عشق و جنون _ البداية

124 5 0
                                    

الفصل الأول
البداية.. انا فريدة دكتورة نفسية مبتدئة بدأت شغلي ف مستشفى للامراض النفسيه حسا ب قلق من اول يوم لكن انا متفائلة خير تمسك فريدة ملف اول مريض لها اسمه هاكان تعرض ل صدمة إصابته ب الربو و الصرع و الانعزال عن المجتمع و الانطواء فريدة : سبب الصدمة دي ايه دكتور جوكهان : بيقولوا حبيبته ماتت أو تقريبا سابته و اختفت و هو كان بيحبها جدا ف متحملش الصدمة و جيرانه اتصلوا بالمستشفى عشان ياخدوه لأنهم خافوا عليه أن يجراله حاجة و اجا هنا بس علاجه صعب شوية و اغلب الوقت بيفتكرها و بتجيله النوبة .
تدخل فريدة للغرفة تراه يجلس على كرسي هادئ جدا فريدة : صباح الخير هاكان : صباح النور فريدة : انا فريدة الدكتورة الجديدة هاكان : الي هتديني شوية ادوية تخنقني بيهم زي اي دكتور ما بيعمل و خلاص فريدة : لا مش كدا .... هو انت ممكن متتعامل معايا على اني دكتورة و انت مريض ممكن تتعامل على أننا اتنين اصدقاء جدد ينظر لها هاكان بعينيه الخضراء هاكان : موافق فريدة : انت ليه يا هاكان يتفضل قاعد هادي و مش بتحاول .... تتكلم مع حد هاكان : مين قالك اني مش بتكلم مع حد انا جيسي قاعدة بتتكلم معايا و سامعاكي اهي فريدة : ج ج ..جس..جيسي مين هاكان : حبيبتي الي ماتت بس هي رجعتلي تاني تقلق فريدة و تستأذن و تخرج جوكهان : بيخوفك عشان تمشي .... انا عارف فريدة : و هو عمل كدا ليه جوكهان: دي طريقة بيقدر أنه يطفش بيها أي دكتورة تحاول تتكلم معاه ف لازم تبقي عارفة ان هاكان دا شخص ذكي و لو عايز يطفشك هيعمل كدا و انت لازم تفتحي مخك و تتعاملي ب نفس الذكاء دا .
تذهب فريدة للمنزل و تظل مستغربة أفعال هاكان ف لا احد يفعل ما يفعله و تذهب فالصباح الباكر للمستشفى و يراها هاكان: اهلا شكلك مخفتيش من الي حصل امبارح فريدة : اهلا دي حاجة متخوفش .... ممكن نتكلم جد شوية انت ممكن تتكلم و تطلع الي ف قلبك لان قعودك هادي كدا مش هيفيد هاكان : ايوة انت كدا اقنعتيني .......*يسود الصمت* هاكان : بداية ما اجت سكنت معايا تبدأ فريدة فالكتابة هاكان: حبيبتي جيسيكا كانت بنت جميلة و طيبة اوي حبيتها لما كنت ف لندن و رجعنا تركيا و قعدنا ف بيتي اكتشفنا ف يوم أن جيسي حامل كانت فرحة لينا كلنا بس قلق ف نفس الوقت عشان مش عارفة هتوصف الوضع ازاي ل اهلها ف لندن لحد ما فيوم من كتر قلقها و زعلها *يبدأ فالبكاء* ابننا مات و هي اخدت الذنب عليها و نفسيتها تعبت و بقت بتقطع اي حاجة تشوفها فالبيت و قصت شعرها لحد ما فيوم كنت ناوي اجيبلها ورد يمكن يغير نفسيتها لما دخلت البيت لقيتها لقيتها مشنوقة لم يكمل هاكان كلمته الأخيرة و بدأ فالانهيار و جائت له نوبة ربو و تساعده فريدة و يتحسن و تساعده للذهاب السرير يبدأ بالصراخ قائلا : انا اتحملت كتير و كل ما حد يجي يتكلم معايا يقولي انا حاسس بيك انا مفيش حد هيحس بالي حسيته ابدا عمر ما حد هيبقى مكاني ولا هيحس بيا يهدأ و ينظر لها نظرات رجاء قائلا :انت الوحيدة الي قلتلها كل دا الوحيدة الي مقالتليش كلمة انا حاسس بيك* تترغرغ الدموع ف عينيه * ساعديني ارجوكي فريدة : انا معاك يبدأوا. في الحديث و تزداد الجلسات و يبدأ هاكان نسيان و تخطي الصدمة و يتعاملان ك اصدقاء مقربين الى أن يقابل اخو جيسي و يبدأ أخيها في رمي الذنب على هاكان و يصاب هاكان بنوبة صرع و تشنجات تدخل فريدة مسرعة الغرفة و تخرج منها الرجل و تذهب ل تساعد هاكان فريدة : انا هنا انا هنا معاك موجودة متخافش من حاجة كل الي حصل انت ملكش ذنب فيه يبدأ هاكان فالهدوء و يعطوه مهدئ و تضعه فريدة عالسرير *تتلاقى النظرات * .
تزيد الجلسات و يزيد تعلق فريدة ب هاكان الى أن تتحسن حالته يدخل جوكهان و يحاول مضايقة فريدة ف يفيق هاكان و يضربه و يصاب ب نوبة ربو و تحاول فريدة أن تساعده و لكن الممرضين كانوا يسحبوه الى غرفة العلاج الصعب و تجري فريدة نحو هاكان و تسحبه و تطلب منهم تركه و لكن لم يستجيبوا و تبكي و هو يصيح ب فريدة و يبكي و تحاول فريدة مساعدته و تحتضنه ثم تحاول سحبه للخارج و لكن يدها تفلت و تقع و لم تتحمل الصدمة و تصاب بالاغماء يأخذوا هاكان ل غرفة العلاج الصعب و بعد أن يعطوه مهدئ يسحبوه ل غرفته و تراه فريدة التي كانت تنتظره و تذهب نحوه و تضعه عالسرير و دموعها تتساقط منها يفيق بعدها هاكان و يحضن فريدة و يطمأن عليها و هو يرتعش ثم يقول لها و هو ممسك بوجهها : فريدة انت انت كويسة انا خفت عليكي جدا انا مش هسيبك و مش هرتكب غلطة تخليهم يبعدوكي عني عشان انا انا بحبك تصدم فريدة كأنها كانت منتظرة أن يقولها هاكان: انت انت كمان بتحبيني؟ تهز فريدة رأسها بالموافقة و تحتضنه و تفيق فالصباح و لم تراه لتكتشف أنه هرب و لكنه ترك لها ورقة عن مكانه و تذهب فريدة عند الجبل و تراه هناك فريدة : هاكان يذهب مسرعا و يحتضنها و يقبل وجنتها فريدة : انت هنا ليهفريدة : انت هنا ليه هاكان : انا لازم اموت فريدة : ايه بتقول ايه انت مينفعش تموت انا مش هسيبك لا هاكان : قبل كل حاجة انا عايز اعترف اني اني .... انا الي قتلت جيسي هي مموتتش نفسها انا الي موتها فريدة : ازاي هاكان: حزني على ابني و على الحادث دا هو الي دفعها انها تقتل نفسها انا مش لازم ابقا موجود انا لازم اموت فريدة: لااااا يرمي هاكان نفسه من الجبل و هو ينظر ل فريدة و يقول : انا بحبك تبكي فريدة و تظل تصرخ تضرب يدها فالارض .
الاعتراف بالذنب في وقت متأخر يصبح كارثة تؤدي بحياة الشخص و من يحبه.

عشق و جنون حيث تعيش القصص. اكتشف الآن