Fiyya merenung cincin perkahwinannya. Fikirannya menerawang pada Adam yang kembali dingin terhadapnya. Satu keluhan berat terlepas dari bibirnya untuk kesekian kalinya. Sampai bila hatinya akan bertahan dengan segala dugaan yang dihadapinya, dia sendiri tidak tahu. Apa salahku Ya Allah?
Kaki yang mula berdenyut menghentikan lamunannya. Fiyya mencapai tongkat yang diletakkan tidak jauh dari kerusi yang didudukinya. Berhati-hati dia melangkah ke biliknya. Namun tongkat yang dipegangnya tergelincir di tangga pertama membuatkan Fiyya hilang pertimbangan. Fiyya memejam mata. Menyedari dirinya, tidak merasakan apa apa kesakitan. Fiyya membuka mata.
"Are you okay? "
Fiyya pantas membetulkan kedudukannya.
"Saya okay. Thank you, " fiyya mengukir senyuman nipis. Lelaki dihadapannua itu dipandang dengan dengan riak keliru.
"sorry, im arfan, "
Dahi Fiyya berkerut sebelum sesuatu terlintas di matanya.
"Arfan Mukhriz? "
"Yeah " Arfan mengukir senyum.
"Fiyya, isteri Adam, "
Senyuman Arfan terus pudar. Namun cepat-cepat dia menukar soalan.
"Papa ada? "
"Papa kat dapur, sorry Arfan but i have to go. As you see, kaki saya.." Fiyya menunjukkan tongkatnya. Tanpa menunggu balasan, Fiyya terus berhati-hati untuk menaiki anak tangga tanpa jatuh. Kakinya sudah semakin berdenyut.
Fiyya duduk di bucu katil, ubat-ubatan yang dari klinik diletakkan di sebelahnya. Perlahan-lahan dia mengangkat kakinya yang tercedara ke atas katil. Fiyya menelan air liur. Dia tahu menyalin balutan sangat memeritkan.
Fiyya menghela nafas panjang, sebelum membuka ikatan. Bibirnya digigit. Dengan perlahan-lahan juga, dia menarik balutan pada kakinya sebelum berhenti apabila terasa pedih. Fiyya mendesis. Bibirnya dimuncungkan. Sekali lagi dia cuba menarik, namun perbuatannya terhenti apabila tangannya dipegang seseorang. Fiyya mendongak.
Tanpa sebarang kata, Adam mengambil tempat dihadapannya.
Dengan lembut, Adam mencabut balutan tersebut. Fiyya memerhati perbuatan Adam. Daripada membuang balutan, letak ubat, dan menggantikan balutan, semua dilakukan dengan lembut.Setelah siap, Adam terus bangun. Fiyya pantas mencapai tangan Adam.
"Thank you, "
Adam tidak menjawab, sebaliknya terus mencapai tuala dan berlalu ke bilik air.
Fiyya mengukir senyuman kecil. Sekurang-kurangnya dia tahu adam bukan seorang hati kerass.
**
Arfan, Dato iskandar dan Fiyya bersembang di ruang tamu. Beberapa minit kemudian, Dato iskandar, meminta diri memandangkan matanya sudah berpinar. Maklumlah orang tua tak boleh tidur lambat katanya.
"Arfan, seriouslah. Awak pergi usha isteri orang, " Fiyya menyoal dengan riak tak percaya mendengar cerita Arfan.
"Serious, i tak tipu, she look so young. And i thought she is single. And guess what? "
"What? "
"She accepted to be my girlfriend and then i get to know that she is actually 35. 12 years older than me, not to mention her crazy husband, " Arfan membuat riak seram teringat kembali kisah lamanya. Fiyya ketawa besar dengan reaksi Arfan
"im glad, i entertain u, " Arfan menjeling geram. .
"Well, its funny, "
"Apa korang buat?! " arfan dan Fiyya berpaling. Adam mikhail berdiri tidak jauh daripada mereka berdua.