Di Sebuah Kelab Malam Sekitar Kuala Lumpur...
"Adik..."
Lat Yo memegang gambar adiknya dengan sayunya.
Luqman Salam ataupun dikenali sebagai Lat Yo merupakan salah seorang pemegang empayar bussines yang terbesar di Kuala Lumpur.Tetapi indah khabar dari rupa,dia juga merupakan antara suspek yang paling dikehendaki di dalam Malaysia.
Lat Yo juga melakukan satu bussines haram iaitu pengedaran dadah.Pihak berkuasa mengalami kesukaran untuk menjatuhkan beliau kerana tiada bukti yang kukuh untuk menghumbankannya ke dalam lokap selain mempunyai peguam yang mahir.
"Kau ulang balik siapa yang bunuh adik aku!!"
Jeritnya kepada pengawal adiknya yang sempat melarikan diri daripada ditangkap polis.
"Alif"
Sambil teragak-agak untuk mengatakannya.
"Ouh Alif ya"
Dia mengelurkan sepucuk pistok lalu dihalakan kepada pengawal tersebut.
"Lat lat lat...kau kena faha—"
Tidak sempat menghabiskan ayatnya,sebutir peluru hinggap ke matanya.Semua mata di situ tetumpu kepada jasad yang sudah tidak bernyawa tersebut.
"Kenapa?Ada yang nak membantah?"
"Aku nak korang semua cari siapa Alif celak@ ni dan bawakkan dia kepada aku!!"
Dentuman guruh kedengaran ...
***
"Cik,ni semua berapa ya?"Ujar Alif kepada penjaga kaunter kedai borong itu.Dia melihat jarum jamnya yang sedang menuju ke arah 10 pagi.
Sejak kejadian tembak-menembak itu berlaku,Alif berehat seketika untuk membuat kerja terkutuk itu.Dia mengambil masa untuk menenangkan fikiran dan merehatkan diri.
"Semua ni Rm10.00 nak"
Balas makcik itu...
Alif menghulur sekeping not Rm10.00 lalu keluar daripada kedai runcit tersebut.
Tiba-tiba~~
Alif terdengar jeritan seseorang.Dari jauh kelihatan seorang peragut sedang bergelut dengan seorang....
Perempuan.
Entah kenapa,hati Alif tergerak untuk membantu perempuan tersebut.Naluri lelaki kot?Selalunya dibiarkan saja.Tapi hari tak.
"Woi!"—jerit Alif
Dengar sahaja jeritan Alif,peragut tersebut membuka langkah seribu lalu lekas pergi dari tempat itu.
Alif mendekati perempuan itu...
"Awak okay tak?" —tanya Alif
"Saya okay,just tangan saya melecet sikit je waktu dia cuba nak amik Handbag saya.Terima kasih sebab tolong saya."
Ujar perempuan tersebut
"Nama saya asyikin,awak boleh panggil saya ikin."
Dia menawarkan senyuman kepada Alif.Entah kenapa,bagi Alif itu merupakan senyuman yang paling ikhlas dan manis pernah dilihatnya.
Cinta?Tak mungkin..."Err...Ouh!!Nama saya Alif"
Dari nada tone suara aku,jelas yang aku sedang terketar-ketar sambil bercakap dengannya.Mana mood heroin aku pergi ni?Buat malu je..
"Ini nombor telefon saya,kalau ada masa lapang,call me ok?Saya dah lambat pergi kerja ni.Bubye."
Syikin melambaikan tangannya kepada Alif sambil bergegas ke keretanya.
"Bye"
Alif bagai terpaku.Apa yang telah di buat.
'Eh..Friendly je aku tengok minah ni.Argh..kenapalah aku tolong dia'
—getus hatinya."Dahla.Baik aku balik rumah,makan.Perut aku dah marah ni"
Dia pon berjalan ke motosikal lapuknya lalu beransur pergi.
Tanpa dia sedari.Ada seseorang sedang memerhatikannya.
***
Jam 14.00"Wei Alif,kau tau tak dah dekat 30 minit kau tenung je skrin henfon kau tu.Apa yang kau tengah buat?"
Afiq meluahkan rasa hairannya kerana selama Alif duduk dengannya,tidak pernah dia bergayut selama itu dengan henfonnya.Kalau ada pun,tiadalah sampai bergayut.
"Err.."
Alif rasa ragu-ragu hendak kongsikan kejadian yang berlaku pagi tadi.Baginya,biarlah dirinya sahaja yang tahu.
"Adalah kerja yang aku kena buat.."
Hanya itu yang respons ku mampu beri.
Ini sudah cubaan kali ke-5 Alif buat untuk menghubungi perempuan yang baru sahaja diselamatkannya pagi tadi.Entah kenapa hatinya terasa tak sabar untuk menelefon perempuan tersebut.Tetapi,setiap kali butang call ditekan,dia terus meletaknya.
"Arghhh!!Serabut kepala hotak aku."
Lalu di campakkan henfonnya ke atas sofa.
"Tenang~~Tenang~~Tenang~~"
Afiq cuba bergurau.
Secara tidak langsung,terdengar satu panggilan dari telefon Alif.
Alif segera periksa.Alangkah terkejutnya,terpapar tulisan asyikin sedang menelefonnya.Angkat atau tidak?
Button accept ditekan...
"Assalamualaikum...Boleh saya tahu saya sedang bercakap dengan siapa?"
Lembut sahaja suara yang keluar daripada panggilan tersebut.
Alif terpaku.Tidak tahu nak cakap apa.
"Wa wa waalaikummusalam...ini Alif sedang bercakap"
"Ouh!Alif.Family saya ajak awak makan malam kat rumah saya malam ni.Jom!Anggap je la ni sebagai penghargaan saya sebab awak dah tolong saya pagi tadi."
Memang tak boleh dinafikan.Dari nada suaranya pun Alif dah boleh tahu bagaimana personaliti Syikin sebenarnya.Ayu.
"Te...tengok dululah.Awak just tinggalkan alamat rumah awak.Kalau saya ada masa,saya pergi"
Kan..Alif ni memang tak dapat kawal nada suara dia.Buat spoil betullah.
"Awak pergi tau.Saya tunggu awak.Bye.Assalamualaikum."
Lalu panggilan terputus
Bagaimana dengan Alif?
Dia sedang trauma dengan apa yang baru dilalui olehnya.Ini merupakan kali pertama dia diajak makan malam di rumah orang.Tambahan pula diajak oleh seorang....perempuan.Maklumlah,dia ni dahlah miskin,tiada rumah.Siapa je nak kan?"Alif....Alif...Alif!!"
Kejutan Afiq membawa Alif kembali ke dunia realiti.
Jadi?
Adakah Alif akan hadir ke makan malam tersebut?
Siapakah yang mengintipnya?
Siapa pula Syikin ini sebenarnya?
Alif pula sering mengalami mimpi-mimpi ngeri?
to be continued—
YOU ARE READING
Mental
RandomAntara Tuhan , Keluarga Dan Harta. Allah menguji dia dengan mengambil orang yang dia cintai.Alif berdepan dalam pelbagai kesusahan sehingga dia berputus dalam hidup.Sehinggalah datang bantuan.Tetapi dari siapa?Adakah dia dalam dilema MENTAL?