Suasana di situ sayu sekali . Hanya kedengaran esak tangis keluarga arwah .
Farhan duduk bersebelahan kubur . Airmata dari tadi lagi tidak berhenti keluar .
Hatinya sakit . Sedih . Perit .
Sukar untuk dia menerima segalanya . Orang yang amat disayangi kini pergi meninggalkannya untuk selamanya .
Tiada lagi bebelan darinya .
Tiada lagi belaian kasih darinya .
Tiada lagi masakan yang enak darinya .
Tiada lagi pelukan kasih sayang darinya .Farhan mengusap batu nisan . Seolah olah dia mengusap kepala arwah . Pemergiannya amat berat baginya . Sungguh sayangnya terhadap arwah tak terkira .
Di batu nisan tertulis nama .
Husna Nadiha .
Mama Farhan . Ibunya telah meninggal dunia akibat serangan jantung . Sudah 6 tahun lamanya sang ibu menghidap penyakit jantung . Beberapa bulan selepas Aqilah sedar dari komanya ibunya pula yang sakit .
Pada awalnya mamanya masih seperti biasa . Sehinggalah satu hari penyakit itu datang menyerang .
Allah lebih menyayangi mamanya .
Innalilahiwainnailaihirojiun .
DaripadaNya dia datang dan kepadaNya juga ia kembali .
Aqilah juga turut menangis . Sedih . Ibu mertuanya yang sememangnya seperti ibunya sendiri telah meninggalkan mereka .
Semua orang yang hadir ketika pengebumian Husna telah beransur pulang .
Kini hanya tinggal Aqilah dan Farhan .
" Abang , jom balik " dalam suara yang serak basah Aqilah mengajak Farhan pulang .
Farhan menurut dan beriringan dengan Aqilah menuju ke kereta .
❤❤❤
Aqilah masuk ke dalam biliknya dan Farhan .
Terlihat Farhan sedang termenung di balkoni .
Aqilah mendekati lalu mengambil tempat di sebelah Farhan .
" Janganlah macamni . Tak baik tau . Nanti mama kat sana tak tenang bila tengok abang sedih . Kalau abang memang sayangkan mama , tak perlu tunjuk dengan menangis bila mama hilang . Abang kena sedekahkan doa dan yaasin untuk mama . Doa anak yang soleh tu penting tau . " Aqilah memaksa dirinya untuk senyum . Mendorong Farhan untuk turut kuat .
Farhan menoleh ke arah Aqilah .
" Kenapa macam macam benda berlaku ? " Farhan menyoal tanpa perasaan di wajahnya .
" kita sebagai hambaNya mesti akan diuji . Ini adalah satu ujian dari Allah . Pasti ada hikmahnya , abang . " Aqilah menjawab .
" KETIKA HUJAN,DALAM TANPA KITA SEDAR , HUJAN MEMBERIKAN KETENANGAN UNTUK KITA . MENYEDIAKAN ANGIN UNTUK KESELESAAN KITA🌬MENYEDIAKAN AIR UNTUK KEPERLUAN KITA . DALAM TANPA KITA SEDAR , HUJAN MEMBERIKAN SERIBU SATU KETENANGAN UNTUK KITA . SELEPAS BERHENTINYA HUJAN TURUN , BARU DATANGNYA MATAHARI YANG KEKAL MENYINARKAN HARI KITA , MEMBERI TENAGA UNTUK KITA , MEMBERI KEPERLUAN UNTUK TUMBUHAN .MACAM TU JUGAK DENGAN KEHIDUPAN . KETIKA ALLAH MEMBERIKAN KEPERITAN UNTUK KITA , SANGKA KITA IA AMAT BERAT . DALAM TANPA KITA SEDAR , DISEBALIK KEPERITAN ITU , TERSELIT SERIBU SATU KESELESAAN DAN KENIKMATAN . SELEPAS HILANG KEPERITAN ITU , DATANGLAH HIKMAH DARINYA . DALAM TANPA KITA DUGA , KEPERITAN ITULAH YANG MENYEDIAKAN KEBAHAGIAAN UNTUK KITA . " Aqilah menggenggam tangan Farhan . Menyalurkan tenaga kekuatan untuk mengharungi ujian .
" Sayang , I love You " Farhan mengucapkan kalimah itu penuh perasaan .
Aqilah tersenyum lebar .
"I love You too "
Kini semangat Farhan kembali bangkit .
❤❤❤
"Menungkan apa tu? " Soal Aqilah kepada Farhan yang duduk di birai katil . Dia kemudiannya turut melabuhkan punggung disebelah Farhan .
" Teringat waktu sayang koma dulu "
Doktor yang merawat Aqilah baru sahaja hendak menutup seluruh jasad Aqilah dengan selimut .
Namun,perlakuannya terhenti apabila mendengar satu teguran .
"Tunggu !" Farhan mempamerkan riak wajah terkejut .
" T-tengok! Tangan Aqilah bergerak " Semua yang ada disitu melihat ke arah Aqilah .
Tiba-tiba tubuh Aqilah menggeletar . Semua doktor dan jururawat yang ada disitu mula bertindak .
Tidak lama kemudian , mereka tidak mengerumuni Aqilah . Doktor yang merawat Aqilah menuju ke arah Farhan .
"keajaiban berlaku . Aqilah tersedar . Dan nadi Aqilah kembali normal . " Doktor itu tersenyum .
Mata Aqilah terbuka sikit demi sedikit .
Kesemua mereka mengucapkan kesyukuran kepada Allah SWT .
" Abang mati mati ingat dah tak dapat nak cakap dengan sayang lagi waktu tu " Farhan menggeleng kepala .
Aqilah hanya tersenyum .
" Sayang dengar semua kata kata dari abang " Aqilah tersenyum sinis .
Farhan menunduk . Malu .
halahhalah laki pon nak malu erh?
" Tak kisah lah apapon yang penting abang sayang sayang sorang . " Farhan mengangkat muka .
" Mama ! " seorang kanak kanak lelaki berumur 5 tahun mendekati mereka .
" kenapa ni? " soal Aqilah kepada Ammar Fateh .
" nak makan " Ammar tersengih .
" anak abang kuat makan macam abang laa " ketawa Aqilah .
" takpe kita geng . Jom kita makan sama sama " Farhan berdiri lalu mengangkat Ammar .
Mereka masing masing mengambil tempat .
" ma , telur goreng ada? " Soal Ammar .
Aqilah menghulurkan telur goreng kepada Ammar .
Mereka makan dengan bahagia sekali .
Aqilah gembira dengan keluarga yang dia miliki .
Along ,Angah serta Aciknya sudah pun menamatkan zaman bujang mereka .
Begitu juga dengan kawan kawannya .
Masing-masing telah memiliki kebahagiaan masing masing . Namun , lumrah kehidupan . Pasti akan ada ujian dari Allah pada waktu yang mendatang .
Apa yang penting bukakan hati dan minda . Selesaikan secara matang .
Tamat
YOU ARE READING
I Love You , Ketua Pengawas✔
RomanceAin Aqilah dan Farhan Farzil . Hubungan musuh terjalin hanya kerana berlakunya agenda di sekolah . Aqilah pula tidak menyukai Farhan . Begitu juga Farhan . Namun perasaan itu mulai bergelora apabila sebuah ikatan perkahwinan terjalin antara mereka...