" Astaqfirullahalazimmm "Tempik Elina setelah dia masuk kedalam rumah sewa. Bulat matanya memandang ke arah sofa. Sikit pun dia tidak dapat mengalihkan pandangannya dari sofa tersebut.
Humaira yang sedang lena dibuai mimpi disofa sebelah dia kejut sekuat hati.
" Humaira..Humaira bangun! Siapa ni. " Soal Elina yang masih lagi terkejut.
Humaira yang mamai-mamai merenyeh matanya.
" Elina! Bila kau balik? " Tanya Humaira setelah sedar sepenuhnya. Dia seperti disergah maknya pula.
" Ni siapa ni? Kau buat maksiat ke dalam rumah ni ha?"
Humaira laju menekup mulut rakan serumahnya itu yang sememangnya mempunyai suara macam kilat.
" Bukan laaaaaa..shh nanti aku bagitahu ni siapa. Tapi jangan kuat-kuat. Nanti dia dengar " Ucap Humaira sambil mengheret Elina ke dapur.
" Hish cepatlah dia siapa?. Kau jangan cakap ni boyfriend kau. Lepastu kau buat benda bukan-bukan dekat sini.."
Elina bersungguh ingin tahu.
" Ya..nanti aku cerita. Jangan bising dulu. Nanti dia terjaga susah aku nanti".
Humaira mendudukkan Elina dikerusi meja dapur.
" Dah la kau tak pakai tudung! Kau buat dosa ke weh "
Elina tak habis lagi dengan fitnahnya. Sukar Humaira untuk menenangkan rakannya itu.
" Hish kau ni. Sabar la. Bagi aku cerita dulu. Macam ni..dia tu..hm dia tu.. "
" Dia tu apa?! " Elina tidak sabar-sabar.
" Dia tu abang aku. Haa abang aku " Humaira gagap-gagap. Mujurlah Elina tidak mengesyaki apa-apa.
" Abang kau. Jangan nak tipu aku. Sejak bila kau ada abang ni? " Aduh kantoi pula dia tiada abang. Humaira ligat mencari idea untuk berbohong lagi.
" Tak..ni adik mak aku. Kira macam pak su aku. Tapi aku panggil dia abang. Sebab aku takde abang. Haa macam tu ". Humaira merasakan itu yang paling betul untuk menipu. Dia ketawa kecil dalam hati.
" Paksu kau? " Elina kerut dahi.
" Ha'ah..lepastu semalam dia hantar aku balik rumah sewa sebab tiket bas habis. Aku bagila paksu aku rehat dekat sini dulu memandangkan tak ada orang dekat rumah ni. Aku pun takut sorang-sorang " Humaira reka cerita untuk melepaskan diri dari Elina.
Elina menganguk-angguk. Makna Elina faham la tu apa yang disampaikan Humaira.
Mereka berdua menapak keruang tamu. Melihat figura Fakhrul yang masih terbongkang.
" Handsomenya paksu kau.." Pujian Elina setelah melihat ketampanan Fakhrul membuatkan Humaira menjeling menyampah.
" Daripada kau duk handsomenya paksu handsomenya paksu..baik kau angkat beg kau dan jauhkan dari pintu rumah tu sebab tu jalan nak lalu lalang. Kang aku pijak semua barang kau ni baru kau tahu "
Pesan Humaira kepada Elina sambil berdiri dihadapan Fakhrul untuk mengejutkan suaminya.Terasa hangat haba apabila berada disisi Fakhrul. Humaira menyentuh dahi pemuda itu.
" alamak dia demam ni... "
Humaira cuba membangunkan Fakhrul dari tempat tidur itu.
" Nantila aku balik. Aku tak larat ni " . Kata-kata yang lemah longlai keluar dari bibir Fakhrul.
" Memang la awak tak larat. Sebab awak demam. Baik awak mandi lepastu kita pergi klinik "
Fakhrul meletakkan kepalanya pada bahu Humaira. Dia betul-betul tidak larat. Semua ini disebabkan dia berdiri ditengah hujan semalamam menunggu gadis itu menjawab panggilannya. Tidak pasal-pasal dia demam mengejut.
" Amboi..sweetnya paksu dengan anak sedara. Siap tidur atas bahu lagi. Paksu kau kenapa? " Sergah Elina yang sedang berjalan ke arah mereka.
" Eh tak! Dia demam ni Elina. Kita kena bawak dia ke hospital ni "
Fakhrul memandang ke arah Elina. Dia ingin bertanya namun dia tidak larat untuk membuka mulut pun. Soalan terbuku saja dalam hati.
" Tak payah la. Aku nak rehat je " Ucap Fakhrul perlahan ketelinga Humaira. Lalu dia menyambung tidurnya. Tangan dia letak keatas kepala.
" Takpelah..kau bagi je paksu kau makan ubat. Ubat klinik Tasya ada banyak je dalam peti ais. Nanti dia sedar kau bagi dia makan. " Elina memberi kata putus.
" Lagi satu. Kepala dia tu kau tolong la picit-picit. Bagi ringan sikit. Kalau kau tak nak picit. Aku boleh tolongkan.." Sambung Elina sambil gelak-gelak mengedik.
" Aku picitkan.. " Tangan Humaira laju saja memicit kepala pemuda itu. Elina ini bukan main lagi hendak mengoda. Panas juga hatinya.
* * *
Petang itu, Humaira berduaan dengan Elina didapur untuk menyiapkan sedikit makan malam. Masing-masing sibuk menyiapkan bahagian masing-masing. Manakala Fakhrul masih lemah diatas sofa. Cuma tidak seteruk pagi tadi setelah dipaksa Humaira untuk telan ubat dan mandi.
" Malam ni paksu kau tidur mana? " Soal Elina memecah kesunyian dapur itu.
" Dia balik la kot nanti malam " Jawab Humaira.
" Dalam keadaan demam macam tu pun kau bagi paksu kau balik. Kau nak ke dia tak sedarkan diri lepastu eksiden terlanggar apa apa then meninggal? "
" Hish! Cabul betul mulut kau. Apesal sampai kesitu. Aku tak pernah fikir macam tu pun. Kau nampak cili ni!? " Marah Humaira sambil menunjukkan cili kering kepada Elina. Ingin saja dia bagi si Elina telan cili banyak-banyak. Mulut cakap lepas saja.
" Wuu..sayangnya kau pada paksu kau. Dah la handsome. Siapa tak sayang kan.." Elina memerli.
" Dia dah ada makwe ke? " Soal Elina lagi. Kali ini dia menghampiri Humaira lebih dekat.
" Mana la aku tahu paksu aku dah ada makwe ke belum. Aku bukannya penyibuk macam kau "
" Takkan la takde makwe. Kolotnya kalau takde makwe. Muka handsome, kacak macam model orang putih tu. Jual mahalnya paksu kau. Eh kerja apa erk paksu kau? "
Humaira sedikit cuak. Malasnya dia melayan si Elina ni. Pantang jumpa lelaki cantik sikit. Sampai ke cucu cicit nak intro.
" Kerja dia....Polis." Humaira jawab acuh tak acuh. Malas hendak melayan." Wah..polis ke? Untung la siapa jadi isteri dia. Mesti dia protect gila gila ni. Mesti dia sayang sangat. Aduhhh tak kuatnya aku "
Sekali lagi Humaira buat muka menyampah.
" Sebenarnya Paksu aku tu. Dia tu kaki perempuan. Ramai dah yang pernah.couple dengan dia. Lepastu dia tak layan perempuan bertudung macam kau. Dia layan yang seksi-seksi je. Kau tak seksi so dia tak nak. And kau jangan berharap sangat "
" Ee kawin nanti aku seksila. Seksi depan suami " Jawab Elina gedik-gedik.
" Berangan je kerja kau kan. Dah! Bagi blander tu. Aku kisar bawang ni. Kalau asyik sembang pasal paksu je. Mati kebulur laki kau nanti " Cebik Humaira sambil meminta Elina memberinya mesin pengisar yang berada disebelah Elina.
Uhuk!
Kedua-dua gadis sunti itu sama-sama berpaling ke arah datangnya bunyi batuk tersebut. Kelihatan Fakhrul menjengulkan kepalanya.
" Awak okey tak? " Soal Humaira mendapatkan Fakhrul yang berdiri disebelah pintu dapur. Blander dan bawang dia biarkan disitu.
" Aku kena balik harini. Ada hal penting dekat balai " Usai bicara hal itu, Fakhrul terus keluar dari rumah. Entah-entah Fakhrul dengar tentang kaki perempuan yang dia sebut tadi. Humaira tertanya-tanya.
Humaira dan Elina terkulat-kulat. Tak bergerak setapak pun.
" Amboi...tak cakap terima kasih pun paksu kau ni. Penat kita jaga dia semalaman. Dah la demam macam budak kecik. Budak kecik lagi aktif dari dia tau. Belagaknyaaaa " Elina bergerak kedapur sambil mengomel.
Humaira terdiam. Tak mengapalah. Sekurangnya pemuda itu memberitahunya terlebih dahulu untuk pulang. Dia pun tiada la risau sangat.
YOU ARE READING
Semakin BENCI Semakin RINDU
RomansaTrue Love ( Insp Fakhrul & Humaira ) ; yang tidak pernah saling mengenali dan cuba untuk jatuh cinta setelah berlangsungnya perkahwinan mereka. Meskipun Fakhrul sukar untuk menerbitkan rasa cinta terhadap isterinya, namun seorang suami tetap kalah...