05

8 1 3
                                    

> 02-11-2018 <

"Wil je wat drinken?" vraagt Ga-Yeong die voor de jongen uit richting de keuken loopt. Shinwon kijkt nieuwsgierig om zich heen, het kleine huisje goed in zich opnemend. Hij blijft even staan voor een kastje waar een aantal fotolijstjes op staan. Ga-Yeong is op geen van de foto's te vinden.
"Wil je een kopje thee?" vraagt het meisje die inmiddels al in de keuken staat. "Uh, ja, is goed." antwoordt Shinwon die snel bij de foto's weg loopt, als hij in de keuken komt gebaard Ga-Yeong hem dat hij plaats mag gaan nemen aan de eettafel. "Heb je gedaan wat ik van je vroeg afgelopen dinsdag?" vraagt Shinwon hij kijkt toe hoe het meisje die met haar rug naar hem toe staat bezig is met thee zetten. Dit is de eerste keer dat hij haar zonder schooluniform ziet en ze draagt precies de kleding waarvan Shinwon wel verwacht had dat ze die zou dragen.      

"Eerlijk gezegd was ik het helemaal vergeten, ik had gisteren een geschiedenis toets dus echt tijd om iets op te zoeken had ik niet

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

"Eerlijk gezegd was ik het helemaal vergeten, ik had gisteren een geschiedenis toets dus echt tijd om iets op te zoeken had ik niet." antwoordt het meisje die zich vervolgens omdraait, ze zet een kop dampende thee voor Shinwon neer en neemt dan zelf ook plaats, het valt hem op dat ze zelf een glas met koud water heeft.
Het lijkt wel dat nu ze in haar eigen huis is ze iets meer durft, alsof ze nu meer zelfverzekerd is. Ze heeft namelijk de afgelopen minuten bijna meer gezegd dan het hele uur dat ze afgelopen dinsdag samen waren.
"Okay, dat is niet erg. Dan gaan we nu wat anders doen, ik heb begrepen dat je binnenkort een grammatica toets hebt. Ik heb je afgelopen les het een en ander uitgelegd. Om te kijken of je het ook echt hebt begrepen gaan we het toepassen." Shinwon vouwt zijn handen om de warme theekop, hij blaast kort in het bruin gekleurde water waarna hij er een klein slokje uit neemt.
"Wil je er trouwens suiker in?" vraagt Ga-Yeong die al op wil staan om wat suiker te pakken maar Shinwon houdt haar tegen. "Dat is niet nodig, het is zo zoet genoeg." Shinwon glimlacht even, op de een of andere manier kan hij het niet laten en verschijnt er steeds een glimlach op zijn gezicht als hij haar ziet.
"Goed, ik zal een paar zinnen opnoemen en dan mag jij die naar het Engels vertalen. Zo kan ik kijken hoe het zit met je grammatica, woordenkennis en je uitspraak."
Ga-Yeong knikt even en wacht tot de oudere jongen haar een eerste zin geeft om te vertalen.
"Okay, hoe zou je de zin vertalen, 'ik liep naar school, toen ik opeens gebeld werd'?"
De donker harige denkt even na, zoekend naar de juiste woorden.
"I am walking to school when I got called." de woorden komen er zachtjes uit, alsof Ga-Yeong het beetje zelfvertrouwen dat ze had weer verloren heeft.
"Je gaat de goede kant op, maar hij is niet helemaal correct." Shinwon pakt een papiertje en schrijft de zin op en ook dat wat Ga-Yeong als vertaling had gegeven, hij onderstreept het eerste gedeelte. "Kijk, dit is verleden tijd en jij vertaalde het naar de tegenwoordige tijd. Ook heb je het woord 'opeens'..." Shinwon omcirkelt het woord. "... niet vertaalt. Het is wel belangrijk dat je die ook vertaalt."
Ga-Yeong kijkt naar het papiertje en knikt begrijpelijk.
"Zelf zou ik hem op deze manier vertalen: I was walking to school when suddently someone called me." Shinwon schrijft de zin op en laat het aan Ga-Yeong zien.
"De verledentijd van lopen is toch walked?" vraagt het meisje die vragend een wenkbrauw optrekt. "Ja, dat klopt. Maar omdat je al bezig was met het lopen toen je gebeld werd gebruik je de vorm 'was walking'. Een ander voorbeeld is, my mother was cleaning the room when I came home from school. Je moeder was al bezig met het schoonmaken van de kamer toen je thuis kwam van school."
"Oh, zo ja, ja ik begrijp het weer. Ik kan me herinneren dat we het hier dinsdag over hebben gehad." mompelt Ga-Yeong die even knikt.
"Okay, noem eens een werkwoord." de vraag komt vanuit het niks, Ga-Yeong knippert een paar keer met haar ogen. Het lukt haar zo snel niet om een werkwoord te bedenken die enigszins origineel is. "Uhm... Houden van?"
"Okay en in het Engels is dat..?" Shinwon trekt een wenkbrauw op, een kleine glimlach vormt zich rond zijn lippen. Hij weet niet waarom maar dat ze dit woord heeft gekozen doet iets met hem wat hij zelf niet helemaal kan plaatsen. "Love?" als Ga-Yeong zich realiseert welk woord ze heeft gekozen kleuren haar wangen lichtjes rood. Shinwon knikt om aan te geven dat ze het goed heeft. "Kan je het werkwoord vervoegen?"
"Uhm... I love, he loves, we love." elke keer als het meisje het woord love uitspreekt lijkt het wel of haar wangen een tint roder kleuren. "In de verleden tijd?" Shinwon, wiens thee inmiddels genoeg is afgekoeld drinkt in een teug zijn kopje leeg. "Loved?"
"En als je hem nu in een zin gebruikt, bijvoorbeeld, ik houd al van hem sinds onze eerste ontmoeting."
"I have loved him since our first meeting?"
De glimlach rond Shinwon zijn lippen wordt een stukje breder. "Dat was super goed! Je uitspraak klinkt ook echt heel goed trouwens, je moet alleen wel letten op hoe de 'r' uitspreekt. Het is erg belangrijk om hem als het ware over je tong te laten rollen."

Ga-Yeong knikt even en richt verlegen haar blik op de tafel die tussen de twee instaat. "Je hoeft echt niet zo verlegen te zijn want je kunt het echt heel goed." zonder er bij na te denken veegt Shinwon een plukje haren uit Ga-Yeong haar gezicht, verbaasd kijkt het meisje naar hem op niet wetend hoe ze moet reageren. Shinwon lijkt zelf ook een beetje te schrikken van zijn actie.

"Let me be your love, accept it
Without a doubt if it's you
Baby, it's okay
From now on
I'll always be here for you"

Baby It's Okay - ShinwonWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu