalu melangkah keluar dari bilik pejabat Favien dan turun ke bawah.
Favien melepaskan keluhan lalu memandang handphonenya tapi Hannah tiada memberitahunya ke mana dia pergi. Favien menutup Komputernya dan menutup suis lampu lalu balik ke rumah.
*******************************
Sampai sahaja di rumah , Hannah masih belum balik. Jam sudah menunjukkan pukul 8 malam. Datin Mariam mula risau. Berkali-kali sudah telefon tapi Hannah tidak menjawab panggilan Favien.“ Mana pergi Hannah ni..” Soal Datin Mariam dengan risau.
“ Sabar mama.. Nanti tahu la dia balik , mungkin dia keluar dengan kawan dia..” Jawab Favien.
“ keluar malam macam ni , dia tak tahu ke hah , sekarang ni dia sudah bersuami..” Datin Mariam menggelengkan kepalanya. Datuk Xavier menelefon lagi.
Sebuah kereta masuk ke perkarangan rumah , Datin Mariam menjengguk dari tingkap , Hannah keluar dari kereta itu dan melambai kearah kereta itu. Hannah melangkah masuk kedalam rumah.
“ Hannah..” Datin Mariam mendapatkan Hannah.
“ Hannah pergi mana hah, malam baru balik.. Awak tahu tak kami risaukan Hannah.. ”
“ Hannah tak pergi mana-mana pun , keluar makan dengan kawan-kawan je.. Apa nak kecoh sangat..” Jawab Hannah seolah-olah apa yang dia buat itu tidak salah. Favien hanya diam memandang Hannah.
“ Lain kali jangan buat macam ni.. Papa tak suka.. Balik lewat macam ni , suami awak ni apa Hannah hah , tak beritahu dia ke mana awak pergi.. Awka ingat dia tunggul kayu..”
“ Papa , boleh tak jangan cakap benda yang bukan-bukan , hannah keluar makan malam dengan kawan-kawan , salah ke..”
“ Yes , Sebab suami awak tak tahu ke mana awak pergi..”
“ Pa , Dia tahu ke , tak tahu , Hannah bukan pergi mana pun kan.. Balik rumah juga..dahla pa.. Malasla Hannah layan semua ni.. ” Hannah terus melangkah naik keatas.
“ Ien , sabar la nak .. ” Datin Mariam memegang bahu Favien. Favien senyum dan mengangguk kepalanya.
“ Dah , pergi la tidur.. Mama dan papa nak masuk tidur dah ni..” Ujar Datin Mariam. Favien mengangguk dan melangkah naik ke bilik mereka berdua.
“ Awak pergi mana tadi..” Soal Favien sambil menutup pintu bilik. Hannah melepaskan keluhan.
“ Tanya lagi.. Awak tahukan saya kelur makan malam dengan kawan..”
“ Kawan.. Siapa kawan awak..” Soal Favien.
“ Yang awak banyak sangat tanya ni kenapa hah , itu ini nak tahu.. ”
“ Because am your husband.. Saya kena tahu apa awak buat..”
“ Suami ?? I dont love you.. Saya tak pernah anggap awak suami saya..”
“ and i dont care whatever you do or whatever i do.. Saya dengan awak is nothing.. We just married.. ” Favien mengeluh.
“ And please jangan sibuk nak tahu apa saya buat..”
“ Awak keluar dengan simon..” Hannah diam membisu.
“ Yes or not..” Hannah makin marah bila Favien menyoal banyak sangat soalan dengannya.
“ Yes.. Saya keluar dengan Simon, puas hati..” Favien melepaskan keluhan sambil menggelengkan kepalanya , matanya tajam memandang Hannah.
“ Kalau nak bandingkan awak dengan dia.. Dia lebih bagus dari awak..” Favien tetap sabar dengan semua kata Hannah.
*********************************
Semua staff di pejabat mula bergosip tentang Hubungan Hannah dan Simon di pejabat. Mereka terlalu rapat. Favien tetap bersabar.
“ Ien.. ” Datuk Xavier menepuk bahu Favien.
“ Sabar la Ien.. Semua ni ada hikmahnya.. Papa akan cakap dengan Hannah..” Datuk Xavier lalu melangkah pergi dari situ.
“ Hannah jumpa papa sekarang..” Arah Datuk Xavier kepada Hannah. Hannah mendengus malas dan melangkah mengikuti Datuk Xavier ke bilik pejabatnya.
“ ada apa lagi papa..”
“ Apa sebenarnya hubungan Hannah dengan simon..cuba beritahu papa , semu staff di syarikat G.FO ni cakap tentang kamu berdua , awak tahu tak awak dah bersuami sekarang..”
“ Papa , biasala mulut orang , Hannah dan Simon kawan je..”
“ And awak sedar tak awak ada suami..”
“ Saya tahu pa , but , saya tak cintakan dia , apa lgi sayang dia as my husband..”
“ Hannah , dont talk like that , papa tak suka.. Favien suami awak yang sah , awak kena dengar cakap dia.. Apa yang awak buat sekarang is are big problem..”
“ Biar jelah dia pa..Hannah malas la fikir pasal semua ni , Hannah muak ..” Hannah terus melangkah keluar dari bilik pejabat Datuk Xavier.
YOU ARE READING
My sweet Enemy
Romancepercintaan antara dua darjat. " Kau tu tak layak di panggil Boss kat syarikat ni.. and kalau kau nak tahu , kau hanya layak di. panggil " orang bawahan " - Hannah vyra " Luaran kau ni semua cukup sempurna tapi dalam hati kau ni busuk , Mulu...