Aku tak sangka...Aku langsung tak menyangka..
Seharianni aku bahagia entahla aku tak tau apa yang takkena dengan Zaza.. Dialangsung tak marah aku.. Tak perintah aku dengan bertopengkan wajah seperti aku - paling - tua -jadi-ikut arahan-aku. Ni tak..lembutje suara dia.
Dia tak susahkan aku,aku tak susahkan dia.. Nilah Hikmah adanya Blaze.. Ehehe lupanak bagitau Blazetu kucing yang kaka Sherina bagi.. Entahla aku tak tau kenapa aku nak bagi nama dia Blaze sedangkan Blazetu nama kawan aku. Mungkin sebab sifat kucingnikut sama macam Blaze,Hyper.
Perlahan lahan sakit hati aku terubat hm..seronokjuga macamni.Harapla keadaan macamni selamanya.
...
Ye... Harapan hanya tinggal harapan...
Baruje dua hari aku rasa bahagia. Tapi harini aku tersiksa sebab apa?
Tadi pagi aku dengan mama kat dalam bilik,mama suruh carikan ipin untuk baju jadi aku carilah.
"GEMPA! NI KERJAKAU MASIH BELUM HABIS! BUAT APA KAT DALAM BILIKTU! "
Ohoho sungguh terharu aku..
Dia panggil aku macamtu! Woah bravo bravo aku apalagi mendidihlah segala jiwa,limpa,hati,pancreaseni. Aku baling beg aku yang besartu kat dinding.
"KEJAPLAH!" jeritku of course taknak kalah.
"tunggu kejap!" mama ikut bersuara. Tanda aku tengah tolong mama. Ceh.. Baru kerja sikit dah berlagak jadi bertanggung jawab konon,ada hati nak berlagak! Kaki nak kaki?
Lepasbuat kerja aku terus masuk bilik teman mama.. Zaza tengah masak kat luar harap okaylah masakantu.
Malamtu..
Masa paling aku benci!
Lepas perkaratu aku terus baring.. Air mata aku aku tahan dari jatuh tapi ada jugalah yang jatuhtu. Well lelakipun ada perasaan okay?
Korangnak tau? Hehe mari aku pendekkan cerita yang tak berperikemanusiaantu.
Kak Zaza ajar aku cara nak isi Borang peribadi terus sediakan salinan passport surat yang penting seperti surat beranak dan surat anak angkat. Eh lupa aku belum bagitau yang akuni ANAK ANGKAT! semua adik beradik aku yang hidup kat dalam rumahni nama bapak diorang sama. Contoh Sherina binti Zola. Samalah juga dengan Zazatu malas nak bagitau nama panjang dia tak popularpun😪.
Nama aku Gempa bin Abdullah aku sorangje laki laki dalam
rumahni.Back to the story.. Dia marah aku semua salah dia,dia kenakan kat aku ikut hati nakje aku lesing aku tahan air matajelah.Borangtu untuk urus anak angkatni.
"Hah nanti senangkaunak buat kerja takdelah susahkan orang lain! Takdepun susahkan mama! Nak harapkan akuje nak sediakan! Kalau kau dah tau senang nanti takpayahnak susahkan orang harap akuje!"
Haih diamjelah nanti kalau aku lawan mama marah. Ceh! Setiap kata kata diatu terguris hati aku. Makin bertambah parutkat hatini.
Nak dengar lagi apa kata dia? Mari..
"apa yang tak lengkaptu tulis kat kertas kosong! Tu kertas kosongtu! "
Aku nak terajang dia.. Benci aku. Aku ambiklah kertas yang diatunjuktu guna jari telunjuk diatu haih nasib akuni penyabar kalau tak memang tinggalnama jelah jari telunjuk diatu kene potong.
So aku tulis apa yang takde..
Dahlama macamni kakiaku dah crampdah.
Zazani pulak asyik marah marahje diani on period ke mengandung? Eih takkan nak mengandung nikah pun belum apatah lagi bertunang.
Dia ambik kertas yang aku tulistu kertas tu berlipat dari awal. Dia selak lipatantu
"Hish cuba kalau ambik kertastu periksa dulu! " marahnya sambil mengoyak sebahagian kertastu.
Hey! Kau yang suruh guna kertasnikan? Yang kau salahkan aku buat apa?! Kauni bahlol binti bongok! Kalau taknak uruskan koyakje semuani! Kan senang! Pulangkanje aku kat keluarga asal aku! Ataupun korang halauke akuni! Senang hidup korang lagipun tu yang korangnakkan?
And akulupa nak bagitau tadi.. Habis dia baling surat beranak aku. Kenapa tak bakar terus! Kau tautak jatuh maruahaku. Surat beranaktulah buat aku tau siapa yang lahirkan aku! Bongok!
It hurt then anything.. Why is she so fool?
Lama aku tahan akhirnya siapjuga
"tengokni penbiruni sangat berguna untuk buat surat rasmi bukan guna pen hitam! "
Yes.. Iam not scared, she is stupid.. Aku tau macammana rupa pentu takpayah nak tunjukkan depan muka aku hampir pulaktu bolehje aku terus ambik pentu then cucuk matadia ahahahaha! Ok my dark side have come.
Tulah ceritadia masih sakit hati akuni.
Then lepas main phone dia keluar mama tengah makan dengan kak Nadia. Aku terus bangun dari katil and tutup pintu. Panas hati aku, air mataaku yang bertakungnipun panas.
"ahahahaha,"
Bila sifat aku dah berubah macamtu tertawa tawa tapi muka marah baik korang lari, sebab...
"You're amazing dear,"
Dan kalau aku guna bahasa English maksudnya Aku dah berubah.
"ehehe.. Slowly..slowly..the real me reveal.. Hello world long time no see, "
Aku sedar masa tanah ambik alih aku.. Tapi entahla aku biarkan. Kalau aku bantah apa yang dark side aku nak buat aku akan jadi tak terkawal maksudnya emosi aku tak stabil.
"you'll dead after 12 o'clock,"
Ni yang aku taknak...
Tak aku taknak.. Aku terus bagi cadangan yang aku taknak.
Tanah menghela nafas then mata dia pandang gunting kat almari dia fikir nak hiris tangan dia sebab stress.
Tanah or me ambik guntingtu then cuba nak hiris tangan sendiri. Tapi aku memberhentikan dia pasang muka serius je taknak tanya lebih lanjut. Akhirnya dia mengalah.
"Astaghfirullahalazim, " aku cuba mengingat Allah. Aku ambik handphone aku and pasang ayat Al Quran untuk tenangkan diri.
Aku baring kat lantai dengan bantal kat kepala.
Lama aku diam.. Air mata aku still keluar tapi ada aku tahan.
Aku pandang ceiling then aku bangun fikiran aku kosong... Aku tengok semua benda kat dalam bilikni..
"ahahaha, "
Emosi aku jadi tak stabil.
Aku tunduk sekejap then tengok baju yang tersidai di pintu
"Wow! Hai baju, hai dinding,hai lantai dan cement! Woa bestnya korang aku cemburulah!"
Lama aku cakap sorang diri kat dalam bilik. Dengan kipas, bantal, almari... Aku bukannya tak sedar.. Aku sedar masatu aku becakap sorang diri.. Tapi nak macammana.. Biarjelah. Bagi aku benda benda semuani hidup tapi tak becakap kita makipun tak marah.
Hampir sejam aku macamtu.. Aku tengok atas dan tanpa senghaja aku tertengok tasbih yang mama aku gantung.
Diam.. Aku terdiam.
"Astaghfirullahalazim,Ya Allah Ya Rabbi apadah jadi dengan akuni? " kataku lirih.
Air mata yang kering tadi bertakung semula..
"Hiks... Hiks... Kenapa kenapa kenapa.... Hiks... Iam.. Hiks... Iam stupid.. Hiks stupid stupid stupid! " marahku pada diri sendiri sambil memukul kepala.
"stupid! Iam stupid," ulangku. hingga tertidur.
YOU ARE READING
Titian pilu.
Fanfictionkisah tentang seorang pemuda yg bernama Boboiboy Gempa hidup dgn keluarganya.Sejak kecil hidupnya penuh dengan sejarah yg memilukan hingga ia bingung adakah ia anak kandung dari keluarga itu? masa kecilnya penuh dengan halangan dan penipuan hingga b...