Bab 15

4.2K 86 14
                                    

Usai mengemas dapur, Deeja mengasingkan diri di dalam bilik sedangkan yang lain-lain sedang berkumpul di ruang tamu. Skrin telefon disentuh. Naik notifikasi di FB Shinyu. Nampaknya Shinyu ada cerita terbaru!

FACEBOOK: SHINYU

Baru sahaja Alya keluar dari pejabat, hujan turun dengan lebat. Sedang dia berkira-kira berfikir untuk meredah hujan atau pun menunggu hujan reda, susuk tubuh seorang lelaki sudah berdiri di sebelahnya.

Lelaki itu tersenyum. Namun wajah gadis itu sudah pucat tanpa darah.

"Hujan ni... Mari saya payungkan awak ke kereta," pelawa lelaki itu dengan senyuman yang tersungging di bibir.

Tapak tangan dikepal. Menahan getaran yang berlabuh dalam dada.

"Saya nak minta tolong dengan awak." Lambat-lambat si gadis bersuara.

"Apa dia? Cakap je apa." Seperti selalu, bibir Leo tak pernah lekang dengan senyuman.

"Tolong... Tolong jangan senyum di depan saya. Tolong jangan baik sangat dengan saya. Tolong jangan tegur saya. Tolong jangan pedulikan saya. Tolong jangan pandang saya. Tolong jangan muncul depan saya. Tolong bantu saya hilangkan perasaan saya pada awak. Tolonglah..." Suara di hujung sudah bergetar. Menahan esak tangis yang bakal pecah. Bertahanlah... Janganlah di hadapan lelaki ini.

Tidakkah lelaki ini ingat bahawa, lelaki ini baru sahaja menolak lamarannya? Kejadian yang menyakitkan itu masih segar dalam kotak ingatan. Masih tidak berganjak sedikit pun.

"Awak..." Belum sempat lelaki itu bersuara, si gadis sudah menyampuk.

"Maaf kalau saya keterlaluan... Assalamualaikum." Kaki terlebih dahulu mengambil inisiatif untuk pergi. Meninggalkan lelaki itu dengan air muka yang sukar untuk ditafsirkan.

Kali ini, jangan salahkan hujan bila wajah ini basah kerana air mata.

Ada cerita yang ditakdirkan tidak berakhir dengan bahagia. Mungkin, salah satunya adalah cerita dia. Gadis malang yang tersalah menjatuhkan hati.

Takdir tak selalu mengizinkan kita memiliki segala yang kita sukai.

Xoxo,

Shinyu.

#nextchapter

#AlyaLeo

Aduh, cerita patah hati lagi ke, Shinyu? Memang menyedihkan bilamana kita bukan watak utama dalam kehidupan orang yang kita kasihi. Kisahnya dengan Alya hampir serupa tapi tak sama.

Lama Deeja melayan perasaan sendiri sebelum pintu bilik diketuk. Muncul mama di balik pintu.

"Deeja, Kak Mel dah nak balik." Menyambut kata-kata mama, terus Deeja keluar dan bersalaman dengan bakal kakak iparnya itu.

Jika ikut perancangan, dia akan bermalam di rumah mamanya. Tapi seperti biasa, Deeja kalah dengan keadaan di dalam rumah ini.

"Tak nak tidur sini?" Suara Puan Salmiyah ketika menghantar Deeja ke muka pintu.

"Deeja ada hal sikit nak urus, ma. Nanti Deeja balik tidur sini, ya?" pujuk Deeja tersenyum manis.

Puan Salmiyah ingin menahan si anak dari pergi. Tapi segenap hatinya membiarkan. Untuk apa Deeja di sisi jika dia hanya melihat wajah kelat Deeja yang asyik memendam rasa? Dia tak boleh pentingkan diri sendiri.

"Kalau balik rumah ni rasa panas aje, kan? Kenapa, rumah ni bertukar neraka ke?" sampuk si ayah di ruang tamu. Sikit pun tak dipandang pada si anak.

Kata-kata si ayah langsung tak dihiraukan. Terus Deeja keluar dari rumah usai bersalaman. Umar yang pada mulanya duduk di sebelah si ayah, jadi panas punggung. Akhirnya dia pun bangun dan berlalu masuk ke dalam bilik. Rasa kasihan pada si adik jadi bertimpa-timpa.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 10, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Bidadari Tanpa SayapWhere stories live. Discover now