Bunyi derapan langkah memenuhi suasana yg pilu.
"Danish,jom lah"ajak Tajul sambil menggoyangkn bahu Danish.
"Jul,aku sayang dia"sayu nada suara Danish.
"Aku tahu tapi Allah lebih sygkn dia,dh lah jom blik"Tajul memujuk.Danish bangun.Dia melihat pusara Hafiena dgn pandangan sayu.
"Ya,Allah kau tempatkn lah dia dalam golongan hambaMu yg soleh"Danish berdoa pada Allah.
Terasa gelap jiwanya apabila kehilangan satu-satunya ahli keluarga yg dia ada.Tiada lagi gelak tawa,senda gurauan dia bersama adiknya yg tercinta.
"Abang,kalau adik pergi dulu,adik xnk abg sedih.Adik nak abg kuat,happy selalu.Doakn adik slalu ye?Abg,xmo lh nangis² lgi eh,nnti xhensem"
"Eh,ape adik cakap ni,xnk lah sedih² ni"
"Adik mmg akn pergi dulu"
"Adik!Adik!"Genggaman tangan dilepaskn.Nafas terakhir Hafiena dihembus tepat jam 4.45 petang.Air mata mengalir laju.
Tajul melihat Danish termenung.
Di tangan Danish ada bingkai gambar keluarganya.Perbualn terakhir dia dan adiknya tak akn dilupakn.Air mata mengalir laju.
Tajul kasihan melihat keadaannya.
Danish bagai hilang separuh nyawanya.Sudah 2minggu dia bercuti dari kerja,makan pon hanya 1 kali sehari.
Siapa tdk sedih kehilangan ahli keluarga yg tercinta."Sinar kekuatan aku dah hilang Jul"kata Danish.
"Kau,jgn macam ni.Aku tahu kau kuat.Kalau Fiena tgk kau mcm ni msti dia sedih"kata Tajul.Danish memandang Tajul pandangannya kosong seperti dirinya sekarang.
"Thanks bro sbb cuba bgi aku semangat dan kekuatan.Aku cuba utk hilangkn semua kesedihan ni.Aku cuba bro"kata Danish.
♡♡♡
Nombor Danish dipandang di handphonenya.
Humaira mahu bertanya khabar kepadanya.
Dia memperoleh nombor itu dari Tajul sebaik sahaja mengetahui Tajul sepupunya."Assalamualaikum.Saya Humaira.Maaf kalau menggangu saya cuma nak bertanya khabar.Awak sihat?"
Ting!
"Waalaikummussalam.Doktor Humaira ke?Tak menggangu pon.Sya sihat Alhamdulillah"
Mereka berbalas whatapps.
Danish tersenyum.Kini dirinya seperti dulu setelah diberi semangat oleh Tajul dan rakan² yg lain.Dia kembali.♡♡♡
Qaleef mengetuk pintu bilik pejabat Qalesya.
"Masuk"
Qalesya sdg duduk tersenyum melihat kelibat Qaleef masuk.
"Kenapa,tiba2 kau dtg sini?"tanya Qalesya.
"Takde ape²,aku cuma nak ajak kau n Hafidz lunch sama²"kata Qaleef."Ouh,kau dh bagitau Hafidz belum?"tanya Qalesya.
"Belum,kau whatapps dia jap"Qaleef menyuruh Qalesya menghantar pesanan kpd Hafidz.Qalesya mencapai telefonnya lalu aplikasi whatapps dibuka.
Hafidz,jom lunch sama2 Qaleef ajak.
Awk,pergi je lah saya busy.
Ouh,ok.
"Hafidz kata dia busy...dia suh kita pergi je"muka Qalesya hampa krn Hafidz tdk dpt ikut sama.
"Ouh,ye ke?Dh kalau mcm tu kau nk pergi tak ni?"tanya Qaleef.
"Ofc lah nak lapar kot"Qalesya tersengih menampakan sebaris giginya yg putih dan juga lesung pipitnya.♡♡♡
"Em,Lesya.Sebenarnya aku ada something nak bagitau ni"Qaleef memulakan bicara.
"Apadia?"tanya Qalesya.
"Aku...."tiba² telefon Qalesya berbunyi.
"Ya,saya.Ouh saya dtg skrg"Qalesya mematikan panggilan."Weh,aku pergi dulu yer ade emergency"kata Qalesya.Nasib dia sudah menghabiskan makanannya.Air dicapai lalu di minum dan Qalesya pun pergi.
Qaleef hanya menganguk faham.
"Hmm,melepas lagi peluang"rungut Qaleef.♡♡♡
"Tajul,kau kahwin lagi 2 bulan kan?"tanya Danish.
"Yup,knapa?"jwb Tajul.
"Takde ape² untungla org tu dh nk kahwin dh.Aku ni xde spe2 pon yg nak"Danish berwajah sunggul."Haipp,Humaira Fariha kan ada"Tajul membuat muka mengadanya.
"Dia tu nak ke kat aku ni"kata Danish."Aku rasa dia suka kat kau lah,sbb dia selalu caring psl kau"kata Tajul lalu menyiku lengan sepupunya itu.
"Maksud kau?Caring?"Danish kehairanan.
Sebenarnya Tajul terlepas cakap dia tdk patutnya memberitahu yg Humaira sering brtnya perihal Danish kpdnya.Habislah kau Tajul!"Erk,mksud aku...ye lah dia kan mintak no kau haritu msti dia nk whatapps kau utk tnya khabar kan?"Tajul cuba utk membetulkn situasi.
Danish hanya membuat muka faham.
Tajul menghembus nafas.Nasib tak kantoi😂.
♡♡♡Sedang Nurin dan Tajul berjalan mencari brg hantaran mereka bertembung dgn Qaleef.
Muka Qaleef kelihatan begitu resah dia duduk di bangku yg tersedia di tengah² mall itu.
"Assalamualaikum,Leef.Kau knpa sedih je aku tgk ni"sapa Tajul.
"Waalakumussalam,tak ada apa2 lah Jul"Qaleef menjawab secara acuh tak acuh.Matanya langsung tidak memandang Tajul dan Nurin dia hnya termenung.Tajul menghela nafas berat melihat sahabatnya begitu.Dia thu Qaleef sdg dilanda masalah.
"Kalau kau suka dia bagitau jelah tak payah nk pendam lama²"kata Tajul seraya membuatkn Qaleef tersentak."Tapi mcm mana?Aku tgk dia mcm suka Hafidz je n Hafidz pon nmpk mcm sukakan dia"balas Qaleef.
Tajul menggelengkan kepala,keluhan nafas dilepaskn.Dia dan Nurin sling berpandangan.
YOU ARE READING
Rahsia Kita [C]
Cerita PendekApabila masing-masing mmpunyai perasaan sesama sndiri tpi tkut untuk diluahkn.Perasaan itu dibiarkn mnjadi rahsia di hati mereka.Walaupun tlah lama memendam, perasaan itu tidak pernah pudar di hati mereka. . . . . . . Areeffa Qalesya-seorang gadis y...