shalat ?

52 11 0
                                    

kalau nak berubah atau nak didik diri untuk jadi orang yang lebih baik . mulai kan dengan perbaiki solat kita . sebab solat ni tiang agama . kalau rumah dibina takde tiang , agak agak boleh ke rumah tu siap dibina ? tak kan ?

same goes dengan solat . contoh kalau kita dah buat semua kebaikan dalam dunia ni , tapi kita tertinggal satu perkara yang tersangat penting laitu solat . tak jadi apa wei , sia sia . sebab kita lupa perkara asas dalam hidup kita .

shalat , you lose it . you lose everything . trust me , bila kita jaga solat , in sha Allah , Dia jaga kita !

" when you start improve your shalat , it's means you are improving your life . "

        for those yang tanya apekebenda nya shalat shalat ni . ok shalat ni solat lah . well , nak acah acah omputehh sikit hahaha .

so part ni aku ceritakan macam mana aku nak berjinak jinak untuk jaga solat ( konon ) hahaha . tapi en gentle talk ah , memang susah do . so normal la kalau first first tu on off solat kan hehe . aku solat bila aku rasa aku rajin . ye la , lama kot 4rakaat tu haha . dahla telekung tebal em .

mau takberpeluhnya . lgisatu kalau solat jemaah , ya Allah imam baca bapak slow doooooo . rasa nak je g saf lelaki , tampo imam suh cepat sikit em hahaja . jahil kan ? haha .

ilek ah reader , takpayah srs sangat . macam ah takpernah rasa apa yang aku rasa , hek elehhh . lagi² bila takde elektrik , dapat rasa do peluh meleleh tu haihhh . rasa kalau perah telekung , mau sebaldi em .

so yayh , for those yang baru nak berhijrah ni . aku pasti korang faham aku kan ? hahaha . bagi aku la , part paling susah . nak jaga waktu solat . gentle talk kekadang hanyut juga haha . pernah la haritu aku terlepas solat asar dan magrib . BAPAK DIA HAHAHAAHQ . kau rasa nak qada semua , cane ? aku qada' masa solat isyak . ok solat isyak 4 rakaat , asar pun 4 rakaat , magrib 3 rakaat . semua sekali 11 rakaat ( takdela buat semua sekali adu )

udah macam teraweh em . bulan puasa belum lagi , dah rasa dulu dah solat teraweh . sumpah do lembik je aku masetu . hahahaha .

tapi en paling susah bagi aku nak bangun subuh tuuuuu em em :'( boleh kira ah bape kali bangun subuh . asyik terlepas je , dah set jam tapi still takboleh bangun . yang pelik nye , boleh pulak bangun untuk tutup jam . bangun subuh takboleh pulak HAHAAHA . sungguh la tipu daya syaitan ni hebat² belaka . dia bagi kita mimpi crush ah , mimpi jadi kaya la , mimpi jumpa artis korea ah . kita pun apa lagi , tarik ah selimut . tidur balik hahaaha

tapi en pernah rasa bila kita tertinggal solat subuh ? rasa macam satu hari tu macam malas je , taksegar je mata , penuh dengan rasa was was je dalam diri . as aisyah hijanah said , solat subuh ni dia macam ketua tau . kalau kau jaga solat subuh , kau akan rasa seronok dan rindu nak teruskan solat . tapi bila kita tinggal , em ya Allah malasnya !

lagi satu solat isyak hahah . aduuu lemah do , even do masa dia panjangg tapii yayh kekadang tewas dengan godaan nafsu dan hasutan syaitan haha . sebab apa ? ye , handphone dekat tangan . gentle memang takboleh buat apa kalau hp dekat tangan :') . nak tahu apa yang mengantikan alquran ? tengok apa yang kita pegang sekarang . em

" solat yang paling berat dilakukan oleh orang² munafik ialah solat subuh dan isyak berjemaah " .

Allahuuu , agak agak kita tergolongg takk ? tepuk dada , tanya iman .

bagi aku la , sebab aku selalu terlepas waktu solat sebab aku suka lengah lengahkan solat and lambatkan waktu solat . ha cakap pasal solat akhir waktu nii , memang la . aku pasti korang pun masih ada masalah dengan benda ni kan ? haha . but bagi aku , best solat akhir waktu ni sebab , ok la contoh kau solat zohor waktu hujung hujung lepastu tengah solat tetiba azan asar masok . kau teruskanlah solat asar , so takpayah la ambik wuduk dua kali . HAHAHAHAAHAHA RILEK AH !!

tapi apa yang aku nak ceritakan sekarang ni ? hahaha . ok , kita rasa best buat macam tu , tapi kita sedar tak ?

bila kita solat awal waktu . wallahi kita rasa macam banyak sangat masa dengan Allah swt . rasa tenang je nak solat , takpayah risau nak keluar dah sebab dah solat dah . tapi bila solat akhir waktu , gentle talk kabut do . solat sumpah lajuu wei hahahaha . baca doa pun pung pang , baca apa tah tatau . hati pun tak tenang , rasa singkat je masa . pernah rasaa takk ?

yass , aku pun rasa . kita jujur jujur je , lek lek okeyh . so yayh , aku cuba untuk solat awal waktu . alhamduliah ! first first tu boleh la tahan eee bestnye solat awal waktu ! sumpah tenangggg . try la buat kalau takpercaya hehe .

pernah la , sekali tu aku dapat bangun subuh . wallahi best gilaaa ! dahla sejuk , suasana nyaman je , burung burung berkicauan . allahuuu , sungguh indah ciptaan mu , yang Allah . bila solat subuh pun rasa khusyuk jee , best do . owh korang , jangan lupa untuk solat sunat subuh tau . sebab nabi kata solat dua rakaat sebelum solat subuh itu adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya . allahu , dunia pun kita taktau besar mana :)

and aku pun rajin la ada dekat surau sekolah untuk solat . maka semua pakat usha aku macam aku baru lepas rompak bank , aduu . siap tanya lagi , " kamu nak buat apa ? " .
memang aku nak curi tabung surau punnnn . hak alah , dah surau . solat laaa .

ah aku peduli apa , janji aku solat . kau nak mengata , lantak kau ahhhh . biaselah bukan senang nak berubah ni . jadi baik kena ngumpat , jadi jahat lagi la kena ngumpat . sebabtu sahabat hijrah sekalian , please betulkan niat balik sebab apa nak berubah ? sebab manusia atau Allah swt ?

lepas solat ambil sikit waktu untuk zikir, istighfar dan doa . jangan bangun cepat sangat . duduk sekejap luangkan waktu dengan Allah . Allah rindu awak . tinggalkan dunia sekejap demi akhirat . ingat , kejarlah akhirat maka ia dan seisi dunia ini akan datang kepadamu . tak salah luangkan masa sikit untuk ganjaran yang banyak , kan ?

tapi en diorang punya perspektif dekat aku gentle teruk do . teruk sangat ke aku ni ? ala normal la nakal² waktu sekolah . diorang pandang kesalahan aku yang dulu , macam aku pernah bunuh orang je . betula , kau akan nampak titik hitam even warna putih yang paling banyak . same goes , kau hanya akan keburukan seseorang even kebaikan dia lebih banyak .

jangan pandang salah orang macam mereka pasti ke neraka . dan jangan pandang kebaikan sendiri macam kita pasti ke syurga .

hit the star pleasee !!

hanyut lagi ?Where stories live. Discover now