Epilogue

3K 113 85
                                    

"Zan, I love you. I love you so much."ucap Raisha dengan senyuman kepada Zandra sambil tangannya menggenggam tangan Zandra.

"I love you too."ucap Zandra tersenyum.

Yvaine hanya melihat sahaja menerusi pintu kaca dari luar. Nafas ditarik dan dihembus dengan perlahan seketika semasa melihat Raisha. Sayu hatinya tidak terkira. Yvaine dicuit di bahu membuatkan dia sedikit melompat akibat terkejut. Selepas menyedari kedatangan seseorang, dia mengurut dadanya menahan debar yang dicipta tadi.

"Maafkan saya."ucap Dr. Azian.

"It's okay. What is it, doc?"soal Yvaine hairan.

"Kenapa tak masuk? Mommy awak mesti rindu."kata Dr. Azian tanpa segan-silu kerana sudah lama merawat Raisha dan bertemu dengan Yvaine.

"Dia tengah sibuk bercakap dengan seseorang. Saya nak tunggu sekejap."jujur Yvaine tersenyum semasa mengintai Raisha seketika.

"Bercakap dengan seseorang?"soal Dr. Azian hairan sambil turut mengintai namun tidak menjumpai seorang manusia pun.

"Okay, saya faham."ujar Dr. Azian tersenyum.

"Apa perkembangan mommy saya?"soal Yvaine ingin tahu.

"Well, as you see. Dia masih tak boleh bezakan fantasi dan realiti. Dia akan sentiasa bercakap seorang diri."kata Dr. Azian merasa simpati.

"How long will it take until she could?"soal Yvaine ingin Raisha kembali normal.

"Yvaine, I'm sorry. By the look of it, dia takkan kembali normal. Saya boleh nampak yang sometimes she is happy but most of the time she is sad. May I know what's the cause of her mental illness?"soal Dr. Azian.

"Her best fr...I mean her lover died."jujur Yvaine lagi.

"Your dad?"soal Dr. Azian perlu kepastian.

"Nope, not my dad. I can't tell you more than that."kata Yvaine tidak selesa membuka pekung mommynya sendiri.

"I understand. Well, help yourself. The nurses will keep watching in case you need help."pesan Dr. Azian memberikan senyuman.

"I'm fine. She won't hurt me."kata Yvaine yakin.

"Sure."ucap Dr. Azian sebelum berlalu pergi.

Yvaine menolak pintu kaca tersebut dan memasuki. Raisha masih rancak berbual dengan Zandra nampaknya. Yvaine meletakkan begnya di sebuah meja yang tersedia. Dia mengambil pula bekal makanan yang dibawa dan dihidangkan ke dalam pinggan. Yvaine mendekati Raisha tanpa segan-silu dan memegang tangan mommynya itu.

"Hi mommy."ucap Yvaine tersenyum.

"Yves, my love. Mana Yves pergi? Mama Zan tanya daripada pagi tadi, tau!"kata Raisha memeluk anaknya.

"Mommy, Yves kerja. Bagitahu mama, Yves kan rajin macam dia."kata Yvaine melayan fantasi Raisha seperti selalu.

"Clever girl."puji Raisha berasa gembira dengan kata-kata Yvaine.

"Mommy, jom makan."ajak Yvaine dengan mesra.

"Wait, mommy nak panggil mama makan sekali."kata Raisha mulai turun dari katil dan memakai selipar lalu ditarik oleh Yvaine.

"Eh, mommy tak payah! Yves dah call mama tadi. Dia kata dia ada lunch appointment dengan client. Dia pesan suruh mommy makan dengan Yves dulu, okay."bohong Yvaine dengan jayanya.

"Oh, okay. Tapi bagitahu mama, mommy nak makan dengan dia for dinner."kata Raisha berasa sedih tetapi tetap tegar.

"Okay, mommy."setuju Yvaine seraya menyuap sesudu nasi goreng ke dalam mulut Raisha perlahan-lahan.

LOST 2✔Where stories live. Discover now