HOOFDSTUK 1

85 4 0
                                    

Het vliegtuig naar Bangkok vertrok om negen uur 's avonds. Dit maakte dat we na een tijdje te moe waren om te praten en al gauw in slaap vielen. Caat vertelde me nog wel hoe het kwam dat ze de juiste vlucht hadden geboekt. Immers, ik had een niemand verteld wanneer, waar en met welke maatschappij ik zou vliegen. Blijkbaar waren ze me die ochtend gevolgd naar het vliegveld en hadden ze aan de vrouw aan de balie gevraagd welk ticket ik had gekocht. Natuurlijk wou de vrouw daarover niks kwijt, maar na een klein bedragje te hebben ontvangen van Jana stemde ze alsnog in en vertelde hun de nodige informatie. Wat mij vooral opviel was dat Caat en Jana zich beide verrassend beschermend gedroegen om mij. Beide wouden ze geen woord spreken over Tim of over thuis. Steeds als ik ook maar 1 woord zei dat iets te maken had met dat thema stelden ze dezelfde vraag: Maar wat zijn nou eigenlijk je plannen? Wij supporten je met alles.

Eenmaal aangekomen in Bangkok is het al middag. De vlucht duurde 12 uur en er zit ook nog wat tijdsverschil op, maar hoeveel precies dat is weet ik niet. Jana loopt een paar meter voor mij en ik ren achter haar aan.

'Jan schat, weet jij hoe laat het hier is?'

'Uh geen idee eigenlijk. Er is vast wel een klok ergens. Oh kijk daarboven! Maar laten we ons eerst even focussen op de douane en onze koffers. Dan vraag ik wel even aan Caat of ze een taxi kan regelen. Ik neem aan dat jij een hotel hebt geboekt?'

'Niet echt nee. Ik denk dat we gewoon naar de binnenstad moeten gaan en daar een hostel moeten binnenlopen. Dan komt het vast wel goed.' antwoord ik.


De taxichauffeur heeft ons gebracht naar een soort markt. Overal staan kraampjes met Thaise vrouwen die eten maken en het verkopen aan voorbijgangers. De meeste lokale Thai eten na hun werk hier bij zulke Street food tentjes omdat het zo goedkoop is. Inmiddels is het 6 uur 's avonds en er zijn nog niet veel mensen. Het mag dan al misschien al donker zijn maar hier in Thailand eten ze pas om een uur of 8 's avonds. Blijkbaar is het typisch Nederlands om al zo vroeg te gaan eten. Samen besluiten we om toch alvast ergens te gaan zitten en wat te bestellen. Terwijl Caat en Jana de meest wilde gesprekken hebben over de gefrituurde meerval die op het menu staat, kijk ik om me heen en observeer alle kleine details van de stad. Ergens verderop zie ik iemand ruzie maken met een jongen die me verrassend bekent voorkomt. Het lijkt erop dat hij nogal een meningsverschil heeft met een oude dikke man. Aangezien ik me nu realiseer waarvan ik hem herken loop ik naar het stel toe. Zodra ik de twee nader kijkt de oude man mij grijnzend aan.

'Goedenavond , jongedame. Jij hebt vast wel zin in een spannende avond met opa Pravat.'

'Heel erg bedankt voor het aanbod meneer. Maar ik heb al plannen.' is mijn antwoord.

De jongen die er bij staat kijkt me vragend aan voordat er een soort lichtje begint te branden in zijn hoofd.

'OH HEY! Jij bent dat meisje dat d'r paspoort verloor op Schiphol! Sorry hoor dat ik zo snel wegliep. Er waren een paar persoonlijke probleempjes die ik moest oplossen. Nou mijn naam is Grayson. Ben je hier alleen?'

'Aangenaam Grayson. En nee ik ben hier niet alleen. Twee vriendinnen van me zitten daar ergens te eten.' Lachte ik. 'Kom anders even bij ons zitten. Dan zal ik je aan ze voorstellen.'

'Hey knapperd.' is het eerste wat Caat zegt als we het tafeltje naderen. Om een of andere reden heb ik het gevoel dat Grayson en Caat en leuke avond gaan hebben. Na een paar minuten zitten ze nogal openlijk met elkaar te flirten en te kletsen terwijl Jana en ik er maar bij zitten. Gelukkig komt het oude Thaise vrouwtje met ons eten aan. Nadat ze alle gerechten op tafel heeft gezet valt er een redelijk ongemakkelijke stilte. Niet dat het echt stil was ofzo. De geluiden van sissende pannen, pratende mensen en voorbij rijdende scooters en TukTuks waren vrij duidelijk aanwezig op de achtergrond. Uiteindelijk brak Jana het ijs door te vragen wat de plannen waren voor de avond. En na een zeer kort overleg besloten we na de maaltijd onze spullen te dumpen in het appartement van Grayson (die studeert aan Bangkok university en dus hier woont) om daarna nachtelijk Bangkok in te gaan om een beetje te feesten.



"254 Jaar Van Huis" (Nederlands/Dutch)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu