#سر_عظيم_والله_سيغير_حياتك_كلها 💙
٭ ياتري ايه اللي ممكن يرفعك درجات عالية اوي عند ربك بالرغم من قلة أعمالك الصالحة .. وتسبق حد تاني اعماله أكتر منك بكتير ! :)
٭ ياتري ايه اللي ممكن يخلي دعوة واحد عادي مش شيخ ولا إمام مسجد تستجاب بالرغم من انه دعاها يمكن مرة واحدة .. وحد تاني بيدعي سنين ولسه زي ماهو ..! :)
٭ ياتري ايه اللي ممكن يخلي مصيبة تحصل لحد فيخرج منها بمنتهي السهولة وتعدي عليه بلطف ورفق ولين .. وحد تاني حياته تتدمر ويتوه في غيابات الچب ..! :)
٭ ياتري ايه اللي ممكن يخلي حد ربنا يستحي انه يرده خائب او يبتليه حتي وهو عاصي .. وحد تاني مش عزيز علي ربه حتي لو معاصيه أقل ..! :)
أنا كتير أوي بقعد أفكر مع نفسي .. هو ايه اللي بيميز #أبو_بكر_الصدّيق عن باقي صحابة النبي ❤ 😊 ؟!
ليه هو أحب الصحابة الي قلب النبي .. وليه هو أعلاهم مقاماً عند الله .. وليه هو أكتر حد لما بنسمع عن مواقفه مع النبي بنتأثر ليها وبتلمس قلوبنا ؟!
لدرجة ان سيدنا محمد لما اتسأل من أحب الناس الي قلبه قال عائشة .. فلما سألوه "من أحبهم الي قلبك من الرجال" ؟! - قالهم #أبيها .. اللي هو (( أبي بكر )) ❤ 😊 !
ياتري عملت ايه يا أبا بكر ميالكريم
كل من سيأتي بعد النبي .. وخلاك أحب الخلق الي قلبه :') ؟!
هل صلاتك ؟! ولا صيامك ؟! ولا انفاقك في سبيل الله ؟! ولا ايه بالظبط !طب معلش ما ممكن غيره من صحابة النبي يكون يمكن #صلي أكتر منه ؛ وممكن يكون حد أغني منه من الصحابة بردوا #أنفق في سبيل الله أكتر ؛ وممكن حد من اللي كانوا بيصوموا الشهر كله ايام النبي يكون #صام أكتر منه بردوا ؟! 😊
طب إيـــــــه بقي .. ايه :'")) ؟!!
لحد ما شوفت كلامُ بكر بن عبدالله المزني عن صدِّيق هذه الأمة : 👇
(والله ماسبقهم أبوبكر بكثرةِ صلاةٍ ولا صيامٍ ولكن بشيء وقرَ في قلبه) ❤ !
#ولكن_بشئٍ_وقر_في_قلبه 🌸😊 !
ياتري ايه اللي ممكن لما يملي قلبك يعلي مقامك اوي كده عند ربنا وعند الخلق ❤ :") ؟!
فزاد شغفي لمعرفةِ هذا (الشيء) الذي وقرَ في قلبه رضي الله عنه فـ(فاقَ) به الأمة :")
وقرأت في سيرة الإمام مالك مقولة أثرتني اوي للإمامِ ابن المبارك :)
كان بيقول [ مارأيتُ رجلاً ارتفع مثل مالك بن أنس ؛ ليس له كثير صلاة ولا صيام إلا أن تكون له (#سريرة) ] !يا تــــــري ايه السر اللي كان في قلوب الناس دي ؟! ❤
√ انت أكيد عاوز تعرف (السر) ده مش كده ؟!.. 😊٭ يقولُ النبي صلى الله عليه وسلم ( صلح #أول هذه الأمة بالزهد و(#اليقين) ، ويهلك آخرها بالبخل والأمل ) رواه الطبراني وأحمد في الزهد وصححه الألباني .
* هل أدركتَ الآن ما (الشيء) الذي وقرَ في قلب أبي بكر وما (السرُ) الذي ارتفع به أمثال مالك وإبراهيم بن أدهم والحسن البصري وأحمد بن حنبل؟؟
إنه ( #اليقين ُ) ❤ 😊 !* اليقين الذي قال عنه ابن القيم رحمه الله :
(اليقين من الإيمان بمنزلة #الروح من الجسد ، وفيه #تفاضل العارفون ، وفيه #تنافس المتنافسون ، وإليه شمـّر العاملون) ❤
* اليقين الذي يقول عنه ابن مسعود رضي الله عنه :
(الصبرُ نصف الإيمان ، واليقينُ الإيمان كله) ❤ 😊* ياضيعةَ الأعمار في (أعمال كثيرة) أجهدنا فيها جوارحنا خلتْ من (اليقين) فقلّ نفعها، وضعف أثرها ! :")
إنّ اليقينَ هو (روحُ ) أعمالِ القلوب ، وأساسُ عباداتِ البواطن 😊
* لذا كان السلفُ يتعلمونه ويحثـــّون على تعلمه
يقولُ احد العارفين :
(تعلموا اليقين كما تتعلمون القرآن حتى تعرفوه فإني أتعلمه)* هل تريدُ من حسناتك - #حتى_لو_قلـــّت ْ- أن تكفر كبائرك وتمحو عظائم ذنوبك ؟؟ 😊
إذاً تفقــــّد (يقينك) .. شوف قلبك عامل ازاي ❤
يقول شيخُ الإسلام ابن تيمية :
(والحسنةُ الواحدةُ قد يقترن بها من الصدق واليقين مايجعلها تكفر الكبائر) .. !
ياااااااه ايه العظمة دي :) ❤ !ويعلمنا أبو ذر رضي الله عنه حقيقةً مهمة :
(ولمثقالُ ذرةٍ من برٍّ من صاحب تقوى ويقين = أفضل وأرجح وأعظم من أمثال الجبال عبادةً من المغترين)
وينبهنا الإمام الغزالي رحمه الله إلى أن : (قليلاً من اليقين، خيرٌ من كثيرٍ من العمل) 😊 ❤* هل دعوتَ الله كثيراً فلم ترَ بوادرَ إجابة ولم تشهدْ علاماتِ قبول ؟!
إذاً تفقــــّد يقينك .. فيييييين قلبك وانت بتدعي ؟! 😊
يقول المصطفى عليه الصلاة والسلام (ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة) رواه الترمذي وحسنه الألباني . ❤* هل أتعبتك لواعجُ الدنيا وألآمت فؤادك مصائبُ الحياة ؟؟!
إذاً تفقــــّد (يقينك) .. فين يقينك بالذي هو أرحم بك من والديك 😊 !اليقين سببٌ رئيسٌي في (تهوين ) المصائب و (تخفيف) البلايا :)
ده حتي النبي كان دايماً يدعي ويقول :
(ومن اليقين ماتهوّن به علينا مصائب الدنيا) رواه الترمذي . 😊* هل أضناك البحث عن (السعادة) ، وأعياك العثور على (الطمأنينة) !
إذاً تفقــــّد (يقينك) :) !
فاليقين من مثبتات (السعادة ) في الروح ، ومقويات (الطمأنينة ) في القلب ❤ !