Bab 2
Keesokan paginya,
"Ting... Ting... "bunyi jam loceng mengejutkan syafiha yang sedang lena tidur. Syafiha pun bangun dan terus mandi untuk bersiap-siap ke sekolah.
"Tokk... Tokk... "bunyi ketukan pintu bilik syafiha. "Cik sya,, bangun... Cik sya buat apa? Dato' dan Datin tunggu cik kat bawah tu" kata Mak kiah. Mak kiah ni pembantu rumah."Ok, Mak kiah. Nanti sya turun,kejap lagi siap" kata syafiha. "Ye lah,, kalau dah siap turun tau.. Sarapan dulu sebelum pergi sekolah" kata Mak kiah. "Ok" jawab syafiha."Sya, jom makan"pelawa syafiqi. "ok, pa" jawab syafiha. Mereka pun menikmati sarapan yang telah Mak kiah sediakan. "Abang pergi ngan kereta ke? " tanya syafiqi. " ye pa" jawab syafiq. "Nanti tolong tumpangkan adik ye.. Papa dah lewat nak pergi kerja" kata syafiqi. "ok, pa"jawab syafiq. "Jom,sya" kata syafiq kepada syafiha."ok" jawab syafiha. "mama, papa. Kami pergi dulu" kata syafiq. Syafiq dan syafiha pun bersalam sambil mencium tangan kedua ibu bapa mereka.
~~~
"Abang, sya takut la" kata syafiha. "Nak takut apa? "tanya syafiq. "sya bukan tau pun kelas sya kat mana" kata syafiha. "ouh.. Nanti kita jumpa cikgu" kata syafiq. "ok" jawab syafiha.
Sesampainya di sekolah, "Abang, kelas abang kat mana?" tanya syafiha. "Kenapa?? Nak pergi kelas abang ke?? Jom la kita pergi kelas abang dulu, lepastu kita jumpa cikgu " kata syafiq. "oklah" jawab syafiha.
Di kelas 6 Mutiara, "sya, tunggu sini tau jangan nak pergi jalan-jalan pulakk.Abang nak pergi letak beg" kata syafiq. "Ye,abang ni pun sya mana biasa lagi nak jalan-jalan kat sekolah ni" kata syafiha sambil mencebik.
"Ishh, mana abang ni?? Dahla tinggal aku sorang-sorang kat sini" rengek syafiha.
"Hai,Assalamualaikum" tegur seseorang,Muiz namanya berdasarkan nametag. Syafiha terkejut dan melihat ke arah gerangan yang bagi salam itu. "Err.. Waalaikumussalam pak cik, pak cik ni sape?? "tanya syafiha. "Pak cik?? Adik tengok abang ni tua ke?? Btw adik sorang ke?? " tanya Muiz. "Err.. Hehe!! Saya tengah berdua ni tak nampak ke kawan saya ni?? Sorang la" jawab syafiha." Adik buat apa kat sini?? " tanya kawannya seorang lagi,Azzam. "Tak de buat apa-apa la"kata syafiha. "kalau tak ada apa-apa kenapa duduk kat sini?? " tanya Muiz. "Ehh, saya tak duduk la saya cuma berdiri kat sini..tak boleh ke?? " jawab syafiha."Penat la cakap dengan budak ni. Ye lah, adik buat apa berdiri kat sini?? " tanya Muiz lagi. " saya tunggu... "belum sempat syafiha menghabiskan kata-kata, "Ehh, kenapa ni? Gaduh ke? Sya? " celah syafiq. "Tak lah, tak gaduh pun.Cuma budakk ni aku tanya tak nak jawab. Penat la cakap dengan budak ni" jawab Muiz. "Kalau penat tak payah cakap"celah syafiha. "Sya!! Apa cakap macam tu?? " tanya syafiq."Hehe! " jawab syafiha sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. "Dia tunggu aku la, "kata syafiq kepada kawan-kawannya. "What?? Tunggu??jap, kau dengan dia ada apa-apa ke?" tanya Azzam. "Ishh...kau ni, dia ni adik aku la. Kau ingat apa? Girlfriend aku?? "kata syafiq sambil tergelak. "aku ingat kan girlfriend kau" kata Azzam. "Hahaha!! Memang tak la budak ni girlfriend aku" gelakk syafiq lagi.
"Abang!! Dah dah la nak sindir sya pun. Cepat la, nanti terlewat pulakk" marah syafiha. "Nak cepat?? Tadi kata takut" kata syafiq. "Memangla takut lagi tapi nak kawal perasaan takut ni" kata syafiha. "Yelah, Ehh.. Aku pergi dulu lah, korang nak ikut tak? " tanya syafiq. "Ishh, kenapa abang nak bawak kawan-kawan abang? " tanya syafiha dengan separuh berbisik."Biarlah, "jawab syafiq."yelah, " syafiha mengalah. "ok, kitorang ikut kau" jawab Muiz.
"jom sya, masuk"kata syafiq. "ok"jawab syafiha. Mereka pun masuk ke bilik cikgu Salmi untuk berjumpa dengannya. Cikgu Salmi ialah guru kelas 3 cemerlang."syafiq, awak pergi hantar adik awak kat kelas 3 cemerlang. Saya dah bagitau kat cikgu Harya sebab sekarang ni dia yang mengajar kat kelas 3 cemerlang" kata cikgu Salmi. "Baik,cikgu" kata syafiq.
YOU ARE READING
Ustaz Arrogant itu Suamiku??
Short Story"Hari first aku masuk sekolah baru dah terlanggar seseorang.Orang yang aku langgar tu pulakk sombong harap muka je hensem. Dia tu ustaz opps ustaz sementara je tapi takkan la tak reti nak tunjuk contoh yang baik pada anak murid dia yang menawan ni"...