Aku : Ibu! kenapa bila dekat dengan lelaki lain, Haz jadi takut sangat-sangat, tapi bila dgn Min, Haz rasa tenang.
Ibu : Yer la, Min dengan Haz kan rapat, dari kecik lagi, selalu berkepit Haz dengan Min, tak jumpa Min sehari tak sah.
Aku : Ibu.... malu la Haz...
Ibu : Dah betul, hummm... comel anak ibu.
Aku : Ibu... Haz... mintak maaf...
Ibu : Haz buat salah apa kali ni? Pergi dating dengan Min senyap-senyap?
Aku : Ibu... tak la... Haz nak mintak maaf sebab Haz tak macam along... Haz tak normal...
Ibu terdiam, dia melihat aku dengan penuh sayu. Ibu belai rambut aku dengan lembut, terasa kasih ibu sungguh dalam.
Ayah : Tak payah nak buat adegan adegan kesian sedih ni. Belajar elok-elok, kahwin, bak cucu.
Ibu : Ayahnya pun... Nak anak kita kahwin dengan siapa? Boleh ke dia kahwin dalam keadaan macam ni?
Ayah : Kahwin jer la dengan Amin tu, dah korang dua selalu sangat berkepit sama-sama, kalau kau ni anak dara, entah berapa orang cucu ada sekarang.
Muka aku jadi merah padam, aku tak tahu ayah marah, atau sakat aku.
Ibu : Ayahnya ni kan! saja kan! tengok Haz tu dah sedih.
Ayah : Ayah bukan marah, ayah cakap perkara yang betul. Ibu dan ayah kau ni, kitorang sendiri tak tahu sampai bila kitorang boleh hidup. Along kau tu, dah pergi luar negara, bukan reti nak telefon, khabar apa pun tak tahu.
Ibu : Bukan along selalu whatsapp ke?
Ayah : Itu dia apa app dengan ibu dia jer, ayah dia ni, dah lupakan.
Ibu : Ayahnya merajuk tak kena tempat. Kalah anak dia sorang ni.
Ayah : Merajuk la, dah kau tu Haz, dah kau nak jadi bini Min, belajar la masak dari ibu kau ni. Belajar jaga suami, kalau kau kahwin dengan Min nanti, dia tak gatal cari perempuan lain. Pastu dapatkan anak sorang. Bagi ibu kau ni sibuk sikit layan cucu, tak larat dah ayah kau ni.
Ibu : Situ pulak ayahnya, ni Haz nak kahwin dengan Min satu cerita, yang nak suruh dia mengandung tu macam mana?
Ayah : Kat klinik sekarang banyak cara, alat moden semua boleh buat. Tu apa, bayi tabung uji. Apa mother entah, boleh la tu, asal ada keturunan kau tu Haz.
Ibu : Ni mesti pengaruh TV kuat, merapu betul la ayahnya.
Aku tersedar, sinaran bulan terang menyinari bilik aku. Malam ni entah kenapa, sejuk tapi aku berpeluh sangat. Aku bangun teringatkan mimpi tadi.
"Mainan tidur betul... ayah aku cakap macam tu... mustahil... Impossible!"
Aku rebah semula atas katil, teringat kat Min, rindu pulak dia malam-malam ni. Mata aku makin kuyu, aku sambung tidur.
YOU ARE READING
Serendipitous?
RomanceKisah perjalanan hidup Hazriq meningkat dewasa, ketidakstabilan emosi dan hormon menjadikan dia terdedah kepada satu dunia yang baru. Tersesat mencari realiti kehidupan.