"Aku dah cakap kat korang, jangan pegi tempat tu, korang degil lah Ben!" Marah Rae sambil menguis ranting yang jatuh diatas bahunya.
"Sorrylah! Mana kitaorang tahu tempat tu keras! Lagipun, ingatkan kau main-main je pasal mimpi kau hari tu." Ujar Ah Ben, serba salah.
Rae merenung wajah mereka satu persatu.
"Beginilah, Bomoh tu cakap hari tu, suruh pegi balik kat lubuk tu kan? Ada tak dia cakap kat korang tempoh hari?" Rae memandang pula ke wajah Sara.
"Ehk.. Ye ada. Tok Bomoh pesan pegi balik tempat tu and bagi balik barang kepunyaan lembaga yang Moli ambik tempoh hari." Jelas Sara.
"Hurmm... So macam mana ni guys? Korang berani ke?" Kata Rae lagi.
"Kalau benda tu boleh bagi balik semangat Moli yang hilang tu, aku sanggup!" Jawab Ah Ben mengepal penumbuknya.
"Nak bawak yang lain-lain ke?" Soal Sara.
"Tak perlu. Nanti menyusahkan makbapak dorang nanti. Kita bertiga je yang pegi. Korang yang mulakan dulu, jadi korang juga yang kena habiskan. Aku jadik hero je! Jangan nak babitkan orang lain. Baik-baik orang tu dok santai kat rumah, tetiba je kena histeria." Kata Rae memarahi mereka berdua.
Ah Ben dan Sara terdiam sambil mencebik bibir.
"Hero pala hotak kau. Jadi? Bila nak start?" Kata Sara memecahkan kebuntuhan mereka.
"Malam ni!" Jawab Rae dengan yakin.
"Huh?!" Kata Sara dan Ah Ben membeliakkan mata.
"Are you sure?!" Kata mereka lagi.
"Apsal? Korang kecut ke?" Sindir Rae lagi.
"Kita mana ada kelengkapan nak serang lembaga tu Rae! Kau gila ke?" Ah Ben pula memarahi Rae.
"Aik? Takkan lah Bomoh tu tak bagi kat korang tangkal ke, azimat ke, pendinding? Ada ke takde ni?" Ujar Rae minta kepastian.
"Sara rasa... Ada kot... Dia bagi kat Moli hari tu, masa dia ubatkan si Moli. Ada sesuatu Bomoh tu kepilkan bawah bantal dia. Aku nampak." Ujar Sara setelah sekian lama memendamkan diri.
Kedua jejaka tampan itu menoleh kewajah gadis melayu Portuguese itu dengan wajah yang bengis.
Sambil menarik cuping telinga minah kacuk itu, Rae berkata, "Sayang...oh sayang.. Kenapalah kau tak bagitahu kitaorang dari tadi? Hmm?!""Aku bingung je... Heheheh..." , jawab Sara menepis jari pakwenya dari menarik kuat cuping telinganya itu.
"Kau Ben, apasal kau tak bagitahu tadi?" Jerkah Rae lagi.
"Aku tak tahu menahu pasal tu, lagipun masa tu, aku kat luar borak ngan makbapak si Moli. Sara je yang masuk time Bomoh tu menjampi serapah awek aku tu." Ujar Ah Ben mengelak dari dimarahi.
"Korang berdua ni... Adui... Pening aku. Sekarang kita pegi kat rumah Moli ambik benda tok Bomoh sorokkan bawah bantal. Kau Sara, kau pandai-pandailah kelentong makbapak Moli. Ok tak ni?"
"Umm..I'll try my best." Jawab Sara tidak yakin.
"Kau dari hari tu, 'try my best, try my best' , buat betul-betul, yakinkan diri tu!" Tengking Rae.
"Kalau ye pun, janganlah marah Sara macam tu! Takutlah!" Bentak Sara mencerutkan muncungnya.
"Alololololo, meh sini biar Rae kiss bibir tu. Dah lama tak kiss kau. Hanat betul!" Kata Rae dengan selambanya menarik lengan aweknya dan mengucup bibir itu di hadapan rakan mereka yang satu itu.
"Ew guys, proper sikit lah korang ni, meluat aku tengok!" Pekik Ah Ben lalu membuang muka dari melihat adegan bercium rakannya.
Rae tidak mempedulikan nasihat rakannya itu, tanpa segan silu, dia mengucup dengan rakus lagi bibir aweknya.
"Hoi hoi hoi! Dah lah tu. Macam nak rak aku tengok korang dua ni! Lahabau betul!"
Selesai saja Rae melepaskan rindu dendam pada aweknya itu. Mereka bertiga ketawa terbahak-bahak memecahkan kesunyian malam itu.
"Mak ai! Ingat lucu sangat ke?" Jerkah Rae.
"Kau le yang ketawa dulu! Hanat!" Tengking Ah Ben.
"Hahahaha! Ok jom! Kita serbu rumah Moli!" Kata Rae menepuk-nepuk bahu Ah Ben.
******
"Siapa tu?"
"Uncle Lim, kitaorang ni, Rae. Kami datang nak jenguk Moli kejap, boleh tak?" Kata Rae dicorong ring bell depan rumah Moli.
"Moli tengah berehat ni. Ramai ke korang?"
"Kami bertiga je."
"Tunggu sebentar."
°°°°°
"Macammana keadaan Moli sekarang, uncle Lim?" Kata Rae melabuhkan punggungnya di sofa. Diikuti dengan Ah Ben.
"Uncle, Sara minta izin, jenguk Moli dalam biliknya, ye?" Kata Sara tanpa ikut bersama duduk disofa.
"Ah ya la, pegilah. Moli macam tu juga, tak de perubahan. Tok Bomoh tu pun tak larat nak ubatkan dia. Uncle cuma berdoa sajalah pada Tuhan agar semangat Moli dikembalikan".
Rae dan Ah Ben hanya mengangguk lemah.
"Sabarlah uncle, kitaorang akan sedaya upaya bantu apa yang kitaorang termampu." Jawab mereka berdua.
°°°°
Dikamar tidur Moli.
Terlihat kerlipan lampu neon jalan raya menyuluh menembusi kamar itu. Sara mengetik lampu didalam kamar tersebut, namun ia tidak menyala.
"Eh... Peliknya. Apasal tak boleh on pulak ni?" Kata Sara, hatinya berdetik seketika. Sambil meraba didalam kegelapan dan hanya disuluhi dengan cahaya lampu neon, Sara berjalan merapati katil Moli yang terletak dipenjuru bilik tersebut.
"Moli? Aku datang ni. Aku nak minta izin kau untuk ambik benda yang tok Bomoh sorokkan bawah bantal kau tempoh hari." Ujar Sara, setelah sampai dikatil itu, dia duduk ditepi Moli yang tengah berselubung dengan selimut.
"Moli? Kenapa badan kau tutup habis dengan selimut? Tak panas ke?" Kata Sara lalu dia menyelak selimut yang menutupi seluruh tubuh rakannya.
"Aaakkk!" Terpelanting Sara jatuh dari katil sambil tangan terketar-ketar mengenggam selimut tadi.
"M...mo....oli...kk..au...keee...tu?" Tanya Sara dengan mata terbeliak memandang tubuh itu terkujur tanpa mata terbuka, perlahan-lahan ia bangun dan lehernya berputar memandang kearah Sara yang kepucatan terlentang diatas lantai.
"RAEE!!!!"
YOU ARE READING
MISTERI LUBUK SIOL (Completed)
Mystery / ThrillerMalay Slang MYSTERY FANTASI @fuukye™: fuukye™ @copyright protected ©2019 SINOPSIS Rae kembali bersama mimpi ngeri yang pernah mengusik jiwa mudanya. Kali ini, LUBUK SIOL menjadi perantaraannya berkomunikasi dengan makhluk tersebut. Dapatkah Rae m...