Nabi Muhammad ﷺ bin Abdullah bin Abdul Mutholib bin Hasyim. Dilahirkan pada hari Senin, 12 Rabiulawal di Makkah atau disebut juga Tahun Gajah karena Nabi Muhammad ﷺ dilahirkan setelah adanya peristiwa penghancuran ka'bah yang dilakukan oleh sekelompok pasukan bergajah.
Dari Ibnu Abbas berkata:
"Rasulullah ﷺ dilahirkan pada hari senin, diangkat menjadi Nabi pada hari senin, berhijrah dari Makkah ke Yastrib (Madinah) pada hari senin dan mengangkat Hajarul Aswad pada hari senin (peristiwa pertikaian antara pembesar Quraisy mengenai siapakah yang paling layak mengangkat Hajarul Aswad dan meletakkannya ke tempat asal)." (Riwayat Ahmad)Pada malam kelahiran Nabi Muhammad ﷺ terjadi beberapa peristiwa aneh, diantaranya :
* Berhala-berhala runtuh
* Cahaya terang muncul disaat kelahirannya yang menerangi istana-istana di negeri Syam. (Syria, Libanon, Jordania dan Palestina).
* Api yang disembah orang Majusi di Persia padam sedangkan ia tidak pernah padam sejak lebih dari 1000 tahun.
* Air Tasik Sawat menjadi surut.
Penjaga dan ibu susuan nabi ﷺ
Orang pertama sekali yang menyusukan Nabi ﷺ adalah sayyidah aminah az-Zuhriyyah, ibu Baginda sendiri. Kemudian Baginda disusukan oleh Tsuwaibah al-Aslamiyyah untuk beberapa hari (seorang budak Abu Lahab, yang ketika dia memberitahukan tentang kelahiran Nabi Muhammad ﷺ ,dia dimerdekakan oleh Abu Lahab sebagai tanda gembira atas berita tersebut). Kemudian Baginda disusukan pula oleh halimah as Sa'adiyyah dari bani Sa'ad, ketika itu baginda menyusu bersama-sama dengan tiga orang anak halimah yang lain, oleh karena itu mereka bertiga manjadi saudara sesusuan kepada Baginda.
Semasa waktu penyusuan, Halimah membawa Baginda ke kampungnya di Bani Sa'ad, tidak jauh dari Thaif. Baginda tinggal dan diasuh disana selama 4 Tahun menurut pendapat yang sahih. Ketika Baginda berumur 4 atau 5 tahun, Halimah mengembalikan Baginda kepada ibunya karena khawatir dengan keselamatan Baginda setelah terjadinya peristiwa dua malaikat yang membelah dada Baginda.~Kenal untuk cinta~
KAMU SEDANG MEMBACA
Biografi Rasulullah ﷺ
Short StoryBercerita tentang perjalanan kehidupan Nabi Muhammad ﷺ dari lahir sampai wafat. Diambil dari buku biografi lengkap Rasulullah ﷺ oleh DR. Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki