Habis SPM

1.8K 16 0
                                    

Maka hari ini berakhirlah kertas SPM terakhir aku, aku rasa seperti telah bebas dari segalanya...

Aku Haz, seperti yang aku katakan, aku pelajar tingkatan lima, aku telah berjaya mengharungi kesemua kertas SPM dengan selamat, results, sabar dulu. Kawan baik aku, Min, dia berjanji akan bawak aku pi jalan-jalan ke KL selepas tamat SPM. Ibu dan bapa aku tahu tentang plan ini dan mempersetujui, kerana keluarga Min dah tak asing lagi dari keluarga aku, kami dah berjiran sejak kecil lagi, dari tadika hinggalah menengah, sama-sama.

Balik sahaja kami dari sekolah, aku dah excited sangat nak ke KL, selama aku pergi, hanyalah dengan parents aku, dan kali ini, tanpa mereka, aku dgn Min sahaja, satu perkara yang sangat aku nantikan. Kami plan untuk tumpang di rumah kakak Min, Zura, yang bekerja di KL, jadi esoknya juga kami bertolak, bawa motor masing-masing, ala konvoi, ambil feel. Senang kata, semuanya selamat dan kami sampai kat rumah kakak Min, di Petaling Jaya, Kak Zura beri kami spare kunci rumah siap, kot dia keluar, nak kunci rumah nanti.

Dipendekkan cerita, aku dan Min ronda habis, jalan-jalan sana sini, tengok di internet semua tempat yang best kat situ. Awal plan nak sewa kereta, tapi fikir balik costing tinggi dan kemungkinan boleh sangkut kat jem nanti, jadi kami hanya naik satu motor, motor Min, motor dia baru lagi, lawa, tak risau kalau apa-apa masalah kat tengah jalan. Padahal malas nak isi minyak kat motor aku jer.

Kami pusing punya pusing, singgah sini sana, hari pun dah nak malam, tak sedar pun masa berlalu dengan pantas. Then last spot kami nak usha, Tasik Kelana Jaya, sebab kami dapat tahu situ port gay, senang kami nak skodeng, nak tengok aktiviti mamat-mamat gay, almaklumah kami nakal. Sampai jer kami kat sana, kami terkejut, lawa gak, ingat teruk sangat, tapi time tu tak ramai lagi, baru beberapa orang yang ada, tapi kami dah perasan, ada yang mula berseloroh manja antara satu sama lain, kami duduk di tepi tasik, memerhati sekeliling, buat bodoh, macam menikmati pandangan. Padehal dok cari mana pasangan gay. Kami nak tengok live, nak tahu serba sedikit.

Lepas tu, ada la datang dua orang mamat ni, gaya-gaya lembut sedikit, tapi tak la sotong sangat, pakian masih seperti lelaki, cuma seluar tu ketat gila, approach kami, start bual, apa orang kata, fishing?, menjaul minyak, kami pun tak arif sangat, tapi layan jer la dua orang mamat ni, rasanya gay dah tu.

Lelaki A : Hi boys, buat apa kat sini ni?

Lelaki B : Humm, cute face la diorang ni, underage ke? Berapa umur?

Min : Ehh, belum apa-apa lagi dah soalan bertubi-tubi, korang siapa?

Aku sapu belakang Min, konon nak tenangkan dia, padahal over lebih tu.

Lelaki A : Whoa whoa there, relaks, cool, sorry, I Amirul and he, Razman, sorry tak kenalkan diri dulu.

Aku : Tak apa, aku Haz, ni Min, kitorang saja datang lepak, dengar sini view cantik.

Razman : Haah memang cantik, I datang sini nak cuci mata, lagi-lagi jumpa you dua, kalah Eyemo!

Min : So korang datang sini just cuci mata? Nothing else?

Amirul : Haah, dah tu, you espek kitorang buat apa?

Aku : Fishing? Hahaha, sorry, gurau.

Aku cuba cover malu, obvious sangat aku rasa tu, Amirul dan Razman saling pandang antara diorang, tak sewenang-wenangnya diorang duduk sebelah kitorang dua, kapit kiri kanan. Sebelah aku Amirul, sebelah Min pulak Razman, gaya diorang tak macam nak sembang sahaja.

Amirul : So, you dua orang bukan orang area sini kan? Tak pernah nampak pun sebelum ni?

Razman : Haah, and tak apakan kitorang duduk sembang dengan you dua, tak kacau kan?

Serendipitous?Where stories live. Discover now