Chapter 4

47 2 0
                                    

[ *HANA* *POV* ]

🐰🐰🐰

Harini aku kena bertugas dekat library.. aku terasa amatlah bosan kerana tiada teman untuk berbual,, ini semua sebab nadia kena jaga block maklumlah pengawas and paling takleh blah minah Aisha tak mai harini sebab demam. Ikutkan aku hari ini memang aku malas untuk bertugas 😂 tapi disebabkan aku ketua pengawas pusat sumber jadi kenalah bertugas juga😐

Aku duduk di kaunter sambil  menyemak senarai nama pelajar yang meminjam buku pada harini.. beberapa minit kemudian pintu library terbuka dan terdapat dua makhluk yang muncul dan seorang makhluk itu melihat aku sambil tersenyum macam nak minta penampar,, siapa lagi kalau bukan Ammar kawan aku n his cousin Khai..

"Hana hang tengah buat apa ni😇" tanya Ammar kepada aku. "Hang tak nampak kaa aku tengah lipat baju atas kaunter ni😏". kata aku sambil membuat muka toya..Aku lihat Ammar membuat muka annoying kerana baginya lawak aku tidak menjadi,, aku terus pergi ke meja pelajar untuk membaca novel😋 lalu Ammar dan Khai mengikuti aku, aku berasa tidak selesa dan terus aku pusingkan badanku lalu membuat muka tak puas hati dan bertanya "hampa dua ikut aku ni dah kenapa"😑.

"Kami datang sini nak cari buku la and pada masa yang sama nk jumpa hang"kata Khai. Aku sangat terkejut apabila Khai yang menjawab pertanyaan aku maklumla.. biasanya budak ni mana la nak layan orang sangat tambah2 perempuan.. dia hanya tahu duk berkepit ngan si Ammar ni ja.. Ammar nampak riak wajah aku yang sedikit terkejut dan terus berkata dengan nada kehairanan "kenapa hang ni?" secara automatik aku tersedar dari lamunan aku.

"Nak buat apa jumpa aku"😕 tanya aku kepada mamat dua orang kt depan aku ni... Khai dan Ammar melihat antara satu sama lain dan membuat isyarat yang aku tak berapa nak faham. Ammar tiba ii bersuara " tak ni haa Khai nak nombor kawan baru hang tu boleh dak bagi nombor dia kat khai". Aku terkejut dan terus memandang muka khai, khai hanya memandang aku dengan muka tak bersalah.. aku terus membuat muka "hang dah kenapa"😑. "Hang nk bagi dak ni" tanya Ammar. "Ohhh mana boleh senang ii ja nk minta nombor fon orang,,hang ingat aku taktau perangai hang yang playboy tu"kata aku dengan nada yang sedikit tinggi.. lalu Ammar berkata "alahh boleh la Hana please hang tak kesian ka kt aku dengan my lovely cousin aku ni"😭+ buat muka kesian ingat elok kut bila dia mcm tu..

Aku berfikir sejenak dan akhirnya aku pun berkata " yelah ii aku bagi tapi mana lah aku ingat nombor fon Aisha nk bagi hang sekrang". "Takpa nnti aku datang rumah hang" kata Ammar.

[ *Di* *Rumah* *Hana*]

Aku tengah tunggu budak sorang ni dari tadi, tapi tak muncul ii pun lagi. maybe tak jadi la kut.. "bagus la kalau tak jadi takyah la susah ii kan ak" bebel aku seorang diri. baru aku ingin melangkah masuk ke rumah,, secara tiba ii aku dengar suara ammar di luar rumah panjang betul umur dia baru ja sebut.. aku pakai selipar semula dan pergi ke arah dia. "Hana jom teman aku pergi mall" kata ammar dengan senyuman yang tak pernah lekang apabila duduk dengan aku.. "lah nk buat apa pulak hang kata nak minta nombor fon aisha ja lepastu hang balik.." kata aku dengan muka yang bekerut..😟 "ala jom la kejap ja pleaseee teman aku beli barang".kata ammar dengan nada merayu Aku pun bersetuju takut nanti nangis pulak plus kesian😂 lol. "Tapi hang kena bagitau dekat ayah aku dulu la"..kata aku. "Alah no hal jom".

Pada masa yang tepat ayah aku keluar untuk membasuh kereta. "Assalamualaikum pakcik boleh tak saya nak minta izin bawak Hana teman saya keluar ke mall? tanya Ammar dengan sopan. Lalu ayah aku berkata "boleh tapi kamu kena jaga anak pakcik ni pakcik bukannya apa dia lah anak pakcik satu ii nya dan jaga batas faham" kata ayahku atau boleh dikatakan arahan keras kepada Ammar. Ammar senyum dan mengangguk tanda baik.. FYI (Ammar n aku dah kenal dari kecik so ayah aku pun benarkan)... aku terus masuk untuk menukar baju takkan nak pakai selekeh2 kot...

"Ehh kejap ni nak kita nak pergi dengan apa ni" tanya aku terasa blur takkan nak naik motor kut😳 "ehh tak lah kita akan terbang Hana kau jangan risau..🙂" kata Ammar dengan nada perli aku membuat muka😑. "Hang tak ingat ka yang aku dah ambik lesen kereta so naik kereta la..." kata Ammar sambil menunjukkan kunci kereta yang baru dibeli oleh ayahnya... aku pun menjawab "oh ok tahu laa riak boleh drive sendiri" kata aku dengan mata naik atas tangan di bahu. Ammar hanya ignore aku maybe sebab malas layan.

[ *Di* *Mall* ]

Aku berjalan bersama Ammar dan melihat barang ii yang dijual di sana.. selepas sejam mencari barang aku dan dia bergerak ke restaurant untuk makan petang,, Ammar belanja aku beli air starbucks.. aku terasa sangat seronok sebab aku memang suka tahap gaban coffee dekat starbucks ni.. dan kami berhenti di kedai aiskrim baskin robbin dan aku mahu membeli aiskrim itu tetapi Ammar sudah membeli terlebih dahulu untuk aku lalu aku mencari meja kosong untuk duduk lepak sebentar. aku terasa pelik asal dengan budak ni baik sangat tiba ii tapi sebelum ni pun dia baik jgk tapi lain sikit kali ni aku sangat curious tapi aku ketepikan semua tu sebab dapat makan aiskrim ni maklumlah orang belanja lalu aku makan dengan gembira..😋😋tiba ii aku baru teringat yang aku nak bagi nombor fon Aisha dekat Ammar tapi apabila aku melihat Ammar memandang aku dengan senyuman manisnya itu.. aku pun berkata " hang ni dah, kenapa tengok aku macam tu". "Saja sebab hang comel sangat bila senyum makan aiskrim tu" kata Ammar. Aku terus senyap kerana malu apabila dipuji😂😂😂😂 "isshhh.. hang ni buat lwak plk..😳 hang kata nak nombor kawan aku kan haa nahh,,anyway kenapa Khai minta nombor Aisha?" tanya aku "tah laa aku pun tak tau ada la tuu kerja dia" kata Ammar nak tak nak "sure hang tak sembunyi apa2 dari aku?" tanya aku sebagai kepastian "ye Hana sayang. dah la jom balik dah pukul 5:00 ni nnti lewat pulak balik mau ayah hang kejar aku dengan parang" kata Ammar. aku terkejut lalu ketawa kemudian dia terus tarik beg aku untuk beredar.

🌸Bersambung🌸

Who's He [ Malay Fanfic ] Where stories live. Discover now