Up next is de recensie voor juweeleter, voor het boek Wij Redders. Een oorlogsverhaal met vier hoofdstukken. Niet voltooid. Alle vier gelezen.
Het idee
Allereerst kan ik de Nederlandse titel waarderen, en het klinkt niet eens suf! Dus dat is een mooi begin. De cover mag nog wel wat interessanter. Gezien ik nu nog niet echt een idee heb waar het verhaal heen gaat heb ik daar nog geen suggesties voor, maar mocht je er hulp bij nodig hebben help ik je graag ^.^Het boek begint met een introductie van de karakters, normaal ben ik daar niet zo'n fan van omdat je dan meteen een informatie overload krijgt, maar ik denk dat je ze goed gematigd geïntroduceerd hebt en het past bij de manier waarop je je verhaal presenteert. Op deze manier heb je echt 4 hoofdpersonages zonder dat de een onder doet voor de ander.
Door de naam locatie en datum te geven zijn de sprongen tussen de karakters ook goed te volgen. Alleen zou ik met het aangeven van de locatie "ergens bij...ergens in..." Vervangen door een precieze locatie. Door ergens te zeggen komt het een beetje lui over, of alsof je er niet goed over nagedacht hebt. Pak google maps erbij en amaze us!
Om je verhaal echt tot een succes te maken denk ik dat google sowieso beter je best friend wordt. Zoek een echt nieuws artikel waarin het begin van de oorlog geïntroduceerd wordt, leer ons wat bij over de geschiedenis. Het is altijd mooi als je je lezer meerdere motieven kan geven om te lezen dan puur vermaak. Ik zie dat je oprechte interesse hebt in dit onderwerp, dus ik weet zeker dat je er wat moois van zult maken.
Je schrijfstijl
Over het algemeen houd je je goed was aan het POV van de ik persoon. Alleen begin je je verhaal in derde persoon, natuurlijk kan de ik persoon ook wel even verteller zijn van zijn eigen verhaal, al is het wat ongebruikelijk. Vaak wordt dat dan gevolg door "Dit is mijn verhaal. ik ben Pieter Perenboom misdaadbestrijder van het magische rijk poepsaland." Of iets dergelijks. Die transitie mis ik wel en vind het vooral verwarrend. Zou je dus gewoon vast houden aan het ik POV.Verder hou je heel erg de zelfde grammaticale structuren aan waardoor het verhaal wat eentonig wordt. Ik geef even een voorbeeld.
Jou stuk:
Ik fiets door de stad. Wat is London toch mooi! Ik fiets langs een restaurantje gevuld met mensen die lekker met elkaar aan het kwebbelen zijn. Het ziet er gezellig uit, maar tegelijk ook zakelijk. Ik stop en besluit terug naar dat restaurantje te gaan en even wat te eten. Ik kijk op naar de voorgevel waar de naar van het restaurant te zien. 'The Silverfish' Ik stap er naar binnen.Suggestie
Bewonderend fiets ik door de stad. Wat is Londen toch mooi! Rumoerige kroegen en kleine restaurantjes passeren mij en mijn oog valt op een gezelschap achter het fraaie raamkozijn van 'The Silverfish'. Hun brede glimlachen en gemoedelijke handgebaren zouden je doen denken dat het oude vrienden zijn, maar de aktetassen naast hun stoelen en hun strak geknoopte stropdassen verraaden dat het om een zakelijk diner gaat. Waar zakenlui te vinden zijn vind je ook het goede eten, weet ik. Dus ik zet mijn fiets langs de weg en stap naar binnen.Zoals je ziet ben ik geen enkele zin met ik begonnen. (wat voor de variatie dus ook wel eens fijn zou zijn >.<) Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Buiten het vermijden van herhaling van zinsconstructies zou het je verhaal ook goed doen als je wat minder recht toe recht aan de handelingen van ik persoon aangeeft en je wat tijd steekt in het bedenken van onzinnige details die het verhaal net wat meer sfeer geven.
Want ik heb wel gezien dat diep van binnen echt wel een woordentovenaar in jou zit. Soms, zo heel uit het niets verras je me met prachtige zinnen en leuke details, zoals dat hij aan Sara's glimlach denkt en verdrinkt in het licht, of de metafoor waarin je brandend hout vergelijkt met vrienden die onder vuur liggen. En de brief van de soldaat die niet eindigt met een punt, omdat de ontvanger niet van punten houd. Briljant!
Verder lezen
Om eerlijk te zijn zijn oorlogsverhalen niet echt mijn ding. Het ligt dus niet aan jou, maar aan mij >.< Ik weet ook nog niet of 4 hoofdpersonages met allemaal hun eigen verhaal niet een over kill vormen. Wacht er niet te lang mee om deze vier verhalen tot een te vlechten, anders heb je kans dat de lezer de draad kwijt raken. Balanceer je het goed uit dan weet ik zeker dat liefhebbers van dit genre aan je lippen zullen blijven hangen.Judge Jinni's oordeel:
Award: Verborgen woordentovenaar
JE LEEST
Linoon's Recensies
NonfiksiVraag jij je af wat andere van je boek vinden? Nou, ik heb geen idee! Maar ik kan je wel vertellen wat ik er van vind. ^.^ Meld je aan en ik ga je boek lezen (of een deel er van) en plaats hier een recentie! Gezien kinderen geen blad voor de mond n...