bab3

122 12 0
                                    

3:00a.m.
"Ching,ching ,tang".bunyi senduk dan kuali berlaga.Bau sambal merah memenuhi ruang dapur.

"Kokokhh"batuk makngah.

"Woi kau tak reti bukak tingkap tu ker..habis rumah aq bau sambal busuk kau ni!!"marah makngah

"Lisa taknak bukak Sebab sekarang Ni musim denggi...bahaya bukak time mcm ni".

"Kau boleh Tak Jangan menjawab!!...aq suruh tu buatlah..kau nak aq mati lemas dlm rumah Ni ker..bengap!! Bukak cepat!!

Kalau kau kena denggi nanti..aq taknak tolong..ish apalak aq ckp mcm tu nanti aq lak yg kena ..isyhh Lisa jaga mulut tu....omel Alisa sambil memukul perlahan bibir merah jambu miliknya.

"Kedebum"terkejut Alisa dibuatnya ..tingkap yang baru ditolakknya..tercabut...

"Allah!!"Kecil jeritan Alisa

"APA tu??" Makngah turut meninjau Alisa di dapur..

"Woi!!.. pompuan kau buat APA dengan tingkap aq ..kau memang saja nak rosakkan barang aq kan..kau memang Tak guna ..kau memang nak naikkan darah aq pagi2 Ni kan ..betina Tak guna..kau ingat murah ker tingkap tu!!"jerit makngah sambil mencapai rotan lalu melibas badan Alisa.

"Makngah..Lisa mintak maaf..ahh!!sakit makngah..paku Kat tingkap tu dh longar..bukan salah Lisa..sakit makngah!!

"Tipu! Kau yang saja nak rosakkan barang aq kan .. langsung Tak kenang budi punya budak..ambik kau Ni.."kuat libasan makngah.

....
Air mata Alisa diseka...sambil meletakkan sambal nasi lemak di atas daun pisang..

"Sakit..."menggigil badan Alisa.

Alisa menyelak baju tidur yang lusuh ituu..ke atas apabila dia merasakan dikawasan tangan kanan nya berdenyut..selak jer baju nya ..terserlah Ada garisan birat yang banyak ...

"Napa makngah buat Lisa mcm ni"..nagis Alisa.

"Ibu!!Lisa rindu ibu.."nagis Lisa lagi

.....

Nasi lemak!! Nasi lemak..
1 seringgit..!!..

"Ayooo!!Alisa kamu Tak gi sekolah kah?"..Pak cik muthu.

"Lisa masuk lambat sikit..Ada lagi 2 nasi lemak Tak terjual lagi".jawab Alisa.

"Ohh..tapi sekarang dh pukul 8:00 tepat"

"Hah!!pukul berapa?!! Cuak Alisa.

"Ayoo!!adik manis sudahh pekak kah kan Abang muthu cakap pukul lapan dey"

"8!!ya Allah"

Tak cukup tanah Alisa lari..

"Kedebum"

Aduh!!

"Jalan guna matalah"marah seorang laki.

"Maaf ,Saya dh lambat" sambil mengutip nasi lemak nya yg bertaburan .

"Senang nya kau cakap..maaf jer ,sapa nak bertanggungjawab baju aq yang dh kena sambal nasi lemak kau ni?"

"Sorry yer en ..Saya betul Tak perasan..Saya dh lambat Ni."

"Lain Kali jalan guna mata..bengap!!"

Berdesing telinga Alisa..

Kau igat aq kecil kau boleh kecik2 kan aq ..kecik2 cili padi lahh...omel Alisa.

"APA kau cakap?"

"Saya cakap so..rr..y"gigil Alisa

"Aq Tak Kira kau kena bersihkan jugak baju aq"

"Baik ..tapi Tak leh sekarang..en boleh Kasi card nanti petang saya dtg rumah en ambil baju tuu"

"Nak dtg rumah ..tapi nak card? ..APA kena memgena!!"

"Nanti Saya call en petang nanti ..Saya nak gi sekolah ..takkan tu pun blur malu jer.."sindir Alisa

"Ohh nak gi sekolah ..igt nak gi bersih jamban  ..pakai baju lusuh mcm ni..sesuai buat untuk Kain buruk Kat rumh aq jer.."gelak laki tersebut.

"En Saya dh lambat..kalau Saya layan org sewel mcm en Ni ..baik Saya gerak dulu!

"Nah ambil card ..aq Ni..Jangan pura2 Tak igt .ptg Ni aq nak kau bersihkan jugak baju aq Ni"

"Paper jer lah.. asalamualaikum!"

.....
Hilang jer bayang Alisa..Aizad tergelak kecil ...apb dpt mengenakan si gadis..

"Nasib kau lah labu..hahahah..sapa suruh langgar aq ..haha..nasib baik perpuaN ..kalau laki..Tak berani aq😂"

...

"Tak guna punya mamat..sambal secalit jer pun ..tu pun nak aq basuh kan ..pemalas ..mcm anak raja ...kesian sapa Jadi isteri di.ishh..tapi...hensem jugak mamat..tu..ish  astagfiruallh!!..APA aq melalut..Ni..."omel Alisa
....
"Woi!! Alisa ".terjah ALIYAH

"Terkejutlah aq"

"Mana kau pergi?.lambat gile sampai
Ck Munirah marah tadi.."

"Aq terlanggar mamat mana tah.. lepas tu macam 2 kerenah die..memyampah aq tgk..tu yg aq lambat tu..."

"Takper aq dh backup kau dh ..aq ckp kau gi membuamg sebab cieit..haha.."

"Tak guna punya kawan..nasiblah kau Ni kawan kalau Tak dh lama aq hangkuk kau dgn bakul nasi lemak aq ni.."

"Hahaha!!,berbalik pada citer..sapa mamat tu..? Jangan benci sangat nanti suka,hihi"

"Atok kaulah suka!! Taknak aq Kat laki muka ketat tu elok 10 kali ganda lagi si Halim tuu..😂"merah muka Alisa

"Ya,ya ker kau Alisa ..cakap Tak suka ..yang pipi Lau blushing tu pahal..mcm AQ Tak kenal kau tuu."

"Ta..."

Belum habis Alisa berdebat ..Ck murni masuk kedalam kelas sambil mebawa peti kecemasan

"Alisa meh makan ubat ceret..nanti bertambah teruk pulak"

Matilah aq!!kau tunggu aisyah aq selekeh kepala kau..

Hahahahaha.satu kelas gelakkan Alisa.😂

Thanks 💓
Next chapter coming soon
Jangan lupa vote👌💓

SENASKAH KASIH SAYANGWhere stories live. Discover now