new life ?

130 13 4
                                    

so yayh aku first² tu masih berbelah bagi untuk berubah . rasa macam diri hipokrit pula . tapi " sampai bila aku nak jadi jahat ? " . tu je yang soalan yang bermain di fikiran aku . aku bingung dengan segala persoalan yang bermain di minda aku ni . macam nak ditelan mak , nak diluah abah ( eh abah ? ) hahaha .

so i decided untuk cuba cuba nasib jela . rela kan hati untuk pakai tudung labuh tu even em paham paham jela . but what can i say , kita ni manusia bukan malaikat . bukan nya harini kita berubah , esok terus jadi alim ulama' . dear sahabat hijrah , perubahan tu memerlukan masa , sayang . buatla secara berperingkat , bukannya gelojoh semua awak nak ubah . slow² , kalau dah rasa ok dengan satu step ni and then boleh teruskan dengan step yang lain . okay korang ? .

ok back to my story , so aku cuba buat tips tu . cuba untuk rela kan sepenuh hati untuk pakai tudung labuh tu . as i said , kita takboleh nak segalanya dalam masa yang sama kan ? so yayh , perangai aku kompom ambik masa yang lama untuk diubah . aku rasa kifarah tu kena dekat aku balik , ingat tak masa aku sound snr tu , yang aku cakap , " tak guna pakai tudung labuh tapi mulut macam gmp*** " . yayh , its back to me !

aku pakai tudung labuh tapi aku still mencarut , memaki . of cos la ia akan memberikan perpektif yang negatif dekat orang lain kan ? lagi lagi budak aliran agama . sebab diorang rasa aku ni memburukkan imej orang yang pakai tudung labuh . tapi aku nak buat apa , that's myself ! rasa macam nak g sound je deme tu .

pestu lama lama aku rasa , aku dah biasa dah pakai tudung labuh tu . so i start with the handsock ? ya rabbi , first² pakai tu gentle panas do . dia punya rimas tu haihh , cane deme yang lain pakai ? ni malaysia la bukan london ! first² tu biaselah on off pakai handsock .

bila kau dah dekat tahap yang lain , orang masih mengata lagi ! kalini fuh mendadak do marketing mb masa tu . mb ? ( makcik bawang ) nak haha . ramai yang kata aku berubah ni sekejap je , esok lusa mula la perangai setan dia lagi ! fuh bila dengar tu , rasa nak debik je muka dia . oh yas , sikap panas baran aku gentle susah nak ubah do . mybe sebab aku taksolat lagi kot masatu . yela , "Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu, apabila salah seorang antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk." (hadis riwayat Abi Daud).

aku takreti do nak fakekan diri aku , acah lemah lembut , sopan santun . eeee tolong la , that's not myself ! apa ingat orang macam aku tak boleh berubah ? aku akan tunjukkan dekat dunia yang ak boleh ! but im wondering , kenapa certain orang suka memperlekehkan orang lain untuk berubah ? hidayah tu milik Allah , sayang . no matter kau ni siapa di kisah silam kau , hatta kau seorang penzina atau pembunuh sekalipun . kalau kau nak berubah , pasti Allah akan terima kau balik . jangan malu untuk berubah tapi malulah umur dah meningkat tapi masih sombong dengan Allah .

bila aku lalu dekat sebelah je , mulalah buat muka macam orang sakit perut . kalau ikodkan hati , memang lebam muka dia . first first tu memang fikir macam susah je nak berubah , rasa nak stop je benda gila yang aku buat sekarang ni . rasa macam nak putus asa dengan rahmat Allah pun ada . tapi idk , aku masih keras kepala dan berdegil to make the changes . yela , ustazah aku pernah cakap , kalau takmmpu nak jadi baik , jangan jadi jahat . kalau dah jadi jahat , jangan jahat selamanya . fahamm ?

tapi aku tak tahu kenapa jiwa aku masih lagi tak tenang . tak cukup ke aku buat perubahan ni ? eh lupa something , solat pun tak macam mana nak tenang , ye dokkk ? haha .

#sorrylahambarsikit hahaha .

hit the star pleasee !!

hanyut lagi ?Where stories live. Discover now