Part 2 - Jijik

77 5 0
                                    

11 november 2011, 1 a.m.
SMK Paya Dalam

Kriiiiiiiinggggg! Loceng sekolah berbunyi menandakan tamat sudah sesi persekolahan. Seperti biasa Ayu akan singgah di kantin untuk membeli makanan untuk makan tengah hari. Di rumah Ayu tiada barang masakan, kerana bapa Ayu kaki judi. Duit untuk beli barang masakan habis dugunakan oleh ayahnya. Jadi Ayu beli di kantin je. Ayu menggunakan duit simpanannya untuk membeli makanan. Makanan kantin murah berbanding makanan di luar.

"Acik saya nak nasi ayam goreng dua set"

Ayu membayar makanan yang dipesan dan terus menuju ke taman. Dia makan tengah hari di situ kerana jika dia pulang ke rumah, ayahnya mesti akan membawa kawan kawannya dan membuatkan Ayu rasa tidak selesa.

Gadis yang berumur 16 tahun itu hidup merana. Tetapi jiwanya kental setelah ibunya meninggal dunia. Dia melepaskan ikatan rambutnya. Rambut hitam licin miliknya itu dibelai.

"Apelah yang ayah tengah buat di rumah" fikirnya kemudian dia mengeluarkan satu set nasi ayam yang dibelinya tadi.

"Bismillahirahmanirahim" ucap Ayu kemudian dia menikmati hidangannya. Selepas makan, Ayu mengeluarkan selendang yang disimpan di dalam begnya. Dia memakai selendang itu dengan kemas kemudian menuju ke arah tanah perkuburan.

"Assalamualaikum ibu. Ayu datang melawat ibu ni. Ibu sihat?" kata Ayu dengan nada yang sayu.

"Esok hari lahir Ayu. Ibu tak lupa kan?" air matanya mengalir. Air mata yang mengalir di pipinya yang lembut dan gebu itu dilap tengan tangannya.

Ayu tertidur di kubur setelah meluahkan isi hatinya pada arwah ibunya. Ayu tersedar kemudian dia melihat jam tangannya. Jam menunjukkan pukul 5 petang. Ayu bergegas pulang ke rumah.

"Ayu balik dulu ye ibu. Assalamualaikum"

Tiba di kawasan rumahnya, Ayu terdengar gelak tawa orang lelaki. "Tu mesti kawan-kawan ayah. Ugh"

"Assalamualaikum" Ayu menundukkan pandangan agar tidak tereye-contact dengan kawan kawan ayahnya. Dia bergegas masuk ke dalam bilik.

"Kau dari mana kotor kotor ni? Baru sekarang nak balik? Dikerjakan ke?" kata Azam, ayah Ayu.

"Tadi Ayu pergi ke kubur, ziarah arwah mak. Ayu tertidur kat sana. Ni Ayu ade belikan nasi ayam untuk ayah" jawabnya

"Cantik juga anak kau ni, Zam" kata salah seorang rakan Azam yang bernama Mat.

"Bukak tudung kau tu, pergi buat air untuk kawan kawan aku. Nasi tu letak je dalam peti ais. Aku taknak, kau panaskanlah untuk makan malam" petintah Azam dengan tegas

"Baik ayah" Ayu turut perintah. "Siapa pulak yang ayah bawa balik tu" bisik hatinya panas.

Ayu pergi ke dapur dan buat air teh o panas untuk kawan kawan ayahnya. Dia ke ruang tamu dan hidangkannya. Dia duduk bersimpuh dan meletakkan cawan di atas meja.

"Pewitt, cantiknya rambut cik Ayu" usik kawan Azam yang bernama Farouq.

"Azam anak kau ni cantik, anak dara lagi ke?" tanya Mat yang duduk bersila di lantai. Mereka ketawa.

Ayu tidak tahan dengan karenah mereka jadi Ayu cepat cepat masuk ke dalam bilik.

"Apelah ayah ni bawak balik sampah macam tu"

Kemudian Ayu membersihkan dirinya. Ayu berkemban keluar dari tandas. Dia terkejut kerana Mat berada didalam biliknya.

"Hai adik manis" kata Mat dengan senyuman yang lebar.

"Kkkkau nak bbuat ape ha!?" tanya Ayu.

"Oh jangan takut, aku nak tengok je. Kalini ayah kau kalah judi dengan aku, so aku belasah dia. Lain kali dia kalah, aku akan kerjakan kau pula.

"Nak ttttengok apppe" Ayu mengambil tuala diletakkan di atas kepala dan menutup bahagian dadanya.

"Marilah sini cik Ayu. Hehehe" dia mendekati Ayu dan menolak Ayu ke dinding. Di meletakkan tangannya di kedua dua belah pinggul Ayu dan mendekatkan Ayu kearahnya.

"Ni last warning untuk ayah kau" kemudian Mat menolak bahu Ayu sehingga Ayu jatuh terduduk di atas lantai. Dia beredar dari kawasan rumah Ayu bersama Farouq.

Air mata berjujuran mengalir di pipinya. Kenapa dia ditimpa dugaan seperti ini?

Keesokan harinya Ayu bangun awal dan bersiap untuk ke taman. Dia memakai tshirt biru dan seluar tracksuit hitam. Memang rutinya untuk berjogging pada hari sabtu. Dia mengikat rambutnya menggunakan getah rambut milik ibunya.

Harini merupakan hari lahir Ayu, dia sangat rindu pada arwah ibunya, jadi dia menggunakan getah rambut ibunya. Dia menatap wajahnya pada cermin. Cantik. Mirip ibunya. Tiba-tiba kata-kata Mat terlintas difikirannya. Senyum berubah kepada ketakutan. Dia menarik nafasnya sedalam yang boleh dan hembus. "Ayu, be positive today. No bad vibes" dia bercakap dengan pantulannya yang berada di dalam cermin.

Dia ketawa. Kemudian dia menuju ke taman untuk jogging. Sewaktu jogging dia ternampak Mat, Farouq dan ... "macam pernah nampak lelaki tu. Tiger! Yes tiger nama dia. Ayah pernah bawak dia balik rumah jugak."

Tiger ialah seorang yang berpengaruh. Dia dapat apa sahaja yang dia minta. Duit, populariti, kuasa, perempuan, emas dan sebagainya. Ayu patah balik menggunakan jalan yang dilaluinya tadi.

Ayu singgah di tanah perkuburan sebelum pulang ke rumah. Dia menceritakan apa yang terjadi semalam kepada arwah ibunya. Dia menangis. Dia tidak mahu pulang ke rumah itu tetapi itu ialah satu satunya tempat untuk dia berteduh. Dia pulang ke rumah dengan berat hati.

Ayu masuk ke dalam rumah. "Assalamualaikum" sunyi. Tiada sahutan. Dia mengankat bahu dan keningnya serentak, lalu Ayu masuk kedalam biliknya.

Dia membuat kerja sekolah yang belum diasiapkan. Tidak lama kemudian..

TUMM! Pintu rumahnya dihempas dengan kuat oleh Azam. "Bak sini duit kau!" kata Azam sangat marah.

"Ayu takde duit lah ayah"

Azam tidak mengendahkan anaknya dan menyelongkar bilik Ayu. Dia terjumpa tabung yang berisi. "Ni ape?"

"Tu untuk makan dan buku sekolah lah" balas Ayu. "Ayu takkesah kalau ayah nak ambik duit tu. Asalkan ayah tak berjudi." dia bimbang kalau ayahnya kalah dengan Mat, perkara yang buruk bakal berlaku.

Azam keluar meninggalkan Ayu. Ayu menyambung kerja sekolahnya. Tik. Tik. Tik. Air matanya menitik ke atas buku latihannya. Kemudian air mata berjujuran mengalir. Dia tertidur dia atas meja belajarnya.

Apabila dia sedar, dia melihat jam dan menunjukkan pukul 9 malam. Dia keluar dari biliknya untuk ke dapur. Sunyi. Dia berdiri di hadapan biliknya.

"Ayah tak balik ke?" katanya.

Tiba-tiba Ayu ditolak ke dalam biliknya. "Argh" jeritnya. Apabila dia melihat muka orang yang menolaknya, dia ketakutan. "Mmmat" katanya tersekat sekat.

"Aku dah cakap kalau bapak kau kalah, aku akan kerjakan kau. HAHAHA" kata Mat dengan nafsu yang membuak buak.

Tiger dan Farouq muncul. "Wah makin cantik lah anak Azam ni, kali terakhir aku jumpa dia tahun lepas rasanya. Hehe" kata Tiger

"Ape yang kkorang nak ha?!" jerit Ayu menggunakan saki baki keberaniannya.

Tiger membuka tali pinggangnya. Mat memegang kedua dua belah tangan Ayu, Farouq pula memegang kedua belah kaki Ayu.

"Jangan, tolong lah jangan." Ayu merayu pada mereka. Mereka tidak mengendahkan Ayu.

"Ape salah aku? Makk tolong Ayu." bisik hatinya. Air matanya berjujuran.

"Jijik nya aku!" bisik hatinya lagi.

____________________

I know, I know.. my story is 18+ haha sorry. Idea ni inspired dari novel seram. Sorry tau🤗 and jangan lupa voteee tq💗 status ranking : 119 - cinta ! Cheeehooo luv you guyss

Angkara DendamWhere stories live. Discover now