YOU! - Part 40

302 31 25
                                    

Keesokan harinya selepas April discharged dari hospital

"I'm so sorry for your lost, TamTam. I really am", kata April mendekati Tham yang duduk seorang diri di sofa yang menjadi significant piece of icon di rumah keluarga angkat Madi itu. Tham diam sambil memegang kotak yang diberikan oleh uncle Kuan kemarin. Dia sudah boleh menerima kehilangan mami dia but he missing her a lot.

"My deepest condolence, Tham", kata Will yang sudah melupakan pergaduhan mereka di hospital kemarin.

"My mom left with a smile on her face so I think she went peacefully. Thank you for the thoughts. Anyway, macam mana keadaan ko, April? Are you okey?", tanya Tham apabila Will juga menyampaikan ucapan takziahnya. Dia meningu kedua-dua mereka yang datang bersama-sama, probably Will menjaga April sepanjang malam di hospital since she got admitted sebab baju dia dari semalam tidak bertukar. As for him, lepas upacara funeral kemarin petang, Tham mengemaskan semua barangnya dan cuma beberapa barang kepunyaan maminya dibawa bersama berserta dengan kotak kayu yang diamanatkan padanya dan terus pergi ke rumah Madi.

"Sy percaya dia bahagia sehingga sepanjang hayatnya, Tham. I wish I could see her one last time and I also hope you will be alright", kata April dan mengambil tempat duduk di sebelahnya, "and I feel better, nasib saja Will jumpa sy. Thanks for asking", kata April sambil tersenyum kepada kawan baik yang datang ke Singapura semata-mata untuk mengawasinya saja.

"I believe so, mami sy is a happy go lucky woman", bilang Tham dan menundukkan kepala. "Emm.. I'm sorry about yesterday, April. I didn't mean to make you sad. Sy harap it's not because of me you did that", ujar Tham dan berharap cubaan April untuk membunuh diri bukan kerana dirinya. Dahi Will berkerut kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh Tham. Dia kemudiannya duduk di sebelah April menjadikan bunga itu diapit dua kumbang sebelah menyebelah.

"I was lost for a while, this whole thing is still new for me. Sy minta maaf juga sebab buat ko terkejut, Tham", kata April menahan malu. Will semakin tidak faham apa yang terjadi di antara kawan baiknya itu dan si polis officer.

"Sorry. Is there something I don't know?", tanya Will penasaran.

"No!", Tham dan April menjawab serentak dan ke"curios"an Will semakin bertambah.

"Okey.. I hope I don't find out in a different way", kata-kata Will itu terasa seperti ugutan buat April dan Tham.

"Kalau kena masanya, I will tell you the whole story, buddy", kata April sambil merentangkan tangannya ke bahu kedua-dua lelaki itu. Tham dapat merasakan yang April finally found her original personality dan jantung Tham juga mengepam secara normal sahaja hari ni. Dia gembira untuk April namun perasaannya terhadap gadis lesbian itu seperti tidak begitu menyerlah lagi. Tham sendiri tidak faham dengan hatinya ketika ini.

"Anyway, apa yang ko pegang tu?", tanya Will menunjukkan kotak kayu yang berada di pangkuan Tham.

"Oh, this. It's my family's belonging. Mungkin sy kena ambil cuti panjang for sometimes", kata Will sambil membuka kotak kayu tersebut. Kepala April dan Will memanjang ingin mengetahui isi kandungan kotak itu. Teruja diorang mau menyibuk seperti halnya kotak peninggalan keluarga angkat si Madi yang disimpan oleh mami/daddy si April.

"Ini bapa sy. See, I got his resemblance kan?", tanya Tham sambil meletakkan gambar seorang lelaki dalam pakaian seragam polis pada wajahnya. 

"Very much, cuma warna rambut dan mata saja inda sama", kata Will dan April mengiyakannya.

"Eh? Ko kah ni dua-dua? How you can make picture like this?", tanya April menunjukkan sebuah gambar dengan dua orang yang serupa tetapi baju yang berlainan.

"Ini saya dan adik sy. Pada masa ni dia berumur 20 tahun dan sy 24 tapi muka dan badan kami memang sama sebab dia pun in a special force. I was in the US visiting him for few days for Christmas..", Tham terdiam dan tidak meneruskan kata-katanya.

TOMBOY SEASON 4 (COMPLETED)Where stories live. Discover now