Bab 2

62 3 0
                                    

Ralitnya dia menyemak semula stok kain kain yang baru tiba semalam sehingga telefon bimbit yang meraung raung meminta diangkat tidak kedengaran di halwa telinganya. "Jiqaaa, ooo jiqa" "Eh Sha ha kenapa" bingitnya suara Nur Ezatul Aqmalisha mengejutkan Haziqah. "Apa hang kata? Hang tak dengaq ka henpon hang meraung bagai nk gila tu. Kot ya pun hang tak mau jawab pi la silent. Bingit telinga chek ni". "Eh yeke?" Haziqah menghampiri telefonnya.

"2 miscall from Idham💓"

"Idham rupanya, tak sibukkah dia tiba tiba telefon aku", bisik hati Haziqah. Baru sahaja dia ingin meletakkan kembali henfonnya, peranti itu berdering lagi. Lantas dia menjawab nya, "waalaikumsalam awak, ye sorryla saya sibuk check stock kain yg baru sampai semalam. Ouh yeke awak, tahniah. Awak memang hebat hehehe, tahniah tau awak. Oh nnty saya check balik jadual saya, ye saya pun rindu ummi, ee awak ni nanti saya call balik, waalaikumsalam". Haziqah meletakkan henfonnya kembali.

"Amboi amboi senyum sampai telinga, boypreng hang call ka?" Ishaa yang dari tadi mencuri dengar perbualan Haziqah mula bersuara. "Sibuklah hang Ishaa ni sukahati aku la". "Amboi amboi dah dengaq suara buah hati aku dipalau, takpa hang qa hang tunggu one day aku ada boypreng sikit pun hang aku tak layan huh", Ishaa menarik muka meluat di hadapan Haziqah. "Alaa kau ni mengada ngada la" "Idham kata apa sampai hang sengih lagu ni", Ishaa mula mengorek rahsia. "Hahahah takde apa la, Am kata dia naik pangkat pastu dia ajak aku balik kampung dia sebab umminya nak buat kenduri kesyukuran sikit". "La yeke wahh Idham tak sangka muda ii dah naik pangkat kerja bagus pulaktu untunglah hang Iqa". "Bilanya hang nak pi balik kampung Idham?" "Am kata lusa ni, tapi entahlah Shaa taktaula nk ikut tak hmm" "La awat hang tak mau ikut?" "Aku fikirkan butik ni ha, pastu cawangan yg nk lauch kt JB tu tak settle lagi pening la" ujar Haziqah. "Kalau pasal butik aku dgn Kak Yati kan ada hang janganlah risau, hang pi la teman Idham balik kampung kesian dia drive sorang sorang, nnti aku tolong follow projek kat JB tu hang ni pun macam tak biasa aku dgn kak Yati", Ishaa berbicara dgn yakin. "Tapi..." "Takda tapi tapi, hang pi ikut Idham balik kampung, ha bila tu nk baliknya?" "Lusa, dahla kau pi sambung kerja kau aku potong gaji kau nnti Shaa", arah Haziqah. "Yelahhh bos", Ishaa mencebik lalu mengangkat punggung berlalu pergi. "Haihh", satu keluhan berat Haziqah lepaskan, berat hatinya untuk pulang ke kampung halaman Idham. Sebabnya? Hanya dia yg tahu.

Jodoh 281  KMWhere stories live. Discover now