Badan Alisa mengiggil menahan kesejukkan ditambah angin-angin sempoi menampar pipi gebunya.
Tiba2 manik -manik jernih jatuh dgn deras.."ya Allah kenapa nasib aq macam ni....."terbayang kejadian semalam...........
" Alisa taknak kahwin!!"jerit Alisa"Kau tak nak dgr cakap aq !!..kau degil kan kau dengar sini...aq nak kau berambus dari rumah aq....kau jangan berani balik rumah ni sampai kau mati!!!"jerit makngah sambil memijak badan Alisa..die dh meroyan mcm org gile.
"Makngah ampun kan lisa...lisa dh tak der sesapa kecuali makngah.. tolong jangan halau lisa...rumah ni banyak kenangan alisa dengan arwah ibu...tolong makngah"rayu alisa ..sambil memegang kaki org tua tu
Makngah bukan kesian tapi die lagi marah.
"Aq jijik ngan kau keluarga kau ..keluarga BAGSATT!!!..sampai mati aq takkan terima kau. Kau menangis air mata darah pun aq takkan terima kau sbb kau lahir dari rahim perempuan bagsat tu!!.."jerit makngah sambil mengheret badan alisa keluar dari rumah itu..
Sewaktu makngah melempar alisa ..badan alisa terhentak tangga rumah .
"SAKIT!!ARGHHH"..tersendu -sendu alisa menagis ..
Tapi die tak peduli pun sakit di badannya ..die terus mendapatkan makngah ..untuk meraih keampunan dari makngah ..die cuba memohon maaf tapi hati org tua tu KERAS..
Kilat tiba tiba berdentum -dentum
Tumm!!"Makngah tolong maaf kan alisa ..alisa merayu..."ngis alisa.
"Buat apa aq nak maafkan kau.Kau sapa ?.."
"Lisa darah daging makngah..." macam tak tertimbul perkataan tu dari mulutnya ..ngis alisa.
"Aq tak pernah anggap kau darah daging aq ..aq anggap kau tak lebih dari hamba abdi aq !!!..kau berambus.."keras suara makngah.
Allahuakbar,allahuakbar
Alisa tersentak sari lamunan nya,die menggelap air matanya.Die mendengar azan dgn sayup ..air mata jernihnya tak berhenti dari mengalir bagai empangan pecah..
"Ya allah kau bantulah hamba mu ini"
Itu saja yg terkeluar dari mulut munggilnya.Alisa bergerak menuju ker masjid yg berdekatan.
......
Kepala paip dipulas"Bluuuuuu"air dipasang
Alisa tak dpt menahan air mata nya ..die tetap mengambil air wudhuk bagi melaksankan kewajipannya.
Selepas menggambil wudhuk die berasa sedikit lega..
Die menunaikan solat tanpa lekang dgn air mata...die tak heran org sebelh nya pandang ..sbb bagi die .... tak perlu malu..
"Ya allah , kau maha pengasih dan maha penyayang ....kau tabah kan lah hati ini ya allah untuk menempuh segala ujian mu...aq redha ya allah ..aq redha...kau gantikanlah dgn ganjaran syurga buat ibu dan ayah ku ya allah.Kau tetap kan hati ku untuk terus berada di landasan jalan yang lurus..aq tak kuat ya allah.." alisa ngis semahu-mahunya..
Alisa ? Seorg perempuan tua menepuk bahunya
Nenda aisyah!!..
Next chapter💫
YOU ARE READING
SENASKAH KASIH SAYANG
RomancePukul ....Dikeji ....Dihina...Dicaci Itu dh lali dah dalam diri Alisa .... MENANGIS...dh takder guna. Air mata sipiatu dh tiada makna dimata Puan Azliah ( mak ngah ). " Alisa kau bangun, kau nak aq pukul ngan cangkul Ni ker baru kau nak bangun...