MVSL : OM 01

216 38 11
                                    

31 December 20XX

Hari ini, dunia telah menyaksikan perang dunia ke-5 yang telah mengorbankan ribuan nyawa dan berlaku kerosakan yang amat teruk kepada beberapa buah negara semata-mata untuk menyelamatkan satu NYAWA.

Banyak nyawa yang telah diragut dengan cara yang kejam. Anak-anak kepada mangsa menjadi anak yatim. Para isteri yang telah kehilangan suami menjadi janda. Ramai yang telah kehilangan tempat perlindungan dan tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupi.

Hanya disebabkan satu nyawa.

"Kau tak sepatutnya wujud di dunia ini"

Navillera State High School

Setelah cuti sekolah hampir dua bulan, akhirnya sekolah dibuka kembali. Pada tahun baru. Pakaian seragam baru. Style rambut baru. Dan jawatan baru.

Aku mengerling ke arah gadis di sebelah aku yang sedari tadi khusyuk dengan iPadnya. Aku mencuit bahunya.

"Buat rajin asal?" Perli aku. Dia terus menjeling ke arah aku. Matanya yang berwarna baby blue bersinar apabila terpantul dengan cahaya lampu di dinding.

"Aku tengah check merit budak-budak tahun lepas. Yang mana teruk sangat aku nak hantar dekat pengetua" Terangnya sambil mata tidak lekang dari iPad.

"Rajinnya awak. Opss lupa. Kenalah rajin dari sekarang kan our future vice headprefect" Seloroh aku.

"Don't forget that I have rival" Tututrnya sambil tersenyum sinis.

"Who? Bella? Are you kidding me? She doesn't capable to be vice" Balas aku dengan nada yang sinis. Gadis itu hanya menjongketkan bahunya.

"Girls. Let's go to hall. Its our first assembly this year" Ujar satu suara dari muka pintu kelas. Kami memanggung kepala memandangnya. Gadis yang berambut hitam paras pinggang itu hanya menayangkan senyuman.

"Fake smile di awal tahun. Huhh!" Tutur aku sebelum melangkah keluar dari kelas. Mata gadis itu terus membulat sebelum menjerit.

"Dayana Izzaty!" Aku hanya memekakkan telinga sambil mengorak langkah ke arah dewan.

Dream Hall

Suasana di dalam dewan agak bising memandangkan baru hari pertama sekolah dibuka. Suasananya tidak ubah seperti di pasar malam. Ada yang bertanya khabar kepada rakan-rakan. Ada yang bergosip mengalahkan 'Mak cik-mak cik keypochi'. Ada yang menayangkan seragam baru mereka kepada rakan-rakan mereka.

Seketika,suasana menjadi sunyi apabila sekumpulan pelajar lelaki memasuki dewan. Aura yang datang daripada mereka agak membuak-buak. Beberapa pelajar mula berbisik-bisik.

"Diorang tu bukan Admiralz ke?"

"Instafam kot diorang tu"

"OMG! Handsomenya!"

"Tak percaya aku diorang sekolah sini!"

Pelajar-pelajar lelaki yang digelar Admiralz itu hanya menunjukkan riak bersahaja. Mereka mula bergerak ke sisi dewan bersebelahan dengan muka pintu masuk dewan sebelum mengambil posisi masing-masing. Keadaan menjadi bising semula sebelum satu suara menegur dari muka pintu dewan.

"Excuse me. Ni sekolah bukan pasar malam" Tutur satu suara dengan lantang. Pelajar-pelajar terus menikus kembali.

'The school rulers'

Beberapa pelajar perempuan yang memakai seragam berwarna sapphire blue mula memasuki dewan lalu berdiri di hadapan pentas. Dewan ini dikhaskan untuk kegunaan pelajar-pelajar lower secondary.

Mission VS Love : Our MissionsWhere stories live. Discover now