عشق و جنون _ غريب الاطوار

6 1 0
                                    

الجزء التاني
الدكتور: ولما روحتي البيت كان رد كرم ايه دينيز: روحت البيت و لقيت كرم مستنيني و على وشه الشك كالعادة و اضطريت اقوله اني توهت و عقبال ما لقيت تاكسي يروحني ف وسط المطر .
تدخل دينيز غرفتها و تغير ملابسها و تستلقي على السرير و تنام و تنفصل عن عالمها الملئ بالشك و تحلم بعالم البير الملئ بالمهرجانات و السيرك و الحلوى و تقف بداخل المكان و ترى البير يقف على المسرح و يخفض رأسه ليحي الجمهور و يختفي فجأة و تنظر حواليها لتراه يعبر خلفها و يمسك يدها و يلفها و يتركها و يمشي و تظل تلف و تدور و تدور و تقف و تبدأ موسيقى البيانو بالعزف بشكل مرعب و تنظر لترى كرم زوجها ينظر لها بشك و يعزف البيانو بغضب و تبدأ في سد أذنيها و تبكي و تجري نحو الإتجاه الذي به البير و تقع و تنجرح يدها و تقف و تنظر لجرحها معذبة الروح و تشعر بيدين تحاوط كتفيها و تبدأ في تحسس يدها المجروحة و تراه البير و يمسك يدها و ينفخ جرحها ليختفي و يتحول الى ريش و تفيق و ترى نفسها تعرف و المريب بالأمر انها رأت ريشة بجانب مصباح الضوء .الدكتور: دا معناته ان الي حصل حقيقي دينيز: دا كان حلم معرفتش ازاي الريشة دي جت اتجننت و خفت و فكرت مليون مرة فالكلمة الي قالهالي قبل ما امشي الي هي أنه أنه هيلاقيني بس انا مش هلاقيه فكرت اني اروح عالم الاحلام دا تاني بعد شغلي بس الصعقة اني لقيته مسرح مهجور و مترب ما هو مش معقول الي الناس شافته و ضحكت على حركاته ف اول مرة اشوفه فالمطعم يبقى شبح في حاجة غلط .
تقف دينيز مصدومة أمام المسرح المهجور و المحطم أنه نفس المكان ولكن ليس نفس الهيئة التي رأته به و فجأة يبدأ كل شئ بالتحرك و تعود كل شئ كما كانت و الاضواء تشعل و كل شئ كما كان من قبل و تفقد توازنها و قبل أن تقع يمسكها البير البير: شوفتي لقيتك ازاي يأخذها للمسرح و تفتح الاغاني و يبدأ البير بالرقص هو و دينيز و يعترفان بحبهم لبعض و يتصادقوا لشهر البير: تقبلي تتجوزيني دينيز: بس انا متجوزة البير: و انت معترفتيش بجوازك دا قبل علاقتنا ليه دينيز: انا مستعدة اسيب كل حاجة عشانك انا مش سعيدة ف حياتي انا جيتلك لاني كنت وحيدة ف حياتي و محدش كان مهتملي كنت بتعامل بقسوة ف حياتي دايما الندبات الي ف كل ايدي دي من كرم لما بيرجع سكران بيضربني كتير انا كنت نكرة و عدم انت رجعتلي وجودي و سعادتي *تضع كفيها على وجنتيه* يحضنها البير. و يقول لها كرم دلوقتي بيخونك تتركه و تقول : ايه البير: بيخونك لو روحتي هتلاقيه بيخونك تذهب مسرعة و تراه مع فتاة بالمنزل و هو مغمور بالشراب و تذهب له باليوم الاخر و تتطلق منه و يرسل لها البير رسالة بأن تأتي له بالمسرح .
الدكتور: اهدي اهدي خلاص *تبدأ دينيز بالبكاء و الارتعاش و كادت أن تقطع الكرسي بأظافرها* دينيز: الجزء دا صعب انا مش قادرة الدكتور: تمالكي نفسك لو حكيتي هترتاحي من الجزء دا .
تذهب دينيز للمسرح و تراه يقف على المسرح و تقول له انها تركت كرم من أجله البير: عشان انت غدارة ...تعتبري غدرتي بجوزك عشان واحد عرفتيه من وراه دينيز: انت بتقول ايه دا خانني و انت الي قايلي كدا كرم: انت اتخدعتي يا دينيز انا خدعتك و غدرت بيكي زي مانتي ممكن تفكري بيا فالمستقبل الي متعرفيهوش أن جوزك اه كان سكران لكن الي انتي شوفتيه دا كان ظل واحدة انا الي شكلته عشان اخدعك بصريا لكن انا للاسف هغدر بيكي دلوقتي يخرج مسدسه دينيز: لا *يضعه على راسه* دينيز: لااا تخرج الطلقة و تنتهي حياته دينيز: لااااااا ينتهي العالم الذي صنعه من الخدع البصرية .

عشق و جنون حيث تعيش القصص. اكتشف الآن