er aku bukan ustazah 😒 .

88 12 0
                                    

bila aku dah selesa pakai tudung labuh and rasa nak istiqomah . bappp , mulut manusia mulalah memainkan peranan .

" wah ustazahh razz ahh , bapak ah jadi ustazah dahh , kalau boleh labuh lagi tudung tu biar sampai sapu lantaii , senang kerja makcik sapu tu hahahaha " .

EH AKU BUKAN USTAZAH LA !!

gentle talk ah manusia sekarang memang menilai seseorang dari luaran . asal pakai tudung labuh je , ustazah . asal pakai  songkok je , ustaz . asal pakai serban je , alim ulama . asal onggok je kau hahaha ( lek gurau ) . tapi adakah kita lupa masa zaman Rasulullah saw , abu lahab dan abu jahal jua berjubah tapi ? yass , pemakaian seseorang bukanla lesen untuk kita menilai mereka :)

but , what can i say ? hidup tetap berjalan walau kita pilih untuk kekal di masa silam . jadi kenapa kita pilih perkara yang merugikan ? jangan kenangkan satu perkara yang buat kita jauh dari Allah swt :)

ohyas sudah tentu aku dihantui oleh kisah silam aku . jujur aku cakap , kadang kadang aku takmampu nak teruskan perubahan ni sebab asyik teringat je semua kesalahan dan kesilapan aku di masa silam . lebih teruk lagi , bila masyarakat di sekeliling memperlekehkan perubahan aku . dan ada yang cakap , " Allah takkan ampun kan dosa kau , nak acah alim la tu " . Allahu , terkesannya aku masatu !

gentle ah , aku stuck . macam laluan untuk aku jadi hamba Allah swt yang baik masa tu macam disekat oleh satu dinding yang besar dan tebal . aku takmampu bergerak untuk teruskan perubahan ni kerana langkah aku terhenti di lorong yang ak sangkakan jalan mati :) tapi aku yakin aku nampak cahaya sakti yang mampu menebusinya dinding itu . AKU YAKIN PASTI ADA !

fyi ,kekadang kita terlalu fikirkan apa pandangan orang sekeliling dekat kita . " kalau aku berubah ni , nanti apa pulak deme fikir". tapi kita takpernah terfikir pun apa PANDANGAN ALLAH dekat kita kalau kita terus menerus hanyut dalam dosa dan maksiat "(  . kita takpernah terfikir pun apa PANDANGAN ALLAH dekat kita bila kita nak ubah diri kita untuk jadi orang yang lebih baik . pernah terfikir ? tak kan ? yass , aku pun . aku terlampau risau pandangan orang lain dekat aku berbanding pandangan Allah dekat aku .

kadang kadang aku terfikir , aku jadi jahat pun orang mengata . jadi baik pun orang mengata lagi ! aku cuba untuk sabar dengan semua benda , katakanlah apa yang kalian suka selagi kalian diberi nikmat untuk berkata kata . oleh sebab tu , aku prefer untuk dikata katakan dalam keadaan yang lebih baik . faham tak maksud aku ?

tapii , jujur la guwa cakap . sekuat mana seseorang , ada kalanya dia akan rapuh . setabah mana seseorang , ada kalanya dia akan berputus asa . sesabar mana seseorang , ada kalanya dia akan meledak jua . kerana apa ? kerana kita semua manusia yang tidak sempurna . sebabtu kita sebagai manusia perlu bantu membantu . kebaikkannya dan kekurangannya kita tolong . kesalahanya kita betulkan . jangan ego , kerana ego itu sifat iblis . syurga neraka pilihan kita ? Allah berikan akal , gunakanlah ia sebaik mungkin . bukan jadikan koleksi alasan terus berbuat dosa dan noda :) .

tipulah kalau guwa cakap guwa tak terasa hati . kau fikir senang nak berubah ? bila dicaci , dikeji , dihina . part paling takleh go , bila diungkit semua kejahilan aku di masa silam . please hati , tolong jadi tabah walau aku dah hampir rebah . please jadi kuat walau aku dah penat . please jadi berani walau aku sendiri . gentle talk , tak ada yang lagi melelahkan daripada berpura pura tabah sedangkan rebah . berpura pura bahagia sedangkan sengsara . tersenyumlah selagi ada upaya . menangislah selagi ada air mata . kau boleh , raz . harungi segala cabaran dengan senyuman . percaya pada diri . kau boleh , kau kuat :)

aku pernah baca satu quote ni ,

" bersangka baiklah disaat orang menghina dan mengherdik kamu . bila kamu bersangka baik , dirimu akan tenang . kerana didepan kamu ada cahaya keimanan . bersabarlah dengan karenah manusia seperti itu . kerana saat kau dihina , kau beroleh ganjaran pahala dengan kesabaran . "

so yayh , aku cuba untuk kuat walau apa jadi . so mybe , next step . improve my shalat ?

hit the star pleasee !!

hanyut lagi ?Where stories live. Discover now