"Kak Yati apa apa call ye", ujar Haziqah.
"Ye Iqa jangan risau la ye", lembut suara Kak Hidayati.
"Kalau Ishaa curi tulang ke call je Iqa kak, taulah Iqa nak buat apa balik nanti"
"Amboi hang qa, hang ingat aku makan gaji buta ka? Satgi aku berletiaq maunya hang pengsan", Ishaa mula membebel.
"Alaa aku gurau je la hahahah", Haziqah tertawa.
Kak Yati tersengih melihat telatah mereka berdua.
"Dahla Iqa, si Idham dah menunggu tu jangan risau apa apa hal kak Yati call ye", kata Kak Yati.
"Yela Iqa gerak dulu, assalamualaikum"
"Waalaikumusalam, hati hati", Ishaa dan Kak Yati mengiringi Haziqah berlalu dgn ekor mata mereka."Lama awak berborak dgn diorg bukannya lama pun tinggal, 2 hari je", luah Idham seraya mengambil beg sandang Haziqah.
"Saya risau, tu je", kata Haziqah sambil membuka pintu kereta.Seatbelt dipasang, Idham memasuki perut kereta. Suasana senyap seketika. Hanya celoteh DJ radio mendominasi keadaan. Tiba di persimpangan susur keluar masuk Lebuhraya Duta, Idham mula menguap. Haziqah sedar akan perlakuan Idham.
"Awak mengantuk ke?"
"Takdelah"
"Awak kerja ke malam tadi?"
"Aah ada operasi tergempar kat Jalan Sultan Ismail, kena panggil join sekali maklum la Ketua Siasatan Jenayah", sengih Idham dengan bangga.
Tergelak kecil Haziqah mendengarnya."Awak tido ke tak tadi?"
"Tido kejap, balik lepas subuh terus tido, pukul 10 bangun kemas apa yang patut".
"La kejapnya, awak kalau ngantuk bagi saya drive la".
"Takpelah, tak ngantuk pun", ujar Idham sambil menguap.
"Tak ngantuk awak cakap? Masuk ni dah 2 kali awak nguap, baik awak berhenti sekarang bagi saya drive", tegas suara Haziqah.
Idham hanya membatukan diri. Haziqah mula panas hati dengan sikap Idham."Muhammad Idham, kalau awak sayang diri awak, sayang orang yang menumpang kereta awak ni baik awak berhenti sekarang bagi saya drive, please", lembut suara Haziqah berkata.
Idham terseyum. Lantas signal kekiri diberi, Range Rover hitam kesayangannya diberhentikan di bahu lebuh raya. Seatbelt dibuka lalu mulutnya berkata, "sayang juga Ruwaidatul Haziqah dgn Muhammad Idham ye". Idham mengenyit mata lalu membuka pintu pemandu. Haziqah hanya menggeleng dengan perangai Idham. Setelah posisi bertukar, Haziqah meneruskan pemanduan. Hampir 10 minit fokus pada pemanduan, Haziqah mengerling ke arah Idham yg sedari tadi diam membisu. Rupanya, si Inspektor kacak disebelahnya sudah hanyut dibuai mimpi. Patutlah tak berbunyi! Tiba tiba dengkuran halus kedengaran di telinga Haziqah. "Oo tak ngantuk, macam ni rupanya gaya orang tak ngantuk, sampai berdengkur",desis hati Haziqah dgn perasaan geram. "Mungkin penat sangat Am ni haih comel je bila dia tengah tido ni", bisik Haziqah dengan senyuman. Lantas pemanduan diteruskan bertemankan lagu yang berkumandang di radio dan dengkuran halus Muhammad Idham.
YOU ARE READING
Jodoh 281 KM
غير روائيJarak sejauh 281 km dari dua negeri yang berbeza tidak boleh memisahkan Muhd Idham dan Ruwaidatul Haziqah. Pertemuan kali pertama 8 tahun yang lalu menyulam kisah yang mereka cipta.