الفصل السابع 7

221 8 1
                                    

مشي صاحب التاكسي بيها زاي مطلبت..
ادم روح بيستحمه وهيغير هدومه وهيروح بيت فرح علشان يشوف ايه اللي حصل معاها...

فرح وهي في التاكسي طيب هروح فين اروح عند صحابي لو روحت بابا عارف الطريق وهيروح يجيبني انا مش عارفه اعمل ايه ولا اروح فين..

كان ادم بيغير في هدومه علشان يروح لفرح بعدين قال طب ارن عليها الاول اطمن لحد موصل بيتهم..
رن ادم علي فرح...
شافت فرح الفون وهو بيرن باسمه فرحت جدا ان في حد واقف جنبها لا ومش اي حد ده حلم السنين وبقي حقيقه قدامه مش احلام.. ردت.
-ازيك يااحلي فرح ..
-الحمدلله مبسوطه جدا لانك رنيت وخايفه في نفس الوقت...
-وانا كمان مبسوط اني سمعت صوتك بس خايفه وانا جنبك ؟!!
-انا قلقانه ومتوتره بسبب اني سيبت البيت..
-سيبتي البيت ازاي وامتي ؟!!
-دلوقت انا لسه خارجه وفي التاكس دلوقت..
-ازاي تسيبي بيت اهلك حتي لو معاملتهم وحشه المفروض تطولي بالك شويه...
-اطول بالي لحد مبقي في حضن واحد انا مبطيقهوش لحد معمري كله يضيع وانا بتفرج عليه...
-محدش يقدر ياخدك في حضنه غيري ياهانم...
ابتسمت فرح من خجلها وسكتت لمده دقيقه..
ادم... مكسوفه طب ؟!!
فرح مردتش عليه من خجلها..
ادم.. طب خلاص قوليلي انتي فين وانا جاي اخدك..
فرح.. طب هقعد فين ؟!!
ادم.. في حضني هتروحي فين يعني..
فرح.. انا بتكلم بجد..
ادم.. هسيبلك البيت بتاعي انا وابويا وهنزل انا في اوتيل..
فرح.. بس كدا مينفعش هقعد انا في اوتيل وانت خليك في بيتك...
ادم... انتي الظاهر هتتعبيني بصي ابعتي العنوان في رساله وانزلي من التاكسي واستنيني هجيب العربيه واجيلك يسطا..
فرح... هستناك طب...
ادم.. وانا مش هتاخر..

نزله فرح من التاكسي وخدت حاجتها ووقفت في الشارع مستنياه...

ابو فرح روح البيت بس قال انه مش هيعدي علي فرح لانه مش طايق يبص في وشها..

دخل عن مراته قالها جهزيلي العشا جبتله الاكل وكل وفضلت تشحن فيه ضد بنته وهو بياكل وانه لازم بعد كتب الكتاب فرح لازم تروح تقعد عند عمتها ومتقعدش معاهم تاني... لان ده هيضر سمعت بنتها يارا وهي لازم تحافظ علي شرف بنتها مع العلم ان يارا بترجع البيت 1و2الصبح عادي ومحدش بيعترض...

وصل ادم عند فرح اول منزل من العربيه اخدها في حضنه وده كان من قلقه وخوفه عليها قال..
الحمدلله اني اطمنت عليكي.. فرح كانت مبسوطه ان مشاعر ادم بدات تظهر ليها.. ابتعد ادم عنها وقال.. انتي كويسه طب ؟!!
فرح.. الحمدلله بخير..

طلعو بالعربيه وكان ادم بيسال فرح هتعمل ايه وازاي هتقدر تروح جامعتها.. قالت انها هتبطل تروح الجامعه لحد ما الامور تتحسن او هتنقل نفسها جامعه تاني في بلد تانيه وهتعيش هناك علي طول.. بص ليها ادم ومردش وفكر ازاي هو هيقدر يعيش من غيرها لو بعدت وبرضو مش هيقدر يطلبها من ولدها لان والدها لو رجعتله هيجوزها ..
وصلو بيت ادم 11وتلت دخلها حاجتها وقالها البيت بيتك ياست الكل..
فرح... ربنا يخليك ياادم..
ادم.. طب هروح انا اخد هدوم ليا وانزل اشوف اي حته اقعد فيها..
دخل ادم يلم في هدومه.. وهي بتقول في نفسها البيت كبير وانا هبقي خايفه اقعد لوحدي وهو مينفعش يقعد..
كانت فرح خايفه بس محبتش تقول..
ادم خارج بشنطه من اوضته..
فرح وهي متردده.. ادم ده بيت والدك ولو حد من حقه يمشي يبقي انا...

هنكون لبعض { كامله }حيث تعيش القصص. اكتشف الآن