Bab 2.
"Kau kata kau tak nak yang ni kan?" Amer mengunjukkan aiskrim Malaysia perisa asam boi.
Hidayah diam. Baru sebentar tadi dia membeli aiskrim Malaysia kegemarannya perisa asam boi dari kedai runcit Pak Ali. Kedai runcit itu lah satu-satunya kedai yang ada di kawasan Felcra Segamat. Jauh dari pelusuk dunia. Duit yang berbaki dua puluh sen itu memang sengaja disimpan buat membeli aiskrim kegemarannya.
Amer mengunjuk-unjuk lagi.
"Mmmm sedap nyaaaa... sedapp...." Dia menggigit hujung aiskrim yang dirampasnya dari tangan Hidayah tadi.
Air mata Hidayah mula bergenang.
Ah.. aku tak boleh tunjuk lemah dekat dia. Aiskrim ni boleh aku beli lagi esok. Kalau ada duit lebih lagi lah. Dia berpaling dari Amer. Melajukan langkahnya.
"Eh, kau nak rasa tak?" Amer menarik hujung tudung putihnya.
Melampaunya!... Tertarik anak tudungnya itu kebelakang menyebabkan sedikit anak rambutnya terkeluar.
"Amer!!!!."
Pak Ali bergegas keluar sebaik terdengar suara Hidayah bertempik. Amer terus lari ke jalan besar, mengambil basikalnya yang tersadai.
"Kenapa Hidayah?"
"Tak ada apa-apa Pak Ali, tu si Amer tu tarik tudung saya tadi" Dia membetul-betulkan tudungnya. Saat itu juga terdengar bunyi hon bas sekolah.
"Ah.. bas dah sampai Pak Ali, saya pergi dulu". Beberapa pelajar sekolah mula berbaris di tebing jalan. Dia berlari anak mendapatkan mereka.
"Mana aiskrim kau? Kata nak gi beli aiskrim asam boi? Dari waktu rehat tadi dah kau mengidamkan?" Tegur Masnisah.
Hidayah senyum masam.
Masnisah rakan baik sekolahnya sejak lima tahun dahulu. Sejak dia berpindah ke Felcra Segamat.
"Aku nampak tadi Amer lari bawak aiskrim. Tu aiskrim kau yeh?"
Dia mengangguk. Malas nak menjawab. Bas terhinggut-hinggut melalui jalan sempit masuk ke dalam kampung.
"Eiii budak tu memang..! Nama je anak tok penghulu, tapi perangai mengalahkan penyamun tarbus!"
Dia diam.
YOU ARE READING
Hidayah Milik Aku
Tiểu Thuyết Chung-------- Hidayah terpisah dari keluarga sejak kecil. Dia dibesarkan oleh bapa saudaranya, malangnya bapa saudaranya meninggal dunia, dan dia dibesarkan oleh ibu saudaranya yang tidak menyukainya. Dia berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara dan...