B A B 5

221 16 0
                                    

Flashback

Seorang gadis sedang berlari sambil memegang sehelai kertas di tangannya.

"Uwais!!!"panggil gadis itu girang

Seorang jejaka menoleh kearah pemanggil itu. Serta merta dia tersenyum.

"Uwais dapat berapa?"soalnya ingin tahu

"Farhana dapat berapa?"soal Uwais semula

"Uwais kena jawab soalan Farhana dulu!Sebab Farhana tanya dulu"

"Uwais tak pandai pon..."ucap Uwais sedih

"Alah...Cakap jelah... Farhana lagilah tak pandai"kata Farhana cuba untuk mendapat jawapan

"Alhamdulilah..Uwais dapat Straight A" katanya tenang walaupun dalam hatinya sedih.

"Woww!! Tahniah..."puji Farhana sambil membetulkan tudungnya yang terkelepek kerana berlari tadi.

"Thanks...Straight A bukan straight A+ pon..."kata Uwais merendah diri

"Farhana pulak dapat berapa?"soal Uwais pula

"Farhana bodoh sikit dari Uwais... Farhana dapat 8A 3B je..." kata Farhana sedih sambil menundukkan kepalanya

"Eleh...Kira pandailah tu..."kata Uwais cuba menenangkan Farhana

"Uwais dah plan ke nak belajar kat mana?"soal Farhana

Serta merta muka Uwais berubah.

"Tak..." bohong Uwais

"Kalau Farhana kan....Farhana nak belajar kat Malaysia je... Tak nak pergi luar negara.."

"Oh..."jawab Uwais sepatah

Farhana dan Uwais merupakan sahabat baik. Namun,dalam setiap hubungan persahabatan pasti akan timbul suatu perasaan aneh iaitu 'cinta'. Selepas memasing meluahkan perasaan mereka menjadi 'TTM' sehingga kini.

"Disebabkan Uwais dapat straight A... Farhana nak ajak Uwais dinner kat rumah Farhana malam ni...Nak tak...Umi ada kata nak celebrate kalau result Farhana banyak A..." terang Farhana sambil memasukkan slip keputusan SPM dalam fail sebelum dimasukkan ke dalam bag.

"Ok!" jawab Uwais

"Farhana balik dulu ehk...Umi dah tunggu kat rumah... Assalamualaikum" kata Farhana sebelum berlalu pergi

"Waalaikumsalam"

"Farhana maafkan Uwais...Uwais terpaksa pergi ...Mama dan Abah paksa Uwais sambung belajar kat India ... Uwais tak ada pilihan lain... Maafkan Uwais... Uwais sayang Farhana" lirih hati Uwais. Dia melangkah lemah.

End of flashback

Itulah kali terakhir Farhana berjumpa dengan Uwais. Makan malam yang dirancangkan pun Uwais tidak turut serta. Tinggallah Farhana sendirian tanpa Uwais.

Pemergiaan Uwais meninggalkan kesan yang amat dalam kepada Farhana. Hampir setiap hari dia menangis. Hinggalah dia berjumpa dengan Zinnirah ketika sambung belajar.

Uwais POV

"Kau rasa dia akan maafkan aku ke?"

"Kalau betul dia sayangkan kau dia pasti akan maafkan kau."jawab Ziyyad.

"Kejamkan aku sebab tinggalkan dia tanpa khabar"

"Bagi aku memang kejam. Tapi kau buat macam tu sebab kau tak nak dia tunggu kau kan" kata Ziyyad sambil menyedut jus apple di gelasnya.

"Aku tahu dia akan terluka..."

"Tapikan...kenapa kau nak dia balik.. Sedangkan kau pergi tanpa bagitau dia sebab kau tak nak dia tunggu kau kan... Mana tau dia dah kahwin" soal Ziyyad musykil.

"Dia pernah bagitau aku. Selagi dia tak kahwin. Dia takkan tanggalkan cincin yang aku bagi dia. Time aku jumpa dia... Jari dia ada lagi cincin itu"

"Oh..." kata Ziyyad ringkas

"Kau tak rasa ke dia akan berubah hati?" soal Ziyyad lagi.

"Aku pon tak pasti.Tapi selagi dia belum jadi hak mana-mana lelaki... Aku akan kejar cinta dia sampai dia jadi aku punya"

"Wow... Hebat ah kau...Aku doakan kau berjaya" kata Ziyyad bangga.

Uwais POV end

"Tak sangka pula aku si Uwais ni ada kisah cinta yang cliche" seloroh Ziyyad dalam hati.

Uwais dan Ziyyad segera menghabiskan makanan dan minuman dan berlalu pergi. Pesakit dah menunggu. Waktu rehat dah berakhir, maka bermulalah tanggungjawab mereka sebagai doktor.

Harini Zinnirah ke Tasik Titiwangsa kerana menemankan Farhana. Farhana kata dia ingin menenangkan fikiran. Sejak sahabatnya itu bertemu dengan Uwais tempoh hari, dia kelihatan sedikit kusut. Zinnirah juga pernah melihat Farhana termenung dan menangis ketika bersendirian dan juga di bilik. Umi sendiri meminta Zinnirah menemani Farhana kerana bimbang berlaku apa-apa yang tidak diingini memandangkan emosi Farhana belum stabil. Yelah, siapa yang tak stress bila jumpa dengan orang yang dah tinggalkan kau tanpa khabar selama 9 tahun.

"Ya Allah indahnya" jerit Farhana riang apabila melihat pemandangan di Tasik Titiwangsa meskipun banyak pengunjung pada hujung minggu ini.

"Indahkan...Memang sesuai orang kata inilah antara tempat release tension"kata Zinnirah sambil menutup mata menikmati angin sepoi- sepoi.

"Thanks sebab teman aku..." kata Farhana sambil berlalu ke bangku untuk duduk. Zinnirah mengikut langkah sahabatnya itu lalu melabuhkan punggung.

"Sama-sama. Lagipun aku pun bosan jugak cuti sekolah gini. Ada faedahnya datang sini. Kan? "kata Zinnirah lalu mengeluarkan telefonnya.

"Wey, jom selfie" ajak Farhana.

"Tak nak lah...."tolak Zinnirah lembut sambil swipe Instagram di handphone nya

"Alah...Jomlah...Demi aku..."pujuk Farhana sambil mempamerkan muka simpati

"Yelah... Fikir comel? Hmm" soal Zinnirah lalu menjeling Farhana tajam.

"Hehehe...Ok free stail" kata Farhana lalu menekan punat mengambil selfie.

KLIK..

Zinnirah hanya senyum manakala Farhana membuat mimik muka sedih. POYO.

"Wei. Aku dah lama nak tanya kau... Tapi asyik lupa je. "kata Farhana lalu menyimpan handphone ke dalam tas tangan selepas memuat naik gambar mereka berdua berselfie di stories instagram.

"Tanya apa?"soal Zinnirah

"Haritu aku nampak kau berbual dengan paksu Adira. Korang sembang apa je?"soal Farhana ingin tahu sambil membuat muka beria

"Eh kau ni...Busybody betul" tempelak Zinnirah lalu mengalihkan pandangan kearah tasik di depan.

"Alah bagitau lah...Kita kan BFFEUJ" pancing Farhana sambil mengoncang tangan Zinnirah

"Yelah..Memandangkan kita ni BEST FRIEND FOR EVER UNTIL JANNAH... actually dia nak cakap tapi aku blah je..."kata Zinnirah

"Ehh kau ni. Orang dah nak kat dia jual mahal pulak. Tapikan hati nurani aku yang bersih lagikan betul ni cakap korang ada jodoh" kata Farhana semangat.

"Memang taklah! Silap-silap dia dah kahwin! Kau nak aku jadi bini no 2 dia ke"bidas Zinnirah lalu menjeling sahabatnya tajam.

Setelah 20 minit mereka disana. Akhirnya mereka membuat keputusan untuk ke kedai makan sebelum pulang.

"Kan aku dah cakap aku mesti dapat jejak dia punya" kata seorang lelaki kepada sahabtnya

"So now kau nak buat apa?'soal sahabtnya itu.

"Kita follow diorang" jawabnya

"Kau serius ke ni?! Kalau diorang tahu macam mana?"kata sahabatnya itu gelabah

"Tak ada apa punya. Dah jom!"kata lelaki itu sebelum menaiki keretanya lalu mengekori kereta 2 gadis tadi.

Milik Ziyyad MateenWhere stories live. Discover now