Tubuhnya dipeluk. Matanya gian melihat keindahan bulan dilangit. Itulah hobinya setiap hari. Melihat keindahan bulan dan bintang pada waktu malam. Kecerahan dan kecantikkan bulan bintang sangat kontra dengan kegelapan malam. Kesejukan malam itu membuatkan dia sesekali mengosok lengan.
Meskipun hoodie tebal menyelimuti tubuhnya, rasa sejuk itu masih ada.
"How are you guys up there? Doing well?" Zinnirah berbicara sendirian mempersoalkan keadaan arwah orang tuanya dialam abadi. Bintang-bintang yang menyerlah disebalik kepekatan malam difokusnya.
Ziyyad hanya memerhati gadis itu daripada dalam. Zinnirah sedang menyandar ditembok luar rumah sambil menghadap langit. Ralit sungguh Zinnirah sehingga tidak menyedari lelaki itu sudah berada disebelahnya.
"Coffee?" secawan mug berisi coffee latte dihulur ditangan kanan kepada Zinnirah.
Zinnirah terus menegakkan duduknya apabila sedar dengan sergahan itu. Sebuah senyuman dihadiahkan lalu huluran itu disambut.
"Thank you."
Ziyyad mengambil tempat disebelah Zinnirah. Sesekali dia mencicip minumannya. Asap-asap yang keluar daripada cawan menandakan ianya masih hangat.
"Awak tengok bulan?"
Zinnirah menganggukkan kepala.
Ziyyad senyum. Dia melabuhkan punggung disebelah Zinnirah. Tubuh gadis itu ditarik kedalam pelukannya. Kepala Zinnirah disandarkan kepada dadanya. Mereka sama-sama melihat langit.
Zinnirah selesa dalam pelukan itu.
"Awak fikir apa? Mind to share?"
"Just about fate... "
"If you don't mind, can I ask you something?
"Sure. Whats?"
"Apa yang sebenarnya jadi dengan family awak? I means parents awak passed away sebab apa?"
Zinnirah berdehem. Lama dia tidak membuka cerita kisah hidupnya kepada orang. Hanya mereka yang benar-benar dipercayai mengetahui hal sebenar.
"Arwah ibu dan arwah ayah meninggal sebab kemalangan. Waktu itu, mereka dalam perjalanan balik rumah lepas selesai tunaikan umrah ditanah suci. Tapi Allah takdirkan mereka pergi dulu." masih segar difikirannya bagaimana terkejut dirinya apabila dikhabarkan tentang hal itu oleh Hamzah.
"So awak anak tunggal? No siblings?"
Zinnirah terdiam. Siblings?
"Saya ada kakak tapi saya tak tahu dia dekat mana sekarang. Kami lost contact."
Ziyyad menganggukan kepala tanda mengerti.
"Lepas arwah pergi, saya dan kakak tinggal di rumah Kebajikan. And suddenly lepas beberapa bulan, ada orang ambil kakak sebagai anak angkat. So, saya stay sendiri dekat tempat itu until umur 17." dia sendiri menyambung cerita tanpa dipinta.
"Kenapa awak duduk rumah kebajikan sedangkan Pak Ngah masih hidup?" bukankah mengikut agama, keluarga bapa bertanggungjawab menjaga waris si mati yang bawah umur?
Zinnirah senyum kelat.
"Kita tak boleh paksa orang. Dia ada life dia sendiri. Orang dah tak sudi, takkan kita nak paksa."
Ya, memang dia bersetuju pada masa itu supaya dihantar ke rumah kebajikan. Namun tahun berganti tahun, fikirannya semakin matang. Dia tahu perbuatan Hamzah itu salah. Itulah sebab hatinya liat menerima kemaafan daripada Hamzah.
YOU ARE READING
Milik Ziyyad Mateen
RomancePemergian ahli keluarga diusia kecil benar-benar meruntun jiwa seorang ZINNIRAH AISYAH. Tahun berganti tahun dia bangkit meneruskan hidup seorang diri demi satu tekad dan hasrat. Dia harus menjejak kembali dimana keberadaan satu-satunya ahli keluarg...