My Sweet Enemy

3.8K 121 10
                                    

Hannah rasa malas nak masuk ke dalam bilik pejabat Favien. Sakit hati bila melihat wajah Favien.

“ Nah , Dokument pasal projek kita di Resort G.FO Resort...” Hannah meletakkan fail itu atas meja Favien.

“ Hmmm..” Favien fokus membuat kerjanya di komputernya tanpa memandang Hannah.

“ Checkla , kalau ada apa masalah  Saya perbetulkan lagi..”

“ hmm , nanti saya Check , kalau ada apa-apa , saya akan panggil awak lagi..”

“ Now..” Arah Hannah pula sambil menunggu Favien.

“ awak tak nampak ke , saya banyak kerja nak siapkan..”

“ saya pun banyak kerja nak siapkan , sebab itu saya suruh awak check dulu dokument tu , saya tak nak keluar masuk biluk pejabat awak ni..” Jawab Hannah dah mula dengan marahnya.

“ Then , pergila siapkan kerja awak yang lain dulu , lepas tu baru buat ni lagi , kalau ada yang salah..”

“ Tapi saya nak sekarang juga..” Favien melepaskan keluhan , tidak mahu bertekak panjang dengan Hannah. Favien lalu check semula semua dokumen dalam fail itu.

“ Yang ni buat semula..” Favien menyerahkan fail itu senula kepada Hannah.

“ Kan senang , kalau dah check , tak dalah susah-susah..” Jawab Hannah dengan sinis , lalu melangkah keluar dari bilik pejabat Favien dengan sennag hati.

Hannah menarik nafas lega bila kerjanya sudah siap. Hannah menyimpan pennya dan mengusap wajahnya , rasa letih nak perbetulkan semua dokument yang tak lengkap.
Telefon di depannya berdering. Hannah terus angkat dan jawab panggilan itu.

“ Selamat pagi , boleh saya bercakap dengan Favien Jovil..”

“ Siapa di talian..” Soal Hannah.

“ Oh , saya sarah..”

“ Oh sarah , kau nak cakap apa dengan Dia ea..”

“ it pesonal business , pass the line please..”

“ Am sorry Sarah , Encik Favien tengah sibuk ada meeting..thanK You..” Hannah terus meletakkan genggaman telefon dengan kasar.

“ eee , pesonal business konon ..”

“ Hannah , saya keluar sekejap , kalau ada apa-apa , please call me..” Favien terus melangkah pergi tanpa menunggu Hannah mengangguk.

“ eeee , kata orang tak respect , diri sendiri tak sedar pula.. ” Desis Hannah dengan geram.

******************************

Favien menggaru kepalanya yang tak gatal.

“ Macam ni la Puan , Saya bukan tak nak bayar, tapi saya memang tak ada duit sekarang .. ”

“ Ini sudah masuk bulan ke 2 Favien , takkan $2500 itu pun kamu tak mampu bayar, kamu kerja di syarikat besar , gaji besar..”

“ Saya akan bayar Puan , saya bukan bayar hanya hutang ini saja , banyak lagi yang saya perlu bayar..”

“ Saya nak kamu selesaikan semua ni , bulan depan..” Favien mengangguk. Puan Annie pernah menyewa tempatnya berniaga beberapa bulan lepas untuk membantu Favien , tetapi sewa satu tempat sangat Mahal.

“ Favien...” Tiba-tiba bahu Favien di tepuk dari belakang. Datuk Xavier senyum.

“ Kenapa..” Soal Datuk Xavier.

“ Tak ada apa Datuk..”

“ Hah , bagusla , dia dan mak dia berhutang , belum bayar lagi..$2500 ..” Favien melepaskan keluhan.
Datuk Xavier lalu mengeluarkan satu check dan menyerahkan kepada Wanita itu.

“ Eh , tak pa Datuk , saya akan bayar nanti ”

“ Tak pa..” Wanita itu mengucap terima kasih lalu pergi dari situ. Favien mengeluh.

“ Saya dah banyak menyusahkan Datuk , saya serba salah dengan semua ni datuk ..”

“ Eh , sudahlah , jangan fikir macam ni , kita sudah macam satu keluarga ,susah sama-smaa , senang kita sama-sama juga..” Jawab datuk Xavier. Favien tidak tahu nak jawab apa lagi , Datuk Xavier terlalu baik dengannya.

*****************************

Malam itu , Datuk Xavier sekeluarga makan malam bersama dengan Puan Annie dan Favien.

Hannah memandang Favien drngan jelingan tidak suka.

“ so , kita mula dulu dengan Hubungan Favien dan Hannah..” Hannah terus tersedak.

“ Hannah..” Datin Mariam menyerahkan tisu kepada Hannah.

“ What you mean Papa..” Soal Hannah.

“ Kita semua setuju untuk melangsungkan perkahwinan antara kamu dan Favien hujung bulan depan , papa , mama , mak cik Annie , kita bertiga sudah bersatu hati nak mengadakan majlis sederhana sahaja untuk majlis perkahwinan Kamu berdua..”

“ NO !!!!” Favien Dan Hannah jawab dengan serentak.

“ Papa , are you serious..”
Hannah terus bangun dari kerusinya.

“ Hannah sit down , hormat sikit dengan tetamu kita..” Hannah memandang Puan Annie. Hannah terus diam dan duduk pelahan.

“ Papa , It not the time papa , Hannah tak cintakan Favien..”

“ Me too..” Jawab Favien , membantah juga dengan rancangan keluarga mereka.

“ Okay , kita makan dulu..” Datuk Xavier terus diam dan menyuap nasi ke dalam mulutnya. Puan Annie mengeluh lemah.

“ How can i married him..” Hannah memandang Favien. Favien turut memandang Hannah. Hannah menjengil biji matanya. Favien mencebik bibirnya. Datin Mariam hanya memandang mereka berdua. Timbul dalam hatinya , Mungkinkah wujud perasaan sayang dan cinta antara mereka berdua nanti ?

******************************

Favien minta izin kepada Datuk Xavier untuk membawa Hannah keluar sekejap. Tangan Hannah terus di tarik Favien.

“ Eee , kau nak apa..” Hannah menarik tangannya. Favien senyum sinis.

“ Saya nak bincang dengan awak , apa yang keluarga kita sudah rancangkan tadi..”

“ I dont want to be your wife..!”

“ Kalau awak tak nak saya lagi sejuta kali tidak mahu.. Tapi this is our family plan , they want to see us to be are husband-wife.. ”

“ Mereka tak boleh atur hidup kita macam ni , because i dont want them control our life like this..”

“ No , they dont control us , mereka nak yang terbaik untuk kita..”

“ Terbaik ??” Hannah terus ketawa sinis dan mencekak pinggangnya.

“ that is to much Favien , You know i dont love you , and you too dont love me.. But how can we get married like this , come on Favien do something.. Kau dah berjaya membuat hati Papa aku sukakan kau, so do that again , tell him , that you have someone.. ”

“ I never do what you should me do , Because i dont want to be like you..”

“ So , maknanya kau setujula dengan plan mereka hah ?”

“ Saya tak setuju , if have you another sister , i will married her not you..”

“ Siapa nak jadi suami dengan orang yang langsung tak tahu adab ..” Hannah terus menampar pipi Favien.

“ Kalau kau nak hina saya sekali pun , jangan cakap pasal adab , sebab sejahat mana pun aku , aku tak pernah tak hormat orang tua saya , even your mother , am respect her..”

“ Show me , kalau kau memang ada adab dan budi pekerti yang baik dengan orang..”

“ And one more thing , i will married You , No matter what happen , Because what you parents do and my mom do , saya tetap akan ikut walaupun hati saya kata TIDAK , sebab saya hormat mereka sebagai orang tua saya.. If you say you respect them , then do it what they want..” Hannah diam membisu memikirkan kata Favien.

My sweet Enemy Where stories live. Discover now