Charlene situation
Telah tibanya hari pertunangan aku dengan stranger. Takut gak ah, dahla tak kenal. Kena tunang lak tu. Aku dapat rasakan yang bakal tunang aku tu seorang yang berjaya HAHA. Tu sebab mamy nak aku tunang pastu kawen ngan dia.
"Lene! Termenung apa tu? Time hari tunang gak ah kau nak termenung. Ni mesti tak cukup tido en?" Sha telah menyapa aku dan membuat aku terhenti dari lamunan sebentar tadi.
"Lebih kurang camtu la. Aku asyik fikirkan sapa tunang aku. Mampu tak aku bercinta ngan dia and mampu tak aku bahagiakan dia." Keluhku.
"La kau ni. Ilek ah. Baru tunang en. Maybe motif parents kau bagi kau tunang dulu baru kawen is dorang nak korang kenal each other dulu tau." Ceramah si sha ni. Seriously dia nampak macam mak cik rumah sebelah. Tapi tula, dia tua 5 bulan jak dari aku HAHA.
"Lene! Bakal mentua dah sampai tu! Turun!" Jerit mamy dari luar bilik aku.
"Sha, aku nervous! Huhu, gantikan aku weh!" Seriously hati aku rasa nak runtuh je. Btw, dah runtuh. Mana hati aku aduh! Eh, meroyan kejap HAHA
"Eh gila eh nak suruh aku ganti? Jum," kata sha sambil tarik tangan aku.
Sampai je kat bawah, aku ternampak cam someone yang aku kenal.
"Weh, sha! Pengetua datang rumah siak!" Kataku, wow mamy jemput pengetua la pulak. Malu i hehehe. Btw, apa function pengetua school aku tu kat sini?
"Weh ha'ah la! jum." Katanya. Huish? Tu je reaction dia? Tf. Dahla aku nervous ni.
"Charlene Anneshia, saya pengetua sekolah kamu. Kenal kan?" Kata si Puan Christine. ya ofc la ku kenal.
Aku mengangguk.
"So, anak saya yang akan jadi tunang kamu." katanya. I was like, wth? Wehhh mentua aku pengetua dho! I mean bakal mentua. Gitu ya?
"Oh" balasku begitu sahaja. Btw, sapa la anak pengetua ni. macam la aku kenal. Haiya!
Andriane situation
Aku malas nak masuk rumah lene tu. Nanti tak pasal pasal dia badmood. Aku perati je dari luar. Tengok mama aku sarungkan cincin tunang tu.
"Hoi!"
"Apa?" Tanyaku kepada carlos. Budak ni en, sehari tak jerit memang tak sah. Macam pompuan je HAHAH.
"Asal kau kat sini eh? Takkan la kau sampai hati tengok ex kau kawen. Eh i mean tunang hehe," katanya. Astaga, kalau la aku dibenarkan cakap sapa aku ni, dah lama dah.
Flashback
"Boleh tak kalau kita rahsiakan dulu daripada lene pasal tunang dia. aunty takut nanti lene tak fokus la driane. Boleh kan?" okay, permintaan yang bernas. Nak tolak boleh? Bukan apa, nanti lene layan aku macam stranger. Kemurungan la tunang dia ni. but nanti macam tak hormat aunty jak hm.
"Boleh aunty."
"So, mama nak kamu ambik hati dia dalam tempoh korang bertunang ni. Sebulan. After that, mama cadangkan terus kawen." Kata mama ku. Mama, macamla aku tak kenal. dia kat A, A la jawabnya.
"Okay mama. Driane ikut je." Kata ku.
End flashback
"Oh, saja. Maybe kali ni kali terakhir aku tengok dia. Tunang orang en." Duh driane, pandai menipu suda. Takpa, tipu demi rahsia yang aku pegang takpa.
"Sedih betul aku tengok kau ni bro. Takpa. Tuhan dah rancang semua untuk kita. Mesti yang baik baik punya." Ujarnya. Jap, ku patut gelak ke tunjuk muka sedih ni? AHAHAHA.
"Ya, apa yang tuhan aturkan lebih indah dari apa yang kita sangka."
Seminggu kemudian,
Charlene situation
"Hai rayyan! Kau dah siap math ka?" Soalku sebaik sahaja meletakkan bag kat kerusi aku. I mean kerusi kerajaan HAHA.
"Ha, dah. Jom teman aku gi kantin. Lapar." Dia menunjukkan muka monyoknya.
Alangkah indahnya kalau dia tunang aku. Dia perfect kat mata aku dho. Sampai sekarang aku tak tau sapa tunang aku. Aku harap la rayyan tunang aku AMEN! Jap, dia anak pengetua meh?
"Ish dahla muka buruk. Tunjuk muka monyok makinla buruk. Jom! Tapi ada syaratnyaa!"
"Apa dho? Bersyarat la sangat kau ni. Hesh!" Katanya sambil kami dua melangkah keluar dari kelas.
Aku tak sangka dho. Tak sampai setahun aku kenal dia, aku dah rapat ngan dia! Bangga bangga. Aku friendly bah!
"Belanja" kataku pastu aku terus berlalu ke kantin. Tanpa disedari aku telah meninggalkan dia. Jauh gak ah. 10 meter camtu HAHAH jauh eh? Tahla HAHAH
"Eh! Lene!!" Eh sapa panggil aku tu? Cam kenal jak suara tu
"Mia! Gi kantin gak ke sayang oi! Bukan kau belom bangun ke tadi?" Tanyaku.
Setahu aku, time aku bersiap tadi dia still lena. Ni tiba je ada kat school.
"Eh, kau ni lambat salah, awal salah. Mana betul?"
"Takda yang betul. Even kau pun tak betul HAHAH"
Andriane situation
Nampak macam tunang aku je tu. Best betul dia dengan si rayyan tu. Aku ni tunang dia dipinggirkan pulak. Sedih. Oh baru ingat, bukan dia tau pun HEHE.
"Hai!" Ujarku.
"hai bro! Duduk duduk. Join la kami breakfast sekali." Peramah gak si rayyan ni. Bukan perangai dia cam setan ke selama ni?
aku tengok lene diam je sejak aku datang sini. Dia benci aku ke?
"Lene, sian la driane ni. Kau tau tak time hari pertunangan kau. Dia ada tau. Muka dia lain semacam je. Sian dia weh. Korang jadila kawan eh?" Pujuk carlos.
"Lol? Untuk apa kau nak datang hari pertunangan aku? But bagusla en. Fyi, aku dah..." Kata lene.
"Tunang." Cepat aku memotong. Pedas jugak kata kata dia ni kekadang.
"tau pun." Katanya sambil tersenyum lebar.
Kalau la kau tau. tunang kau tu, aku. Aku rasa kau akan marah aku kot. Ke malu? But aku yakin kau tak suka.
Aku tersenyum sinis.
"Oh, btw aku takleh lama kat sini. Nanti tunang marah tengok aku dengan ex bf aku ehe. Rayyan, jom!" Kata lene sambil tarik lengan rayyan dan berlalu pergi.
"Sabar la ye. Dia tipu je. dia sendiri tak tau sapa tunang dia. Aku mintak maaf bagi pihak lene." Kata mia.
"Oh. Okay." Jawab aku dan menghadiahkan satu senyuman kat mereka semua.
Okay, driane. Sabar. Apa kau perlu buat sekarang ni, ambik hati dia. Itu apa yang mama nak.
Aku harap dia dapat terima aku after kami kahwin nanti.
YOU ARE READING
100 Days
Random"Aku janji 100 hari selepas kita kahwin, aku akan failkan penceraian kita" Kata-kata tu buat aku terkedu. Aku sayangkan dia.