Mencintai aku itu mudah, hanya perlu setia dan cintai aku seutuhnya. Tapi mengapa itu juga sulit untuk kau laksanakan?
Kini aku mempersoalkan janji- janji kau dulu. Dimana kau bersumpah aku lah cinta mati kau. Akulah nadi hidupmu.
Lalu yang tinggal kini hanyalah dusta dan pengkhianatan. Bila sang penggoda datang pertahanan kau goyah akhirnya, lalu kau khinat cinta dan hati yang telah aku berikan.
Kau tahu betapa hancurnya hati aku ketika aku menangkap dirimu yang asyik bergelak berduaan dengannya seolah-olah dunia hanya milik kalian.
Aku cuba untuk bertahan dari mengalirkan air mata, tapi hakikatnya aku perempuan, aku tak kuat."Lia maafkan abang, maafkan abang. demi anak2 kita Firash dan Farah, abang mohon kita jangan bercerai" dengan mudah kau meminta maaf, seolah pengkhianatan yang kau lakukan itu kecil.
"Lia lakukan ni semua demi anak2 bang. Lia tak nak dia orang membesar dalam penipuan kebahagian yg kita cipta. Sedangkan hati kita tak ingin bersama" aku cuba menjawab dengan tenang.
"Abang sayang Lia dan anak2 cuma mgkin waktu tu abang tak sedar yg selama ni abang cintakan Lia seorang dan...."
"Cukup bang, jujurnya Lia dah tak ada perasaan sayang, hati Lia hancur dan kita tak mungkin seperti dulu lagi. Apa yg abang buat kan belakang Lia, memang Lia tak boleh maafkan. Lia tak minta banyak dlm perkhawinan ni, Lia minta abang cinta dan setia pada Lia seorang je. Tapi itu pun abang tak mampu. Nampaknya sampai sini saja jodoh kita. Biar kita berdua bawa haluan masing2" sesekali aku menyapu air mata yg tak berhenti turun. Farhan juga tak mampu menahan air matanya setelah mendengar keputusanku yang sememangnya ingin berpisah.
Setelah 7 tahun aku dan Farhan mendirikan rumah tangga, akhirnya kandas. Aku nekad utk berpisah dengannya, bg aku apa yang Farhan lakukan pada aku adalah pengkhianatan dlm rumah tangga yang aku bina dgn cinta yang suci.
Farhan membenarkan aku utk menjaga kedua anak2 kami dan itu lebih dari cukup. Kini biarlah waktu yg merawat luka, yang parutnya mungkin akan berbekas selamanya.
Perpisahan adalah satu bentuk kedukaan yang terkadang tak mampu diungkap dengan kata. Perih dan sakitnya biar aku simpan sendiri.
-------------
*Thank you for reading🙆
YOU ARE READING
Rahasia Hati (Selesai)
Romance"Bagaimana yang dikatakan patah hati?" "Dimana bahagia ketika aku perlu?" Ini merupakan sebuah cerita pendek, bukan berseries, tidak diselitkan pengakhiran yang sempurna melainkan cerita-cerita yang menyayat hati. Sebab semua dari kita tahu, dunia b...