Episod 3

100 9 2
                                    

Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia...
Jam 1200

"Jadi,ada apa-apa perkembangan dalam suspek yang kita target ni?"

—tanyanya kepada pegawai bertugas

Inspektor Nauffal Raffe merupakan salah seorang inspektor yang digeruni dalam dunia kongsi gelap.Dalam rekod siasatannya tidak pernah satu pun menemui jalan buntu.Setiap kes siastannya di ambil serius.Oleh itu,setiap penjenayah di dalam lingkungannya tidak akan sekali pun terlepas.Tidak pernah....

"Sebenarnya kami baru menerima laporan daripada salah seorang undercover kita yang bekerja bersama Nas Gir atau lebih dikenali dengan nama Rico"

"Dia nampaknya akan bertemu dengan seorang lagi penjenayah atau penyeludup yang amat dikehendaki oleh kita pada malam ini,
Jam 0100.Lokasinya ialah Pelabuhan Klang"

Lapor petugas itu kepada inspektor Nauffal.

'Nampaknya tupai telah jatuh ke tanah'—bisiknya sendirian

"Baiklah,sediakan semua ops yang diperlukan.Beritahu kepada semua anggota bertugas dan ketua pengarah tentang perihal ini.Kita serbu diorang malam ni jugak"

***

"Ayah nak tuuu...."

Ujar Alif sambil menunding jari kepada mainan kereta tersebut.

"Alif...ayah tiada duit laa.Lain kali,bila ayah dah ada duit kita beli eh"

Berat tutur kata Encik Rahman untuk meluahkan ayat itu dari mulutnya.Dia melihat didalam dompetnya dan hanya ada dua keping RM5.00 sahaja tinggal.

"Alaaa.Ayah memang jahat!jahat!jahat!jahat!"

Titisan dari muka Alif sudah mula kelihatan untuk mengekspreskan rasa sedihnya.

Tanpa berfikir panjang...

"Hah yela Alif...Kamu ni kan."

Akhirnya Encik Rahman mengalah dan memenuhi kehendak Alif.Walaupun keberatan,tetapi senyuman anaknya bila mendapat mainan itu merawat segala penat dan lelah selama ini.

"Terima kasih ayahh!!Sayang ayah sangat-sangat."

"Sama-sama.Ingat ya Alif,bila ayah dah tiada nanti jangan pernah tinggal solat.Jangan sedih,sebab Allah sentiasa ada dengan kita"

"Allah sentiasa ada dengan kita"

"Sentiasa dengan kita"

"Dengan kita"

"Kita"

***

Titisan cecair merah pekat jelas kedengaran jatuh ke lantai mengejutkan Alif dari lamunan.Baru dia sedar yang momen tembak-menembak masih belum berakhir.Tembakan-tembakan yang dilepaskan membingitkan telinga dan memecahkan kesunyian malam itu.

Pengawal tersebut mungkin sedang menggunakan SMG 14.Di tanganku hanya ada sepucuk pistol berbekalkan isi yang kosong dan sebilah pisau.

'Aku kena cari jalan keluar'
—gumamnya

Tiba-tiba....

MentalWhere stories live. Discover now