Belangrijke update - Lees dit alsjeblieft!

112 28 36
                                    

Er zijn een paar belangrijke dingen wat ik jullie wil vertellen of waar ik jullie mening graag over wil hebben. Lees dit goed door van begin tot eind, er komen meerdere onderwerpen aan bod en ze zijn allemaal even relevant!

*

Allereerst heb ik de regels besloten iets te veranderen, omdat het systeem van strikes me erg veel tijd kost. Dit is zoals het vanaf nu zal werken: weektaken gaan van maandag tot zondag, dan heb je de tijd om de weektaak af te ronden. Als je het niet hebt afgerond voor zondagnacht 12 uur of vergeet te zeggen dat je klaar bent, zal je niet inbegrepen worden bij de volgende weektaak. Het reageren op het betreffende hoofdstuk is een onderdeel van de weektaak, dus dat moet je niet vergeten! Als je het vergeet (zowel het doen van de taak of het reageren), ben je een week niet-lid en dat betekent dat je geen boeken toegewezen krijgt, maar ook dat jouw boek niet gelezen zal worden. 

Je status als niet-lid zal opgeheft worden zodra je de vergeten weektaak hebt ingehaald. De weektaak daarop zal je weer inbegrepen worden.

Als je afgelopen week een strike had verdiend, heb ik je dat niet gemeld tenzij het je derde was. Alle strikes worden vanaf nu ongedaan gemaakt, tenzij je er dus drie had. Je kan ook niet de club uitgestuurd worden door drie strikes, dit hele systeem valt nu weg. De enige reden dat je de club uitgezet kan worden, is het niet respectvol zijn tegen andere leden.

Als je het nog niet helemaal snapt of vragen hebt, stel ze gerust!

*

De laatste tijd heb ik ook steeds vaker gemerkt dat sommigen alleen meedoen met deze club voor hun eigen voordeel (het hebben van meer lezers) in plaats van voor het plezier. Dit is te zien in het niet maken van weektaken, maar ook in het achterlaten van reacties. Dit is erg jammer voor de mensen die iedere week veel moeite stoppen in de club en lieve reacties achterlaten, terwijl ze zelf maar één of twee reacties terug krijgen. 

Als je weet van jezelf dat je niet enthousiast bent voor het idee van een boekclub en je niet de volle 100% wil geven, dan is dat ook goed, maar dan is het misschien voor zowel jou als mij beter als je de club verlaat. (Het is echt niet erg om de club te verlaten, dat maakt je geen slecht mens. Dwing jezelf niet tot dingen die je niet wilt en blijf niet alleen voor mij in de club - dat is de verkeerde motivatie!) De club moet een gezellige plek zijn, waar we elkaar kunnen helpen en steunen. Het draait niet alleen om de cijfers en lezers, maar ook dat het leuk is en blijft.

*

Nog een belangrijk ding: het is echt de bedoeling dat je drie reacties achterlaat! En dat niet alleen, de reacties moeten inhoud hebben. Ik heb steeds als standaard aangehouden dat een reactie minstens één zin lang moest zijn, maar dit is erg verwarrend voor de meesten. 

Onthoud dat de reactie de schrijver moet helpen. Dit hoeft dus niet altijd kritiek te zijn, maar dit kunnen ook complimenten zijn (als schrijver kan het fijn zijn om te weten wat je sterke kanten zijn). "Goed" is in dit geval geen goede reactie: vertel ook waarom het goed is (mooie dialogen, gedetailleerde beschrijvingen, bedenk iets!). Vertel over dingen die niet logisch op je overkomen, duid spelfouten aan, laat de schrijver weten wat precies goed is en waarom, vertel over die mooie cover, laat zien wat je van een bepaald stuk in het verhaal vindt. Het mag allemaal, zolang het maar inhoud heeft en echt drie aparte reacties zijn!

Dat je drie reacties moet achterlaten, betekent overigens niet dat je drie hoofdstukken moet lezen. Eén hoofdstuk is genoeg, maar hierover zou je wel echt drie reacties meoten kunnen vullen.

*

Daarnaast wilde ik ook graag jullie mening hebben over een idee dat ik had over het Boek van de Maand. Het is namelijk hartstikke leuk natuurlijk om te worden verkozen, maar het zal bijna onmogelijk zijn om iedereen een keer aan de beurt te laten komen, wat erg jammer is. 

Wat vinden jullie van het idee om meerdere boeken van de maand te hebben per maand? Dat zou dus betekenen dat er twee of drie boeken per maand verkozen worden en dat je die binnen een maand moet lezen. Is dat een goed idee? En zo ja, hoeveel boeken zou je dan willen lezen zonder dat het te veel wordt? Ik zou het graag willen horen van jullie!

Wallflower [Boekclub] ❌Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu