الفصل السادس 6

233 9 2
                                    

فرح.... الوووو.

ادم... اخيارك ايه دلوقت؟!!!

ردت بصوت منخفض وعيناها مازلت تدمع..
الحمدلله...

ادم... حاسس انك مش كويسه وان في حاجه مخبياها عني...

فرح بتردد... لامفيش..

ادم.. احكيلي طب.. عارف وحاسس بيكي قولي انا بسمعك...

فرح... والدي ضربني وقال انه هيجوزني ابن عمتي في اقرب وقت وصدقهم هما وانا بنته مصدقنيش مع اني عمري معمل كدا...

ادم.. قالولو ايه بظبط؟!!!

فرح وهي بتبكي... قالو اني سمعتي مش كويسه وبصاحب ولاد كتير واخر حد انت وجبتك البيت وهما بيسترو عليا...

ادم بغضب... ازاي يقواو حاجه زاي كده ويخوضو في اعراض الناس انا نبهتها وهي مسمعتش الكلام يبقي تستقبل اللي هعمله فيها متبكيش تاني...

فرح... انا مدايقه ان والدي اللي استحملت علشانه سابني وقف ضدي ومصدقنيش. انا بعتبر يوسف اخويا مش بحبه والله...

تسرعت دقات قلب ادم لما عرف ان هما هيجوزوها غصب وانها هتكون لحد تاني...

ادم... لا هيرجع يحبك ويصدقك باذن الله بس اصبري شويه...

فرح.. حاضر تصبح علي خير..

ادم.. وانتي من اهله..

قفلت مع ادم وفضلت صاحيه لحد تاني يوم وهي بتفكر هتعمل ايه. مبتحبش يوسف ومش قابله انها تتجوزه بس بابا عايزني اتجوزه غصبن عني ليه مصدقنيش ليه يارب.. كل ده كان بيدور في بال فرح واكتر من كدا لدرجه انها كانت عايزه تنتحر وقالت اليوم اللي هيكون فيه يوسف جوزي هموت نفسي.. لاني مستحيل اكون مع حد بعتبره اخويا...

ادم مرحش الشغل بتاعه الصبح وقاعد بيفكر في فرح وان المشاعر دي لحقت تتولد امتي جوه ليها وانه ازاي اتعلق بيه لدرجه دي في وقت قليل كان كل اما يغمض عنيه يشوفها قدامه وبيسمع صوتها دايما في البيت وكانها موجوده معاه...

الساعه 8 ونص راح ادم بيت فرح.. دق ادم  جرس بيت فرح قال انه هيقف لامه علشان تمنع كل اللي بيحصل مع فرح..
كان وقف امام بيتها وهو بيفكر ازاي يحصل كدا معاها ويغصبوها علي حاجه مش بتحبها...
فتحت ليه الباب ام ادم مرات ابو فرح.... اول مشافته فرحت جدا...
ام ادم... الحمدلله اني شوفتك تاني..
ادم... مكنتش اتمني انك تشوفيني تاني لان ده مش في مصلحتك...
ام ادم بستنكار.. يعني ايه في ام مش في مصلحتها تشوف ابنها...

ادم... ده لو هي امه وهو ابنها.. وانا مش جاي هنا علشان اقولك احنا ايه انتي عارفه كويس انا هنا علشان فرح وبس.

ام ادم... انا مجتش جنبها..

خرجت فرح من اوضتها واترسمت علي وجهها ابتسامه ساحره لما شافت ادم.. وراحت وقفت جنبه..

هنكون لبعض { كامله }حيث تعيش القصص. اكتشف الآن