Dr Adib : Hazriq! See me in my office after this, can you?
Aku : Boleh Dr.
Amir : Apahal weih Dr Adib nak jumpa kau? Kenapa bukan aku? nak ikut weih!
Aku : Kau tak yah nak mengada Amir! Dia nak jumpa aku sahaja! Not you! sorry beb! you lose! hahahaha!
Seronok aku sakat si Amir ni, mana taknya, crush dia Dr Adib, tapi tak pernah nak luah perasaan atau approach Dr Adib, dia tu penakut.
Amir : Shit la you Hazriq! Tak payahlah nak tamak sangat, kau kan ada Amin, tak kan Dr Adib pun kau nak try? bitch!
Aku : Shush! Mana kau tau aku dengan Amin? Sapa bagitau?
Amir : Please la Hazriq, you can fool others but not me! I can see you as clear as glass ok. So... anything to confess?
Aku : Nasib semua dah keluar, kau ni gila la, jangan la cakap kuat-kuat. Mana kau dengar Amir?
Dalam kepala aku berfikir panjang, siapa lagi yang tahu?
Amir : Owh please, tak ada sesiapa pun bagitahu aku. I can see your expression bila bercakap pasal Amin, time kau text dengan dia, lagi-lagi bila kau jumpa dia lepas kelas. Serious obvious giler beb, so spill the beans!
Aku : Mr Bean?
Amir : Bitch! You dengan Amin, apa relationship korang, siap duduk serumah dari sem satu lagi kot.
Aku : It's complicated... but please rahsiakan about it Amir... i beg you...
Amir : Humm... if you cooperate!
Aku : Cooperate apa pulak ni?
Amir : Later you tell me all about your relationship, i nak tahu. And, i nak follow you jumpa Dr Adib!
Aku : Ok... ok... but promise you tak tell a soul?
Amir : If you cooperate, and that's the deal!
Aku pening nak layan Amir, tapi dia aku selesa kawan, tak macam lelaki lain, aku still takut, tapi Amir tak. So dialah sahabat aku di UTeM.
_____________________________________*Knok knok*
Dr Adib : Masuk!
Aku : Assalamualaikum Dr Adib! ada apa Dr nak jumpa saya?
Dr Adib : Yes Hazriq, masuk, have a seat. You alone?
Aku : Yes...
Padahal Amir dok tunggu kat luar, dia nak skodeng apa Dr Adib nak dengan aku. Dia kata feeling dia cakap something exciting akan berlaku, apa benda pun aku tak tahu. Dia suruh aku rahsiakan kehadiran dia.
Dr Adib : It's about the assignment yang saya bagi before. Tell me, siapa yang tulis?
Aku : A..... Amir and me la Dr!
Dr Adib : Don't lie, saya tak percaya! This is not something that Amir can come up with. Penulisan dia sebelum ni semua simple and straightforward.
Aku : Kitorang buat sama-sama Dr. Kenapa? Ada masalah ke Dr?
Dr Adib : Yes! This is a big problem. I take plagiarism seriously. And if you dare to cheat, i tak akan hesitate ambik tindakan.
Aku : Jujur Dr, i tak curi mana-mana, i tak upah sesiapa pun, kalau i copy pun, i ada cite kat hujung sentences, itu pun hanya definition.
Dr Adib : Saya tak cakap pun you upah orang! So who you paid for this?
Dr Adib tiba-tiba bangun dari kerusi, dia mendekati aku yang tengah duduk. Dia berdiri betul-betul di sebelah aku sekarang, dia memusingkan kerusi aku menghadap ke dia.
YOU ARE READING
Serendipitous?
RomanceKisah perjalanan hidup Hazriq meningkat dewasa, ketidakstabilan emosi dan hormon menjadikan dia terdedah kepada satu dunia yang baru. Tersesat mencari realiti kehidupan.